Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Monitorproblem=grafikkortsproblem?

Persa_

Recommended Posts

Hejsan,

Har sedan några veckor tillbaka haft problem med min Viewsonic-monitor, som nu visat sig uppstå i datorn. Skulle uppskatta lite hjälp från er kunniga!

Det började med att monitorn helt enkelt slutade att fungera, bilden slocknade och den lilla lampan började blinka stötigt med långa mellanrum. Jag testade monitorn via en annan dator utan resultat och uteslöt därmed datorn som problemet och konstaterade att den helt enkelt var trasig efter tre års flitigt användande. Men när jag tillfälligt bytte till en LG-monitor slutade även den fungera efter några veckors användning. Det yttrade sig dock lite annorlunda; när Windows laddas går den i ”power saving mode” och omöjlig att få liv i igen. LG-monitorn fungerar dock på andra datorer till skillnad från Viewsonics. Idag skulle jag felsöka problemet och startade därför datorn i felsäkert läge, installerade Everst för att ta reda på grafikkortsspecifikationer, vilka jag inte kunde hitta varken genom dxdiag eller genom Everest. Körde även ett register cleaner-program, innan datorn utan förvarning stängdes av. Testade igen att starta datorn i felsäkert läge med samma resultat, datorn stängde av sig efter några minuter.

Vad kan allt detta bero på? Grafikkortet?

Tack på förhand!

/Per

Det yttrade sig dock lite annorlunda; när Windows laddas går den i ”power saving mode” och omöjlig att få liv i igen.

...

Körde även ett register cleaner-program, innan datorn utan förvarning stängdes av. Testade igen att starta datorn i felsäkert läge med samma resultat, datorn stängde av sig efter några minuter.

Det kan vara överhettningsproblem eller ett åldrat nätaggregat så att det inte längre orkar strömförsörja datorn.

Hur gammal är datorn?

Hur är det med damm i datorn? Men ta inte bort damm utan att veta hur du skyddar datorn mot statisk elektricitet.

Datorn är köpt från Pyrotech för ca. tre år sedan, och har mig veterligen aldrig rengjorts från damm under dessa år. Tack för svaret, ska absolut testa att städa den :)

Hur många år ska förresten ett nätaggregat vara innan det klassas som gammalt?

[inlägget ändrat 2009-07-24 20:15:50 av Persa_]

[inlägget ändrat 2009-07-24 20:21:49 av Persa_]

Ojoj! Använd inte dammsugaren för att få bort damm inuti datorn utan använd tops för att ta bort damm från fläktar och ventilationshål, samt tryckluft på burk för blåsa bort damm från kylflänsar.

Nätaggregat åldras och blir svagare hela tiden. Hur länge det dröjer innan de blir för svaga beror på vilken marginal det fanns från början.

Okej, tack. Menar ni förresten att det är orsaken till att skärmen inte fungerar, att datorn stänger av sig i felsäkert läge eller båda?

Om datorn inte skickar någon signal om hur bilden ska visas (t ex för att den inte startar) så går skärmen in i "power saving". Om det var det du undrade över, är inte riktigt säker på din fråga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...