Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, det funkar inte med printerserver


Darthy

Rekommendera Poster

För att kunna dela på en skrivare mellan två datorer, köpte jag en printerserver. Den är kopplad både till skirvaren via USB-porten och till routern vi nätverkskabeln. De båda datorerna delar på nätet via den trådlösa routern.

Jag har intstallerat det medföljande progammet till printerservern. Ändå kan jag inte skriva ut. Skrivaren syns inte inom nätverket heller.

Vad har jag gjort för fel? Vad behöver jag göra mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är installerad på båda datorerna inom hemmanätverket. Förut, när skrivaren var kopplad till den ena datorn, då gick det utmärkt att skriva ut på den från BÅDA datorerna. Men det var tråkigt att alltid ha den datorn på som skrivaren var kopplad till. Jag köpte printerservern just för att komma ifrån den här lösningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är kopplad både till skirvaren via USB-porten och till routern vi nätverkskabeln

En koppling räcker, och eftersom din printserver tydligen har utgång för ethernet, så räcker det med att ha den inkopplad med nätverkskabel direkt till din router.

Du ska alltså inte ha den inkopplad med USB-kabeln.

Därefter så måste du, precis som flora50 säger, installera skrivaren i varje dator som en nätverksskrivare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att printerservern har en fast IP-adress och ange IP-adressen som server när printern installeras på varje dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Printerservern har ingen IP-adress, jag har kollat i routern. Felet ligger kanske där. Vad ska jag göra mer, utöver att koppla printerservern till routern för att den ska få en IP-adress?

 

[inlägget ändrat 2009-07-25 16:17:02 av Darthy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, printerservern har tre lampor: LAN (lyser), Status (lyser inte), Ready (lyser). Om det nu har någon betydelse ... jag vet inte. Enligt användarmaualen ska alla tre lampor lysa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för skrivare?

Enkla skrivare som säljs för billiga pengar har ingen egen CPU, dom utnyttjar datorns. Dessa kan inte kopplas till enkla "printerservrar", typ switchar, utan måste kopplas till "riktiga" datorer. Ett alternativ är att koppla dom till en server. Alltså en dator som agerar server.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att printerservern är trasig? Jag drar den slutsatsen eftersom den inte syns i routern, inte fick någon IP-adress tilldelad heller och för att STATUS-lampan på den inte lyser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte helt med dig virtuosen2, har själv bl.a en gammal HP.deskjet, dryga 10-15 år gammal med en enkel skrivarserver, som förvisso är direkt kopplad i den skrivaren men med en ethernet-kabel in i en switch som i sin tur går in i en ytterliggare switch och i slutändan in i en router, fungerar utmärkt.

Skrivaren med servern, och första switchen står på övervåningen, resten står på bottenplanet.

Så Darthy borde få sitt att fungera också tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog så har/hade äldre skrivare processorer, medan modernare billighetsskrivare använder datorns CPU. Skrivaren som Darthy har, är vad jag förstår runt 10-12 år gammal.

 

Har gästen en skrivare med ethernetkabel, är denna givetvis en nätverksskrivare som ska funka i nätverk.

 

Förresten kan man koppla in USB-skrivare i nätverket också så länge men har en printerserver (även en enklare server) som har stöd för USB-skrivare. Däremot krävs fortfarande det att USB-skrivaren har egen CPU.

 

Annars funkar det inte.

Hm.. 10-12 år gamla skrivare är väl sällan USB förresten?

Oftast parallellport dåförtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Printern, en LaserJet 1010 har bara USB-port. Så även om den är gammal (fick den för si sådär 3-4 år sedan), funkar den med USB-kabel. Då borde den funka med printerservern också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gästen en skrivare med ethernetkabel, är denna givetvis en nätverksskrivare som ska funka i nätverk.

Nej, den har inget uttag för sådant, det är en gammal hp 720c, men det sitter alltså en liten skrivarserver direkt i den istället, i "parallell-porten", och en nätverkskabel till närmaste switch, och så vidare.

 

Förresten kan man koppla in USB-skrivare i nätverket också så länge men har en printerserver (även en enklare server) som har stöd för USB-skrivare. Däremot krävs fortfarande det att USB-skrivaren har egen CPU.

Rätt, om man har sådan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt samma lösning på jobbet också..

En gammal parallellportslaser som har en "dongel" på paralellporten som gör den till en nätverksskrivare.

 

Funkar ganska okej, tills den där javla dongeln lägger av.

(Det gör den 5 gånger per vecka). Starta om den är enkelt, bara att bryta strömmen. Problemet är att sen skriver den ut 1000 sidor, multiple copies, av vad anslutna användare har försökt printa ut..

 

Vem tjänar?

-helpdesk, samt skrivartillverkaren/tonertillverkaren.

 

Vem förlorar:

-Företaget samt anställda som blir frustrerade..

(Och miljön.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...