Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av hårddisk, problem, hittar ej?


rassau

Rekommendera Poster

Eftersom min hårddisk som jag hade Windows på krascha så tog jag ur den, ska nu istället ha windows på min andra hårddisk (IDE) men datorn verkar inte hitta den, konstigt. Kan ju omöjligt ha kopplat fel, förslag?

 

Kolla på dessa bilder.

 

[bild bifogad 2009-07-25 12:24:15 av rassau]

1151179_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en till bild då...

 

[bild bifogad 2009-07-25 12:25:02 av rassau]

1151180_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XPs installationsprogram hittar ju en hårddisk med två partitioner. Är det den trasiga hårddisken eller har du tagit ut den ur datorn?

 

På fotot så har du ringat in två tomma kontakter. Är det dem som användes till den trasiga hårddisken? Eller har du flyttat kontakter?

Är den kvarvarande hårddisken rätt byglad, dvs som Master och sitter i Master-kontakten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trasiga hårddisken är urtagen, och den nuvarande hårddisken sitter kvar på sitt ställe som den alltid gjort, den är kopplad som master och den har kabeln som heter master i sig. Dom två tomma kontakterna som är inringade är dom som satt i den hårddisken som var kass, svar ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer tre bilder till sen börjar det bara om så hela tiden.

 

Bild 1

 

[bild bifogad 2009-07-25 12:50:32 av rassau]

1151190_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kollade din skärmdump föreställande BIOS presentation över hårddiskarna. Ser ut som om du har två hårddiskar till i datorn. Secundary master och slave-diskar.

 

Vidare verkar det som om du redan har ett operativsystem på disken du nu tänker installera XP på. Har du Linux eller något annat system där får du säkert blåsa det först.

 

Prova därför att koppla ur någon secundary master och slave, så att du bara har en hårddisk kvar. Glöm inte att bygla denne rätt om den inte är master ska den vara master.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara EN hårddisk i datorn, och det var den jag hade all musik på princip. Den som gick sönder hade jag windows på och är uttagen. Jag har sparat all musik och ska nu installera XP på den kvarvarande disken. Dom du "tror" är två hårddiskar till, det är mina CD-ROM enheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ok, är den disken du tänker installera Windows på nu byglad som master?

Om du tittar bak på hårddisken ser du en svart bygel. Ovanför står Master, Slave och CS (Cable Select).

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ta bort den existerande partitionen och skapa sedan en ny. Prova på nytt!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Prova att byta IDE-kabel. Kan vara någon skada på kabeln.

...se också till att där inte finns något glapp. Kabeln ska vara ordentligt nere.

 

Ibland kan märkliga problem bero på sådana skitsaker.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en ny IDE-kabel menar du? Det orkar jag inte, tror inte det är nåt fel på den. Men jag den har ju två IDE-kontakter att välja mellan att trycka in i disken... har den som heter MASTER i nu, antar att det ska vara den, för den andra heter SLAVE. Dom är riktigt i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trasiga hårddisken är urtagen, och den nuvarande hårddisken sitter kvar på sitt ställe som den alltid gjort, den är kopplad som master och den har kabeln som heter master i sig.

Har bara EN hårddisk i datorn, och det var den jag hade all musik på princip. Den som gick sönder hade jag windows på och är uttagen.
Det brukar alltid vara så att den hårddisken man har Windows på är Master-hårddisken. Är du verkligen säker på att du har tagit ur rätt hårddisk?

Särskilt som installationsprogrammet skriver att hårddisken du håller på och installerar på redan innehåller Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur alla enheter utom den hårddisk som du ska använda, se till så den är byglad som Master, och tryck i den yttre kontakten, den kanske är märkt Master, glöm inte strömkabeln, försök sedan på nytt, och välj att ta bort befintlig partition om det finns någon, skapa ny, och formatera som NTFS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kör en formatering på disken så installerar den ett par filer sedan, men installationen fortsätter inte, det är nog därför det står att jag redan har windows på datorn, kanske är fel på den skivan så jag ska prova en annan nu, funkar inte det vet jag inte vad som kan vara fel.

 

Och ja, det var min Maxtor disk som var sönder och den jag har här bredvid mig står det maxtor på. en ATA disk, den jag har kvar nu är en IDE disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag vet inte, installationen börjar ju om hela tiden, helt sinnessjukt ju. fan vilken nybörjare man är, ska väl inte vara så svårt... trött man blir alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag blir galen på detta... finns ju egentligen bara en sak som jag kan gjort fel, det är att sätta i fel kablar, men det ska väl knappt gå det heller.. master till hårddisken, den är som master... dom två andra kablarna hänger bara o dinglar eftersom dom satt i den förra hårddisken. jag är kluven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en ATA disk, den jag har kvar nu är en IDE disk.
ATA-diskar kallas ofta för IDE-diskar, så det är samma typ eftersom samma kablar passar.

 

När man kör en formatering på disken så installerar den ett par filer sedan,
Krävs nog mer än så för att installationsprogrammet ska anse att det finns Windows på datorn. Har du prövat att starta datorn från hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag gjort. Då står det nåt om att den behöver en skiva för att fortsätta. Jag har ju inget operativsystem så den hittar ju inget. Jag kommer alltså inte så långt. Fattar inte vad som är fel alltså, gör du? Prövat allt känns det som.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är säker på att C: inte innehåller något du vill spara så ska du i bilden du bifogade 12:25 välja att ta bort C:. Därefter skapa en ny partition på det tomma utrymme som då skapas och så välja att installera denna nya partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tagit bort partionen ett flertal gånger och försökt att installera windows sedan, men det går som sagt inte, den börjar om hela tiden. Har provat 2st olika skivor, men icke... inga fler idéer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...