Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer 5100 med svart skärm


sirblackhawk

Rekommendera Poster

sirblackhawk

Har stött på ett stort problem som jag inte kan lösa :(

Jag har en Acer 5100 med Vista home basic som är införskaffad april 07.

Den har fungerat bra under hela denna tiden men nu på senare tid har det strulat duktigt.

 

Följande problem finns:

Jag försöker starta upp datorn och hör hur fläkten startar och hur datorn känner av CDROM-enheten men när den ska jobba vidare händer ingenting. Vanligtvis ska Acers logga (och möjligheten att gå in i setup komma där) men skärmen förblir helt svart och datorn tänker inte alls.

Detta problem uppstod för ett par dagar sedan men då har det fungerat med att prova starta om ett par gånger och efter ett tag har den kommit igång (fråga mig inte hur). I vissa fall har jag låtit datorn stå igång i detta "mörkerläge" ett tag, sedan startat om datorn och vips har jag kommit vidare (dock inte längre än till ett felmeddelande där jag måste välja F1 för att gå vidare eller F2 för att gå till setup). Oavsett vad jag gör där vaknar datorn till liv och den fungerar som den ska under tiden den är igång.

 

jag trodde det kunde ha med virus att göra så jag formaterade hela datorn igår (den gjorde då både 4 och 5 omstarter utan problem) och allt var frid och fröjd, jag kunde tom stänga av datorn ett par minuter och sedan starta upp den igen utan problem och trodde att problemet var löst., men icke!

 

idag hade jag med datorn till jobbet och försökte starta upp den (och trodde givetvis att den skulle starta igång direkt) men problemet kvarstår och nu får jag inte igång den alls utan skärmen förblir svart hela tiden. När jag talade med supporten sa de att jag skulle uppdatera BIOS men det är ju lite svårt när jag inte kommer åt BIOS alls.

 

vad kan det bero på och vad ska jag göra åt detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker starta upp datorn och hör hur fläkten startar och hur datorn känner av CDROM-enheten men när den ska jobba vidare händer ingenting.
Detta är långt innan något virus eller annat skadligt program kan påverka datorn.

 

Detta problem uppstod för ett par dagar sedan men då har det fungerat med att prova starta om ett par gånger och efter ett tag har den kommit igång (fråga mig inte hur). I vissa fall har jag låtit datorn stå igång i detta "mörkerläge" ett tag, sedan startat om datorn och vips har jag kommit vidare
För mig så låter det som att det kan bero på strömförsörjningsproblem i datorn. Att datorn inte får tillräckligt med ström under uppstarten då lite extra krävs för att ladda upp kondensatorerna.

 

Eftersom datorn är yngre än tre år så finns det fortfarande reklamationsrätt så du bör kontakta Acer och/eller försäljningsstället för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Detta är långt innan något virus eller annat skadligt program kan påverka datorn.

jo, tyckte med det men tänkte att det var lika bra (behövde göra det ändå då jag ändå behövde rensa ut den)

 

För mig så låter det som att det kan bero på strömförsörjningsproblem i datorn. Att datorn inte får tillräckligt med ström under uppstarten då lite extra krävs för att ladda upp kondensatorerna.

Borde det inte räcka med att jag har strömsladden i vid uppstarten, så värst mycket mer ström kan jag ju inte erbjuda till datorn då batteriet är fulladdat och strömsladden sitter i?

 

kan även säga att de gånger jag får igång datorn kommer jag till en errorsida där jag måte välja F1 (typ: fortsätt utan ändringar) eller F2 (typ: gå till setup, gissar på att det är detta som kallas BIOS) för att gå vidare och vid detta tillfälle hörs 2 korta toner, vet inte om det har någon betydelse men så är det. (just det, kanske ska säga att jag uppgraderat RAM-minnet själv också för ca lite mer än 1 år sedan utan att det varit några problem efter det)

 

Eftersom datorn är yngre än tre år så finns det fortfarande reklamationsrätt så du bör kontakta Acer och/eller försäljningsstället för hjälp.

Blev lite osäker här nu? inte för att jag inte tror dig men blev lite förvånad här nu? hade jag inte en aning om att det var 3 år på detta, trådde bara det var 1 år. kollade med Acer och de betvivlade att jag skulle få igenom en reklamation då datorn enligt dem behövt vara inne minst 4 gånger med samma fel för att den skulle gå igenom? känns som mer hjälp behövs här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte räcka med att jag har strömsladden i vid uppstarten, så värst mycket mer ström kan jag ju inte erbjuda till datorn då batteriet är fulladdat och strömsladden sitter i?
Jag vet inte hur det funkar med bärbara datorer men med stationära datorer skulle jag gissa att det är nätaggregatet som har åldrats och inte riktigt orkar med längre alternativt att det är kondensatorerna på moderkortet som börjar gå sönder. Motsvarigheten när det gäller en bärbar skulle kanske kunna vara problem med nätadaptern resp. moderkortet.

 

kan även säga att de gånger jag får igång datorn kommer jag till en errorsida där jag måte välja F1 (typ: fortsätt utan ändringar) eller F2 (typ: gå till setup, gissar på att det är detta som kallas BIOS) för att gå vidare och vid detta tillfälle hörs 2 korta toner, vet inte om det har någon betydelse men så är det.
Det är BIOS som visar meddelandet och "setup" gäller alltså dess inställningar. Tonerna är ett meddelande från BIOS, kolla om det står något i manualen (något felsökningskapitel?) vad två korta kan tänkas betyda. Har du haft problem med att datorn inte har hållit reda på klockan medan den varit avstängd? För det skulle kunna bero på att det särskilda BIOS-batteriet är slut vilket också kan ge upphov till meddelanden som ditt med F1 och F2.

 

hade jag inte en aning om att det var 3 år på detta, trådde bara det var 1 år.
Det är skillnad på en eventuell garanti som en tillverkare/försäljare utfärdar och den lagliga reklamationsrätten.

kollade med Acer och de betvivlade att jag skulle få igenom en reklamation
Få igenom en reklamation är ju en annan sak än att hävda att ett fel är ursprungligt, dvs reklamera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Jag vet inte hur det funkar med bärbara datorer men med stationära datorer skulle jag gissa att det är nätaggregatet som har åldrats och inte riktigt orkar med längre alternativt att det är kondensatorerna på moderkortet som börjar gå sönder. Motsvarigheten när det gäller en bärbar skulle kanske kunna vara problem med nätadaptern resp. moderkortet.

ajdå, detta låter ju inte speciellt bra. Iofs kan det förklara lite av de fenomen datorn uppvisar just nu. Kan det vara på det viset att kondesatorerna glappar på moderkortet? eller kan det vara något annat på moderkortet som glappar?

har nu haft en av jobbets datatekniker på besök som gick igenom det han trodde det kunde vara. Han provade med att starta utan hårddisk, med bara ett RAM-minne (provade båda i båda portarna utan lycka). till slut provade vi utan RAM helt och då lyste "minneslampan" (den som visar att datorn arbetar) med ett kostant sken men vidare kom vi inte.

 

Tonerna är ett meddelande från BIOS, kolla om det står något i manualen (något felsökningskapitel?) vad två korta kan tänkas betyda./..../Få igenom en reklamation är ju en annan sak än att hävda att ett fel är ursprungligt, dvs reklamera.

Hittar inget i böckerna, däremot på nätet som säger att dessa toner betyder att det är något med RAM-minnet och detta har jag iofs uppgraderat. det som jag ser som en svårighet då är att detta problem inte visade sig direkt utan först nu, långt senare. Alternativet jag ser är att prova med de gamla minnena (om jag hittar dem nu :( ) men tvivlar på att det funkar.

Detta gissar jag också gör att jag tappar allt gällande rekamationsmöjligheter då jag uppgraderat och bytt ut delar själv, eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara på det viset att kondesatorerna glappar på moderkortet?
Nja, kondensatorer är en typ av elektronikkomponent som ska stabilisera spänningar. De gör det genom vara "fyllda" med t ex 3,3V (enkelt uttryckt) och det gör att det krävs en del extra ström just när man slår på för att fylla på dem men om man slår på flera gånger i rad så har de fortfarande lite fyllda så det behövs inte just något extra de följande gångerna man slår på. När kondensatorer blir gamla så fungerar de inte lika bra längre och har svårt att bli "fyllda" och hålla kvar spänningen.

 

Det skadar ju inte att kolla med de gamla minnena i alla fall, om du nu kan hitta dem.

 

Ingen aning om utbytta minnen påverkar hur Acer ställer sig till en reklamation. Med en bärbar dator så är det ju lättare för dem att hävda att det beror på att du har varit vårdslös med datorn också än med en stationär.

 

Ett BIOS-batteri kostar ju bara ett par tior så det kan ju vara värt att pröva om det har någon betydelse också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

Blir att åka hem och leta och förhoppningsvis prova ikväll.

Hur som helst återkommer jag med besked i morgon hur det gick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

Har nu provat och bytt till mina orginalminnen (RAM) utan någon förbättring. Var verklingen ingen skillnad alls utan skärmen förblir svart.

 

Gällande BIOS-batteriet... är det en långsökt tanke att det är slut och kan det påverka så mycket att inte datorn (BIOS) orkar starta upp?

 

Är det någon som har en uppfattning vad byte av ett moderkort i en dator kostar? jag menar, detta känns som den mest troliga orsaken och lösningen. det blir troligen (jag gissar här nu) att byta moderkortet eller köpa ny dator. Vad förslår ni? (tänk på datorn bara är 2,5 år gammal, borde hålla längre tycker jag även om jag nu, vilket jag inte är/har, varit oförsiktig med den)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande BIOS-batteriet... är det en långsökt tanke att det är slut och kan det påverka så mycket att inte datorn (BIOS) orkar starta upp?
Det är långsökt och inte sannolikt.

 

(tänk på datorn bara är 2,5 år gammal, borde hålla längre tycker jag även om jag nu, vilket jag inte är/har, varit oförsiktig med den)
Ja, det borde den och det var därför jag tyckte du skulle reklamera den. Hör med kommunens konsumentvägledare som vet det här med rättigheter och reklamationer och vad som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Ja, det borde den och det var därför jag tyckte du skulle reklamera den. Hör med kommunens konsumentvägledare som vet det här med rättigheter och reklamationer och vad som gäller.

Då kommunens konsumentvägledare är på semester fram till nästnästa vecka känns det lite surt då jag inte kan räkna med hjälp därifrån på ett bra tag och då jag behöver datorn asap igen vet jag inte hur jag ska göra.

 

jag kan ju köpa en ny dator men det känns lite jobbigt då denna borde hålla längre och jag är inte precis gjord av pengar. (iofs hade en ny dator varit kul, men men) Skickar jag in den finns risken att det kommer kosta duktigt med pengar det med så frågan är vilket som är mest lönsamt.

 

hur hade du gjort?

 

Bör dock säga att allt tyder på att jag reklamerar den till tillverkaren och hoppas på det bästa för som både du och jag tycker, den borde hålla längre även om jag nu ska ha varit oförsiktig med den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör dock säga att allt tyder på att jag reklamerar den till tillverkaren och hoppas på det bästa för som både du och jag tycker, den borde hålla längre även om jag nu ska ha varit oförsiktig med den.
Det är nog vad jag skulle ha gjort också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...