Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installationen av Leopard tar 48 timmar.

g-rock

Recommended Posts

Hej.

Efter att ha haft en tråd i virus-sektionen förflyttar jag mig nu hit

eftersom jaag inte vet var jag ska vända mig.

Har en imac sen ett och ett halvt år tillbaka (dualcore 1,8Ghz 2Gb RAM)

den har funkat super, och jag har kört både xp och Leopard på den.

För drygt en månad sen segade den ihop till oigänkännlighet. Gick knappt ens

att öppna en mapp. Kollade på alla möjliga och omöjliga sätt efter virus osv ( med hjälp av det här forumet) men hittade ingenting. Så jag bestämde mig för att ta bort partioneringen med xp på. Trodde det skulle lösa saker men det var lika segt fortfarande. Kollade lite forum och följde tips från folk som haft liknande problem (kollade diskarna) men inte heller det hjälpte. Så jag tänkte att då ominstallerar jag hela skiten. (formatera och installera om från skiva)

Trodde att detta skulle gå någorlunda smidigt, men datorn har nu stått i över ett dygn och tuggat på installationen. när jag startade den så stod det att det skulle ta 48h !? och sen har den typ räknat uppåt.

Herregud ska det ta så lång tid?

Är det ett hårdvarufel? Dags att lämna in den?

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh

// Jonas

[inlägget ändrat 2009-07-21 20:34:30 av g-rock]

mmh, jag skulle nog ta och scanna av hårddisken och söka efter fel. Låter nästan som om det är där det felar, värt att kolla.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

men jag gjorde det innan jag startade nyinstallation. genom skivverktyg. den sa att det inte var något fel på disken.

Jag gjorde det, det tog ungefär två dagar att scanna disken, men jag fick aldrig reda på något resultat, för när den var färdig måste den ha startat om och det gick inte få fram resultatet på något sätt. (den visade bara en blank sida)

Finns det något annat sätt eller vad ska jag ta mig till?

Om det tar så lång tid att söka av en disk låter det ändå som om något är galet med den. har du möjlighet att testa disken i en annan dator? För att eliminera eventuella fel i datorn den nu finns.

kan ju kanske eventuellt men troligen inte vara något annat.

I sig om min misstanke är korrekt borde det räcka med att starta upp diskkollprogrammet och ta fram SMART-statusen på disken. Min misstanke är att det finns sektorfel på disken, att delar av disken blivit svår/omöjligt att läsa och markerade som dåliga sektorer. När disken måste "tänka" på dessa och köra felkoll/rädda data från dessa skadade sektorer då blir den seg som sirap.

Om sektorer allokerats om/flyttats/markerats som dåliga brukar det synas i SMART-statusen för disken.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

okej. Kan bli svårt att testa disken i en annan dator. Antar att jag måste skruva isär den då (skärmen...) och det törs jag inte.

Angående disk utilities känner jag mig ganska korkad men jag hittar inte S.M.A.R.T statusen någonstans, kokllade i hjälpen och den ska ju finnas i nedre änden av fönstret när man markerat den aktuella disken, men det finns inget där. Herregud, jag är ovan vid MAC och vet inte ens hur man tar en screendump för att visa... Sorry

Det enda jag ser är: SMART status: verified

[inlägget ändrat 2009-07-22 19:41:38 av g-rock]

Har du Windows på den kan du alltid ladda ned HDTune och testa med. Torde finnas program som gör liknande koll för Mac men det får någon annan tipsa om. SMART ska även gå att läsa av detaljerna för i disktest-programmen.

Sedan är jag inte heller så hemma med mac. var du ska leta vette tusan. kanske någon inställning med disken gått åt skogen? Om du testar att skriva något till disken, kopiera exempelvis, hur snabbt går det? I snigelfart?

Mmh, kanske dags för någon med Mac att rycka in? kanske jag är ute helt och cyklar?

/T

okej. ja. Snigelfart är en underdrift. Den småhänger sig i etapper om ungefär varje minut. Tänker en stund sedan lossnar det. Skulle exempelvis installera en uppdatering av något program (tror det var iPhoto) då det visade sig att det skulle ta åtta timmar för att packa upp installationen. Situationen är så att säga ohållbar :)

Hade windows installerat på den förut, men gjorde som sagt en total ominstallation inklusive formatering, så nu är det bara Leopard utan nåt annat tjafs. Trodde det skulle lösa sig, men eftersom den uppvisar samma symptom är det väl troligen något hårdvarufel.

När jag kör Disk utilities och testar hårddisken säger den att det inte finns något att reparera så jag är kanske bortom all hjälp.

Tacksam för hjälpen är jag i varje fall!

När den hänger sig, går processorn upp i varv? Stämmer alla data du kan läsa ut om datorn med vad den ska ha? Dvs minnesmängd, processorhastighet osv?

Nä du, jag vet nog inte. Kanske köra minnestest också? Fast fel där brukar arta sig på annat vis.

Som sagt, kanske ngn med mac kan ge dig bättre hjälp...

/T

Processorn går inte upp i varv när den hänger sig, det är det som är märkligt. När jag körde windows på den var det samma sak. om man kollade systemhanteraren stod den stadigt på en låg nivå fast datorn höll på fram och tillbaka som om den tuggade på ett gigantiskt dinosaurieben.

Fattar noll.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...