Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigt brus då grafikkort arbetar


Deliverance01

Rekommendera Poster

Deliverance01

Hej!

 

Jag har ett stort datorproblem som går mig på nerverna. Det är nämligen så att när jag surfar och lyssnar på musik samtidigt, och till exempel använder musen för att scrolla hör man ett brus/knaster under tiden jag scrollar.

 

Förut när jag spelade (WoW) och lyssnade på musik i bakgrunden (antingen via Spotify,youtube eller iTunes) hörde man också brus, dock fixade det sig genom en inställning i videoinställningarna till spelet.

 

Det jobbiga är inte detta knaster som går ut i högtalarna (jag har testat med hörlurar, andra högtalare också!) utan det är när jag ska prata i mikrofonen. Jag använder mig av ett program som heter Ventrilo och ibland när jag pratar låter jag som en robot får jag höra. Det ska vara brusande, ungefär som en fet distortion var på, har folket berättat som lyssnar.

 

Det hela började när jag satt i ett grafikkort jag fick av en kompis då det integrerade kortet är alldeles för klent för WoW. Då är det alltså konstaterat att grafikkortet bidrar till detta skumma brus.

 

Är ett nytt grafikkort en lösning eller finns det något annat sätt jag kan lösa? För svagt nätagg? För klent moderkort?

 

Jag har uppdaterat ALLA drivrutiner till de senaste. Om någon vet något smart sett att lista upp min dators specifikationer kan ni säga till, för jag vet inte hur jag gör det.

 

Mvh jonathan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av ett program som heter Ventrilo och ibland när jag pratar låter jag som en robot får jag höra.

En gissning är att du kör med moderkortets integrerade ljudkort, stämmer det? Jag skulle då föreslå att byta ut det till ett vettigare separat ljudkort istället.

 

Om du nu faktiskt kör med separat ljudkort så testa flytta det till annan kortplats i moderkortet, för att stöka om fördelningen av resurserna en aning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deliverance01

Det stämmer bra. Kör på moderkortets integrerade ljudkort när det gäller mikrofonen. Jag har en gitarrpedal som fungerar som ljudkort också, externt dvs, och har lett ljudet ut genom den en gång och problemet kvarstår.

 

Så det är nog att jag kör mikrofonen genom det integrerade som datorn inte pallar, eller?

 

Om jag minns rätt har jag inga fler platser i moderkortet (orkar inte öppna burken nu), ska jag köpa ett externt via tex usb då? Ska vänta och höra lite med folk vad dom tycker innan jag införskaffar mig ett!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar sällan bra att ha 2 ljudkort igång samtidigt. Om du har gitarrpedalen ansluten så kan du prova att koppla bort den för att undvika konflikter mellan ljudkorten.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gitarrpedal som fungerar som ljudkort också, externt dvs, och har lett ljudet ut genom den en gång och problemet kvarstår.

Det har jag ingen vana av men är du säker på att pedalen nu fungerade som själva ljudkortet och inte bara förmedlade signalerna från moderkortets inbyggda dito? För då borde det ge samma resultat med eller utan pedalen.

 

Men nu idag när jag läser första inlägget (istället för mitt i natten och sovdags) så undrar jag vad det egentligen var för grafikkort du fick? Ett Nvidia? Pröva då att installera nHancer och se om detta med ljudet börjar funka mera som tidigare igen:

http://www.nhancer.com/

(programmet kan t ex förbättra "Latency Timer", och apropå det så undersök vad du har för PCI Latency Timer i bios. Ett vanligt värde är 32 men kan vara för kort tidsrymd så 64 eller 128 är nog hellre att föredra)

 

Uppdatera drivrutiner, och börja med dem för moderkortets chipset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deliverance01

Thomas1; Nu på senaste tiden har jag inte haft båda inkopplade samtidigt så dessvärre är inte det en lösning på problemet :(

 

Det RN skriver att signalerna kommer från moderkortets ljudkort till pedalen kan stämma. Jag har faktiskt ingen aning.

 

Det grafikkortet jag fick är en "RADEON X850 Series". Antar att det är från ATI.

 

Väldigt irriterande problem, det jobbiga är att jag inte kan prata normalt i mikrofonen utan att slumpvis överraska de andra med en såkallad djävulsk "R2D2".

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jobbiga är att jag inte kan prata normalt i mikrofonen utan att slumpvis överraska de andra med en såkallad djävulsk "R2D2".

Om "Mikrofon Boost" är aktiverat i ljudinställningarna för mikrofonen så kan det uppstå konstiga fenomen. Kolla detta.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...