Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka skivor ska jag köpa


Villaforever

Rekommendera Poster

Villaforever

Hej

Jag måste bränna ut lite saker från datorn. Vilka märken är bra på marknaden. Vill ju att det ska finnas kvar länge på skivorna både film och kort. Har varit med om flera gånger att vissa filmer sluta fungera efter ett tag när man har brännt filmer och endel kort försvunnit.

 

Nu när jag ska bränna mycket viktiga filer vill jag såklart att det inte ska hända igen.

 

Jag ska både köpa dvd och vanliga cd skivor att bränna till.

 

Tack för svar

Jonas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att säga att det och det märket är bäst, det handlar mycket om att få tag på ett märke som passar för just din dator, brännare och brännarprogram, men du ska/bör undvika billiga "okända" märken.

 

Kör själv med Verbatim, Tdk, Maxell, tyvärr finns inte Kodak Guld kvar längre.

 

Så det bästa är att pröva några olika märken, så man ser att ens prylar fungerar bra ihop.

 

Hur länge sedan en bränd skiva håller infon, pratas det mycket om, finns nog ingen som vet det heller, men en grundregel brukar vara, att när man kör viktiga backuper och bränner på dvd, så bör man bränna om sina filer/foton och så, minst en gång i månaden, använd då en återskrivningsbar skiva, och sedan kollar man så skivan fungerar, lägger den på en inte för ljus plats, i s.k normal rumstemperatur, så fungerar det bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Ok tack får testa o köra helt enkelt.

 

Hur gör de som gör filmer, vilka maskiner, skivor använder de, till skillnad till vanligt folk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpta filmer, spel osv. är tryckta och inte brända.

 

Jag kör också med Verbatim, dock inte återskrivbara då det helt enkelt inte är lönt med ett pris på under 5 kr per (vanlig)skiva.

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-28 18:43:37 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med Verbatim, dock inte återskrivbara då det helt enkelt inte är lönt med ett pris på under 5 kr per (vanlig)skiva.

Jo, det lönar sig, eftersom jag gör sådana backuper varje månad, och vill inte ha 1 skiva för varje månad, det blir många skivor helt i onödan.

 

Flyttar samtidigt tråden till lämpligare forum.

//gästen - Moderator för Film- och Videoredigering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...