Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windowsnätverk - Vista/Xp, ingen där


Monshi

Rekommendera Poster

Har två datorer i ett hemmanätverk med fantasifulla namnet HEMMA.

Ena datorn, ansluten trådlöst till ADSL-modem, kör XP och andra, trådbundet ansluten till samma modem, kör Vista.

 

Det har fungerat utmärkt en längre tid men så en dag pratar datorerna inte längre med varandra. I det läget är jag alltså nu. Testat byta man på gruppen, det är allt. Sedan vette tusan.

 

hur felsöka detta? Jag har ingen aning och guider på nätet? Nja, den som hittar en som passar in. tackar.

 

Jag sitter på Vista datorn, därav valet av forum.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glöm detta. det är löst...

 

Det var brandväggen (ZoneAlarm) som troligen uppdaterat sig och fått för sig att blockera lokala nätverket.

 

Enkelt ordnat när man väl kommit på det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var brandväggen (ZoneAlarm) som troligen uppdaterat sig...

Låter du ZoneAlarm uppdatera sig med automatik?

Uppdateringar ZoneLabs har släppt tidigare har krånglat, men nu är det några år sedan jag slutade med den. För mig är Windows-brandväggen tillräcklig.

 

Bra att det är löst i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte helt automatiskt men det är inte jag som använder den datorn primärt så jag har inte full koll på allt som händer på den.

 

Har brandväggen mest för att hålla koll på vilka program som vill ut från datorn på nätet. In är det inte många otillbörliga som når genom modemet med NAT-funktion.

 

På Vista-datorn känns Windows egna brandvägg tillräcklig men inte på XP.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...