Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp hjälp problem med engelsk manual till min axp fan cotroller.


Nickolaus

Rekommendera Poster

Hejsan jag har köpt mej en AXP fläktstyrning och jag skulle behöva hjälp med den jag fattar inte hur man ska koppla in alla sladdar jag skulle behöva en användarhandbok på svenska jag fattar nada med engelsk manual. Finns det någon som kan hjälpa mig få tag på en svensk manual för fläktstyrning så man kan fatta hur man ska koppla in det jag har försökt hitta på google men hittar inget snälla hjälp ?? Mvh Nicklas

 

[inlägget ändrat 2009-07-24 23:15:00 av Nickolaus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte bilden ganska självförklarande?

Är det alla anslutningar eller bara någon enstaka du funderar över?

 

Bifogar bild från manualen

 

 

[bild bifogad 2009-07-25 18:21:47 av Mikael63]

1151265_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kopplat in alla sladdar från fläktkontrollen men vet inte riktigt hur man ska få det rätt inkopplad. Jag tycker det är svårt med engelsk användarbok så jag hoppas att någon kan fixa så jag kan få en manual för fläktkontroll så man ser hur man ska koppla in kablarna i datorn jag har fått cpu fläkten kopplad rätt med kontrollen men inte dom två andra bakre fläktarna så jag hoppas jag kan få nått bra PDF blad om hur man kopplar det på svenska ?? Mvh Nicklas.

 

[inlägget ändrat 2009-07-25 21:51:03 av Nickolaus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men inte dom två andra bakre fläktarna

var sitter de? chassiefläkt? nätaggets fläkt?

De verkar inte ska anslutas till fläktkontrollen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo där jag köpte fläktstyrningen sa dom att det är 3 kanalig fläktstyrning och man ska koppla in cpu fläkt med den och vga och hdd det står till och med i manualenboken jag fick med i kartongen att man ska koppla in cpu,vga,hdd. Processor fläkten har jag fått rätt kopplat med den men inte med en vanlig 120 mm fläkt och inte grafikkortet.. det är ju så jävla typiskt att man får en engelsk manual jag fattar ju inte hur man kopplar det då ju så jag hade behövt en svensk hjälp bok som man ser hur man kopplar in det så jag hoppas ni kan hjälpa mig att hitta nått ?? Mvh Nicke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 kanaler. OK

CPU =1 (Processor)

VGA = 1 (Grafikkort)

HDD =1 (Hårddisk)

--------

Summa = 3

 

Antar du kan byta ut HDD-fan till chassiefläkten om du nu inte har någon kylare för HDD

Vet inte hur fläkten kommer att gå om det inte finns någon sensor (tempgivare) alls.. vet inte om givarna är NTC eller PTC...

 

Edit: Om avsaknad av tempgivare medför att fläkten går på max är det kanske ingen vits med någon fläktstyrning...?

[inlägget ändrat 2009-07-26 01:49:23 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick med sensor kabel för avkänning av värmen 1 st för HDD och en st för VGA och en st för CPU och han i affären sa att man sätter fast dom där det blir varmt i datorn och då är frågan ska jag ta en liten tejp bit och bara sätta fast dom på tex på hårddisken då eller m.m eller hur sätter jag dom typ för att dom ska känna av temperaturen eller kvittar det var man sätter dom eller bara det är på cpun eller hur fungerar det ?? Nicke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. om jag ska styra chassiefläkten (och om det enbart är en chassiefläkt, har sett en Fujitsu som hade kombinerad CPU/chassiefläkt) så är ju dess uppgift att transportera ut värmen från själva burken. Då skulle jag motsvarande tempgivare hänga löst i burken så att den känner av "innetemperaturen".

 

Hade jag en separat hårddiskkylare (finns sådana man monterar mot disken, ibland på en ledig diskplats) så skulle tempgivaren sitta på disken.

För grafikkortet så skulle jag sätta tempgivaren på dess kylfläns.

 

Dessutom med värmeledande pasta mellan givaren och disk/kylfläns.

Pastan i sig är, eller blir, ganska klibbig varför tejpen behövs för att inte givaren ska ramla bort. Fixera kabeln också. Ta inte eltejp - blir bara klet av det med tiden..

En liten remsa silvertejp eller maskerings-/frystejp är bättre.

 

Alltså: CPU har du ju fixat. Grafikkort har du ju och bör ansluta som tänkt.

Har du hårddiskkylare så koppla in DEN, och inte chassiefläkten.

Har du INTE hårddiskkylare så nyttja anslutningen för HDD (som då blir över) till chassiefläkten.

 

Vitsen med denna fläktstyrning är väl, om jag fattat rätt, att man dels ska få visning av temperaturer och dels att resp. fläkt hastighetsregleras. Allt detta utan inblandning av operativ/moderkort/mjukvaror (som ex. SpeedFan) osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hur menar du när du säger att dom ska hänga löst då? hur menar du med det? för den killen i affären sa att man skulle sätta dom sladdarna som ska känna av värmen på tex cpu och på översidan på hårddisken m.m men jag kanske har fel man kanske bara ska lägga dom i datorn på golvet i shassit.. Och en annan sak jag tänkte på att säga det är att när du svarar nu så vill jag gärna ha en lättare förklaring jag förstår inte när jag bemöter svår skrivet Mvh Nicklas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För CPU-fläkten - sensor på kylelementet för CPU (för man kommer inte åt CPU)

För VGA-fläkt - sensor på grafikkortets kylelement

För HDD-fläkt - sensor på HDD

 

För chassiefläkt (om ej HDD-fläkt finns/ej nyttjas) - sensor mitt i burken.

 

Jag vet inte om jag kan ge någon lättare förklaring, kanske killen i affären kan förklara bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag tackar mycket för hjälpen jag har fått allt att funka nu så nu kan jag se tempen direkt på fläktstyrningen på displayen och för hdd och vga och cpu tempen och jag kan sänka speeden för cpu fläkten nu med och höjja den. men det är väldigt svårt att få samma temp som texempel speedfan och andra temperatur program på datorn så jag får försöka att bli van vid vad fläktstyrningen visar nu istället... Texempel catalyst contol panel visar ju lite högre temp för graffet än vad inte fläktstyrningen gör. Men jag antar att det är svårt att få precis samma temp som programmen visar eller? eller hur ska man göra med det ? Mvh Nicklas.

 

(Vill ha lätt förklarad hjälp svar tillbaka tack.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmen visar den temperatur som "den inbyggda" tempgivaren visar på/i kretsen.

Din tempgivare visar den yttertemperatur som är på kylflänsen och den är ju något svalare.

Du får "lära dig" temperaturskillnaden och sedan kommer du att bli "van" den temperatur som är så att säga normaltemperatur när inget damm finns, allt funkar som det ska osv. och när du blivit van den temperaturen så kommer du att reagera (förhoppningsvis?) om temperaturen avviker mycket, även om den skulle avvika neråt, alltså visa "kallare" temp. då detta skulle kunna ske om tempgivaren är på väg att lossna/inte har bra kontakt.

 

Hur blev det nu - HDD-temp, är det för chassiefläkt/temperatur, eller har du satt tempgivaren på hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...