Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bluescreen krasch, Windows XP

Akzzz

Recommended Posts

Tjeena!

För ca 1.5år sedan beställde jag hem en dator ifrån mrpc.se, den har fungerat felfritt ända tills för 2 veckors sen, då jag börjat få bluescreen.

Jag har läst runt 40-50 trådar, säkert lagt ner 20-30 timmar på att hitta felet. Men du ger jag upp och hoppas på att få hjälp av er.

Ska försöka beskriva mitt problem så tydligt som möjligt.

Problemet började för ca 2.5 vecka sen, när jag satt och spelade cs (counter-strike), fick jag helt plötsligt en bluescreen. Startade datorn igen, spelade runt 1 timme innan jag fick bluescreen igen. Efter 1 vecka bestämde jag mig för att formatera datorn. Installerade alla drivrutiner osv. Fungerade felfritt 1-2 dagar, innan de började om igen med bluescreen.

Jag har kört memtest och mina minnen är felfria. Googlat nästan alla dumpar men inte fått fram någon lösning.

Datorn innehåller:

- Amd athlon x64 6600+

- Moderkort Jetway JM26GTA AMD2

- 4gb ram (2x Starex 2GB DDR2-800-CL5)

- Samsung 250gb HDD

- Nvidia GeForce 8600gt, som precis gick sönder när jag satt och skrev detta inlägg

- nätagg okänt märke 400W i alla fall

Dumpar kan bifogas om någon ber om de.

STOP koder som finns på olika bluescreen är:

- 0x100000d1 (0x000004c4, 0x00000002, 0x00000000, 0xb4d5442c) Med lite olika koder inom parantesen.

- 0x1000000a (0x00000000, 0x000000ff, 0x00000000, 0x806e2ea0)

- 0x1000007f (0x0000000d, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

De va dom jag hittade i min loggbok från 2009-07-17 till 2009-07-20

Har läst här i forumet att det finns en expert vid namnet zipp, om någon kunde be han kolla lite på felet skulle de vara tummen upp!

[inlägget ändrat 2009-07-20 21:03:10 av Akzzz]

Zipp kan kolla dmp-filer men eftersom du får olika felkoder hela tiden så säger inte dump-filerna så mycket. Har du testat hårddisken?

Nej har inte provat de, men har svårt att tro att de är fel på den, byggde datorn själv för ca 1.5 år sedan, och den gick sönder efter 4 månader, dom skickade en ny sen. och den sitter i nu

Alternativt ett testprogram som är gjort för just ditt hårddiskmärke. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Vad menar du med

Nvidia GeForce 8600gt, som precis gick sönder när jag satt och skrev detta inlägg

satt och skrev inlägget, sen skulle jag titta ner i datan, kolla efter märke på nätagget, när jag tittade upp var skärmen svart, starta om datorn. Så ser man inte bokstäverna där datorn letar upp komponenter och det är det gula streck igenom skärmen, just nu i alla fall. Blir rosa färg på svart bakgrund osv.

Läste också att detta program tar bort allt på floppy disk, menar dom att alt på disken försvinner?

Diskett? Ingen som använder de längre? hur ska jag då kunna testa? köra nog på flora50's alternativ. ska Bara få hem nytt grafikkort innan jag börjar felsöka.

[inlägget ändrat 2009-07-20 23:40:00 av Akzzz]

Så ser man inte bokstäverna där datorn letar upp komponenter och det är det gula streck igenom skärmen, just nu i alla fall. Blir rosa färg på svart bakgrund osv.
Jag vet inte om det beror på bildskärmen, grafikkortet eller nätaggregatet. Har du möjlighet att byta ut antingen grafikkortet eller bildskärmen?

jag har provat grafikkortet i en annan dator, samma sak där, provade den datorn grafikkort i min datorn, så, grafikkortet är garanterat trasigt.

Mailade företaget som sålde datorn till mig angående garanti om kortet, hoppas jag får ett nytt. Orkar inte lägga pengar, om det är mer saker som inte fungerar på datorn, kan köpa ny då.

Men man vill ju ändå reda ut problemet,

Läste också att detta program tar bort allt på floppy disk, menar dom att alt på disken försvinner?
Vilket program gäller det? De flesta testprogram finns även i en variant som ska brännas på CD.

Finns inte ett damkorn i datorn, såklart rengör jag den varje månad.

Kan du även ge lite tips på hur jag ska gå till väga och använda de?

[inlägget ändrat 2009-07-21 14:00:11 av Akzzz]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...