Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka mail med Excel


omgiw

Rekommendera Poster

Det här förstår jag inte:

 

Jag har gjort ett makro som öppnar en excelfil med ett antal flikar. I en tabell ligger flikarnas namn och i kolumnen bredvid finns en mailadress. Jag skapar en ny bok av resp flik och skickar dem mha outlook till resp mailadress. Allt fungerar precis som jag vill MEN när mottagaren öppnar mailet och dubbelklickar på filen så varnar outlook och säger att "filen har ett annat format än vad filtillägget anger. Kontrollera att filen inte är skadad......." Om man väljer att öppna filen ser allt korrekt ut. Filtilläget är ok och jag kan inte hitta några fel så varför varningen.

 

Tacksam för alla ideer

//omgw

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte som så att du har Excel 2007 och sparar i Excel 2002 format med Excel 2007 tillägg eller tvärtom?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får inte vara så enkelt ju...............

 

Jag kör mycket riktigt 2007 men sparade som xls eftersom inte alla mottagare har hunnit få 2007:an ännu. Det måste alltså bli så att någon av "grupperna" får felmeddelandet eftersom jag inte vet vilka som har vilken version eller hur ?

 

Tack så väldigt mycket för snabbt och bra svar

//omgiw

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser raden ut där du bestämmer filformat?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte du skulle ge mig raden...

 

men att bara ge filändelsen ger inte att excel sparar i det formatet. Mer korrekt är det att skriva

 Blad1.SaveAs Filename:="test", FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook

för att spara i xlsx-format.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...