Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att byta från Vista till XP.


dannyboij

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har stora problem med att avinstallera Vista.

 

Nyligen köpte jag en dator med Vista, men vill hellre ha XP.

 

Jag har försökt att avinstallera Vista via CMD, med att skriva format c:, men jag får bara till svars att jag inte har"särskild behörighet" för detta.

Högerklickar jag och försöker köra CMD som administratör så går det inte att bocka i, allt är bara grått.

 

Jag har även försökt med att starta datorn från XP skivan, både Home och Pro, men efter att den laddat upp alla drivrutiner får jag upp en blå skärm som pratar om att min hårddisk kan vara skadad och att det inte går att fortsätta.

 

Bl.a. står det också "STOP: 0x0000007B

 

 

Vad kan jag göra?

Jag har även provat att köra defrag, men det hjälpte inte.

 

 

Vill bli av med Vista :'(

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har försökt att avinstallera Vista via CMD, med att skriva format c:, men jag får bara till svars att jag inte har"särskild behörighet" för detta.

Högerklickar jag och försöker köra CMD som administratör så går det inte att bocka i, allt är bara grått.

 

Du kan inte såga av grenen du sitter på.

Kommandotolken är inte som DOS ett eget operativsystem.

 

Men...

 

Du kanske kan hitta det du söker här:

http://www.idg.se/2.1085/1.231140/sa-byter-du-tillbaka-till-windows-xp

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte så långt att jag kan börja installera XP från skivan, efter att den laddat upp alla drivrutiner så får jag en blåskärm (se mitt föregående inlägg) :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
dannyboij skrev:

Jag kommer inte så långt att jag kan börja installera XP från skivan, efter att den laddat upp alla drivrutiner så får jag en blåskärm (se mitt föregående inlägg) :(

 

 

Vad står det mera efter siffrorna i STOP-meddelandet?

 

Står det som i den här beskrivningen och du har en SATA-disk i datorn?

 

http://support.microsoft.com/kb/922976

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Vista-skiva, så ska du kunna boota med den och formatera utan att installera Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en massa siffror efter "STOP", inget "INACCESSABLE_BOOT_DEVICE".

 

Fick såklart inte med någon Vista skiva :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lånat en Vista skiva av svärfar.

Så äntligen har jag fått avinstallerat vista.

Men när jag kör XP skivan så kommer fortfarande samma blåa skärm efter att den laddat drivrutinerna.

 

Förutom en massa prat om att jag kanske har virus (även om jag precis omformaterat via Vista skivan) osv. så står följande.

 

STOP: 0x0000007B (0XF78D2524, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000)

 

 

Någon som vet något mer?

Jag blir galen!

 

Jag har en SATA disk, om det hjälper...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag skulle misstänka eventuellt minnesfel, eftersom du får blåskärm när du försöker installera XP.

 

En installation kan inte slutföras vid minnesfel.

 

Du kan köra Memtest över natten för att få rättvist resultat:

 

http://www.memtest86.com/

 

Även om datorn är relativt ny, som jag tolkar ditt huvudinlägg som, så kan den ha levererats med fel på minnena (om det nu är mer än ett installerat). Om du vill kan du kontakta säljaren eller affären där du köpte datorn för eventuell reklammation.

 

Någon som vet något mer?

Jag blir galen!

 

Jag har en SATA disk, om det hjälper...

 

Är det en märkesdator du har t ex Dell, IBM m fl kan du kolla på tillverkarens hemsida om där inte finns diskett att ladda ned som innehåller drivrutiner för SATA-controllern.

 

Den behöver du nämligen. Du trycker F6 precis i början av installationen när du ser "Installation av SCSI-enheter..." vid skärmens nederkant.

 

SATA räknas nämligen dit. Nu minns jag inte exakt vad där står, men var uppmärksam på det. När du blir ombedd att stoppa in en diskett gör du det. Låter datorn tugga i sig drivrutinen.

 

Sedan är det bara att fortsätta installationen som vanligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att XP inte hittar controllerkortet till disken. Titta i BIOS om du kan ändra så att datorn emulerar IDE mode istället.

 

Om det inte går får du titta på tillverkarens hemsida om det finns drivrutiner till XP. Om det finns får du lägga dem på diskett eller packa in dem i XP-CDn.

 

Finns det inga drivers och om det inte går att ställa om BIOS till IDE, så kan du glömma XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att XP inte hittar controllerkortet till disken. Titta i BIOS om du kan ändra så att datorn emulerar IDE mode istället.

 

Om det inte går får du titta på tillverkarens hemsida om det finns drivrutiner till XP. Om det finns får du lägga dem på diskett eller packa in dem i XP-CDn.

 

Finns det inga drivers och om det inte går att ställa om BIOS till IDE, så kan du glömma XP.

 

Tackar!

 

Hittade så att jag kunde emulera IDE i BIOS :)

 

Så nu håller jag äntligen på att installera XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dannyboij: du skulle inte vilja kommentera i denna tråd

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1152050

vill ha ngn som bytt som yttrar sig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...