Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med att sätta på nätverk med D-link 655

Frosty

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har en modem/router sedan innan en Netgear DG834 V3 och ni har jag köpt en D-link tråslösrouter DIR655. Men jag får inte det att fungera att komma ut till internet på Dlinken där lyser på den att internet är anslutet men datorn får endast lokalt. Har försökt sätta en korsad kabel mellan netgear och dlink och det fungerar inte då lyser det inte på netgear att där är något anslutet på port 1. Har provat ändra dynamisk och statiskt, följt wizard reserverat ipnr till dlink men inget verkar fungera. Kan man inte koppla Modem/router till en tråslösrouter? Måste man ha modem till tråslösrouter?

Tacksam för alla svar!!!

MVH FrostySWE

hur kan man sätta Disable på DHCP jag hittar inte det någonstanns?

När jag kör ipconfig /all tycker jag att man inte hittar något direkt där där står vilket IP nr jag har?

[inlägget ändrat 2009-07-27 11:32:05 av Frosty]

hur kan man sätta Disable på DHCP jag hittar inte det någonstanns?

Står på sidan 27 i manualen

Okej, då var det den enable the DHCP server som jag gjorde disable men det hjälpte inte

Edit: på sidan 15 finns där valen man ska göra Select the type of Internet connection om man ska stänga av DHCP server ska man ändå välja DHCP Connection här?

[inlägget ändrat 2009-07-27 14:26:41 av Frosty]

Där står:

Byt IP-adress i router 2 genom att välja en som ligger utanför DHCP på router 1. Om den första routern har 192.168.0.1, sätt den andra till exempelvis 192.168.0.2.

På min 1 router står där:

Use Router as DHCP Server

Starting IP Address 192.168.0.2

Ending IP Address 192.168.0.254

får inte den trådlösa routern ligga i mellan de talen då eller?

Om jag till exempel höjer att den startar på .4 så kan jag sätta min router poå .3 har jag fattat det rätt???

Ending IP Address 192.168.0.254

Ändra så att det ex. står

Ending IP Address 192.168.0.100

Låt Router två få 192.168.0.101 och dess range 192.168.0.101-192.168.0.254

Efter jag har disable och ändrat ip nr till .2 i slutet istället för .1 så kan jag inte logga in på gå in på routern när ja går in via webbläsaren (givetvis har jag ändrat till .2 när jag ska in) plus att när jag göra ipconfig /renew efter release så kommer där upp Det gick inte att ansluta till DHCP-serveren begäran gjorde timeout. Tips? =)

Eeh..

vet inte om jag hänger med i turerna här...

.2, på router 2 - ligger det nu utanför DHCP på router 1?

Ipconfig /renew fungerar nog inte om DHCP är disabled..

Jag har inte gjort exakt detta själv men guiden är nog så utförlig den kan bli..

Men där står ju i guiden att man ska disable DHCP Server och om jag av markerar den så kan jag inte fyllaa i det du sa om att sätta range på 192.168.0.101-192.168.0.254?

Jag får ta & läsa guiden själv men vilket har du tänkt använda, gemensamt nät eller skilda nätverk?

Ipconfig /renew fungerar nog inte om DHCP är disabled..

Det var det som jag ville ha svar på. Som du säger det fungerar inte att göra en renew när man har det disabled. Så efter jag gjort det kan jag heller inte komma in på routerns inställningar längre. Vilket är konstigt.

Så DHCP ska inte vara disabled man ska bara välja att Låt Router två få 192.168.0.101 och dess range 192.168.0.102-192.168.0.254??

asså jag vill bara ha det trådlösa att fungera och sen några portar ska fungera om det är på modem/routern eller den trålösa routern kan kvitta. Så svar på frågan är väll gemensamt nätverk?

Om man följer guiden, punkt för punkt, så är det väl kanske bara

4. Byt IP-adress i router 2 genom att välja en som ligger utanför DHCP på router 1. Om den första routern har 192.168.0.1, sätt den andra till exempelvis 192.168.0.2. Spara. Även eventuellt modem måste ha annat nätverk!
som jag skulle gjort annorlunda och valt 192.168.0.101 enl. mitt tidigare inlägg.

Får fortfarande inte att fungera. Kan man ha båda routerna DHCP Server enable eller men ska stänga av på den första? För det verkar inte hjälpa att ha den trådlösa routern på DHCDP server disable

nej, enligt guiden, i steg 6 (inte innan):

6. Logga in på nytt på router 2 med den nya IP-adressen, och sätt Disable på DHCP. Spara. Man kan också sätta Disable på brandväggen (Firewall), eftersom det kan underlätta anslutning mellan datorerna

Alltså:

Det är bara router 1 som ska ha DHCP dvs. det är den och ingen annan som delar ut ip-adresserna. Router 2 kommer väl mer att fungera som en. switch + att den har möjlighet att låta trådlösa enheter ansluta. Om det hela inte fungerar så måste man bena ut exakt vad som inte fungerar och vad som fungerar.

Så fort jag stänger av DHCP på router två kommer där upp att anslutningen blir begränsad plus att det inte går att komma in till inställningarna igen den hittar inget på det ipnr. Plus att de heller inte går att renew ipnr som vi sa tidigare.

Är väldigt tacksam för all hjälp!

Vill så gärna få igång detta nu

Edit: Tänker släppa det nu ett tag ska bort plus har suttit med det sedan tio idag konstant! Kommer ni på något (eller hittar någon mer guide) mer så skriv ner snälla så ska ja på det igen i natt!!

[inlägget ändrat 2009-07-27 17:06:44 av Frosty]

En enkel fråga, har du testat att bara köra denna router mot en dator, och köra guiden, utan att blanda in något annat, för att se om du får igång den så långt?

Varför ändra rubrik, flora50 brukar oftast läsa ändå.

Går lika bra att "ropa" från ett inlägg istället.

Jag fattar ingenting men nu fungerar det med kabel iallfall ska prova trådlöst sen! Jag förstår inte hur det kan fungera idag men igår strula det.

Nu står den trådlösa som DHCP isable och ett ip nr utanför men så var det igår också. Skumt som fasen! Tackar så mkt för all hjälp ni är åter igen en guldkälla!!! (skönt nu kan man åka och se metallica i lugn och ro)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...