Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla digitalbox


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej,

Hej, jag har skaffat digitalbox. Hur kopplar jag boxen, videon, cd-spelare och parabolboxen till tv? Nån som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingångar min vän

utgångar min vän

 

vad har du

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du att digitalbox skall ersätta parabolbox? Jag tror det blir enklare då. För då kan du antagligen ansluta digitalbox i samma ingångar som parabolbox.

 

Om det inte är så enkelt att jag missuppfattat vad en parabolbox är för något.

 

Annars har du kanske en scart in på videon (har du verkligen video fortfarande?) Och där borde du kunna ansluta digitalbox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV: 2 scartingångar

Parabol: 2 scartingångar, RF in, RF out.

Digitalbox: 2 scartingångar, cable in, Loop.

DVD: 2 scartingångar.

Video: 2 scartingångar, antenn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser trångt ut. Om nu inte DVDn och videon har SCART-genomsläppning det vill säga fast även då problematiskt att ansluta alla till alla.

 

Om inte blir det till att krypa bakom TVn när du vill byta källa eller skaffa en switch för SCART-signal, ett enkelt exempel:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53255865

finns mer avancerade med fjärrkontroll som då kostar mer.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Scart genomsläppning"?

 

Hittade denna Scart split som är lite billigare. Funkar den om man kopplar den till tv:n och de andra aparaterna till? Blir det en sämre bild eller hur funkar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Scart genomsläppning"?

DVD spelare/VHS med inspelning kan ofta ta emot en signal på ena SCART och släppa igen denna på sin andra SCART-kontakt.

 

En SCART-switch behöver inte vara dyr i sig, det är bara en omloppling av ett antal kontakter. Det du ska se till att få är en som kopplar om hela kontakten. Snikvarianter kan ibland bara ta komposit eller s-video. Bäst är det om den klarar av RGB-signaler.

 

Du missade länka till den du hittat.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där är en usel scart-splitter som delar en kabel till tre.

Usel? Ja. När man delar SCART MÅSTE delaren förstärka signalen annars blir det bara skräp när det kommer fram.

 

Ska du växla signaler är det inte samma krav, där gäller det som sagt bara att alla ledarna kopplas in till önskad ingång. Detta kan ske manuellt, som i den jag länkat till, eller elektroniskt.

 

Mycket billigare än den från Clas Ohlsson hittar du nog inte.

 

Här har du några fler alternativ

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=120055

 

men som sagt, köp INTE en som inte stöder RGB!!!

 

CVBS = komposit == usel

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då blir det nog den från Clas Ohlsson. Tack! :)

 

Nu har jag lyckats koppla ihop digitalboxen, parabolen och videon till tv:n. Det enda som inte fick plats är alltså dvd spelaren. Om jag nu köper Scart växlaren, hur kopplar jag jag?

 

Din Kjell länk funkade inte.

[inlägget ändrat 2009-07-24 17:55:03 av Deestyle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oops

 

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?expandlineno=474000000,3&catalog=120055&path=470000000,470500000,473000000,474000000

lite längre, lite fulare men korrekt

 

Svårt att länka in i Kjell&Co

 

Ah, hur du ska koppla? Tja, det får du prioritera. Vilken enhet vill du alltid ha ansluten i TVn och vilka kan du tänka dig behöva gå fram till TVn för att aktivera?

 

Du får i vartfall ansluta en direkt till TVn och övriga via växeln.

 

kanske denna är ett bättre köp:

http://www.kjell.com/?item=37073

enklare att hantera

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-24 21:05:29 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Switchen i sista länken har ju bara komposit signal, inte RGB. Inte så bra va? Eller hur var det?

 

Den första från clas ohlsson kanske är bäst? Eller vilken tycker du jag ska köpa? Billigast och bäst. :)

 

De enheter jag alltid vill ha anslutna till tv:n är videon, parabolboxen och digitalboxen. Dessa är anslutna korrekt idag. Dvd spelaren däremot använder jag sällan. Den kan jag gå fram och aktivera när det behövs. Men när jag aktiverar den.. vad händer då med de andra enheterna?

 

Om scart switchen har 3 ingångar. Vilka kopplar jag in i den? Dvd:n och videon bara om jag vill ha det som jag nämnt ovan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, först. Den jag länkade till Kjell var bara komposit. dvs inget att ha. När jag tittar efter stämmer det på alla de som Kjell&Co har, dvs inget att ha.

 

Sedan att beakta är att TVn kanske bara har RGB in på ena ingången och s-video på andra? Kanske du är nöjd med det annars blir det till att koppa DVD och båda digitalboxarna till växeln och VHS till TVn direkt. VHS vinner inget på RGB.

 

Kopplar du en av boxarna via videon är det likaså möjligt att du tappar i kvalité, inte givet att videon sänder vidare RGB...

 

I korthet. Din TV har två SCART in, växeln tre in.

Då blir det förslagsvis

DVD + VHS + Ena digitalbox -> växeln -> TV

En digitalbox -> TV

 

Du kan givetvis även koppla via videon för den ena digitalboxen eller ha videon ansluten direkt till TV eller precis som du vill.

 

Men när du önskar byta från att titta på digitalbox ansluten till växeln till DVD får du krypa fram till växeln och lägga om den till att länka vidare DVD-signalen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...