Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fräsa in el i väggen utan VP


hajman

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera en 60-tals lägenhet och har en del fula utanpåliggande kablar som jag skulle vilja gömma undan.

 

Jag vill inte riskera att göra något som senare kan leda till att försäkringsbolaget har synpunkter, och undrar om ni kan hjälpa mig:

 

1. på ett ställe lyckas jag skrapa bort gammal puts så att jag kommer in ca 15 mm in i väggen, efter det är det stenhård betong. Kabeln som jag vill flytta in i väggen är en tjock vit 3-fas kabel, ca 10 mm bred. Min fråga är nu, är det tillåtet att dra en sådan kabel i väggen och spackla igen utan att använda VP-rör? (Använder jag VP-rör får det inte plats om jag inte fräser i betongen)

 

2. Om inte, finns det något sett att lösa detta?

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All annan eldragning än en skarvdosa i en kontakt i ett rum ska en ackrediterade elektriker utföra!

 

Vill du dra om elen i huset, anlita en elektriker. Allt annat är icke tillåtet och räkna med att försäkring inte gäller om något blir fel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. på ett ställe lyckas jag skrapa bort gammal puts så att jag kommer in ca 15 mm in i väggen, efter det är det stenhård betong. Kabeln som jag vill flytta in i väggen är en tjock vit 3-fas kabel, ca 10 mm bred. Min fråga är nu, är det tillåtet att dra en sådan kabel i väggen och spackla igen utan att använda VP-rör? (Använder jag VP-rör får det inte plats om jag inte fräser i betongen)

 

:thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

För övrigt...Se Monshi´s inlägg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Dra kablar, även trefas, krävs det inte så mycket intelligens för att utföra, jag har aldig förstått den här nojjan med ackreditering., annat än att det ger en möjlighet att hålla en tredjepart ansvarig när något går fel från försäkringsbolagets sida

 

Kompetens? Tja, jag betalade tiotusen för att få in trefas i lägenheten till en "ackrediterad" elektriker". Han förstörde hälften av mina väggar och dessutom sitter hälften av VP-rören på utsidan av väggarna

Inte nog med det, uttaget till spisen (vars anledning förstås trefasen var till för) lyckades han sätta på utsidan av väggen så att spisen inte gick att skjuta helt in (trots att spisen fanns på plats och han visste precis var kontakten inte fick sitta i förhållande till spisens baksida)

 

Ackrediterad - fint ord för vad? Misslyckad gymnasieelev?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det att man ha rätt att göra något inte alls likställigt med att man kan göra det bra.

 

Inte heller att man kan göra det bra själv ger garanterat att det är rätt gjort.

 

Men det är sant, dra om enstaka ledning är vanligtvis inte speciellt svårt om man bara ser till att tänka efter innan man börjar rycka i kablarna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, hur vet man om det är EKK? Finns det några liknande kablar man skulle kunna förväxla med en EKK kabel.

 

Det är en vit tjock relativt styv kabel som är dragen någon gång senaste 10 åren. ca 10 mm bred och innehåller 3fas sladdar.

 

Idag är det några sådana vita kablar som är fult dragna utanpå väggen.

 

Vad jag vill göra är helt enkelt att göra en skåra i väggen och flytta in kablarna och spackla över. Jag kommer alltså inte behöva röra en endaste koppling. Jag är medveten om att det blir besvärligt om man vill byta kablar framöver, men det är jag beredd att leva med.

 

Är detta ok rent försäkringsmässigt? Om inte vad kan hända? Vilka faror finns?

Jag har jordfelsbrytare, så någon brand borde knappast uppstå?

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-29 10:38:40 av hajman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EKK är för mig relativt mjuk..

Vanlig kabel inomhus i bostäder är EKRK (Kulo) kanske mest troligt det är en sådan du har..

Annan vanlig kabel, men kanske inte "hemma" är EKLK.

 

EKK som är den enda av dessa tre som är avsedd att läggas direkt under puts fjädrar tillbaks om man böjer den.

 

Öppna en av kabelns anslutningspunkter och kolla hur kabeln ser ut där den är uppskalad. På en EKK finns ingen aluminiumskärm.

 

OBS Det finns något som heter EKK-Light också..

 

se ex. www.nexans.se

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar!

 

Ska försöka ta reda på vad det är för kabel jag har?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En diskussion som fram till för ca 3,5 månader sedan hade dött ut och som nu genom ditt inlägg (och mitt svar) väcks till liv helt utan att tillföra något ytterligare... ;)

 

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va ett jäkla lång och utdragen konversation om det nu inte behövs så mycket intelligens.

Är det något i denna tråd som stör dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...