Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobila Bredband :/


Spellbinder

Rekommendera Poster

Spellbinder

Nu är jag ganska sur och bitter på bolagen som säljer bredband. Vi ska inte tala om deras utlovade hastigheter och så vidare. Men att dom duperar unga människor är ju mer än skamligt.

 

Att inte se till att en kund verkligen är införstådd med vad kunden får är ju rena rama lurendrejeriet. Maffia metoder.

 

Det handlar alltså om en god vän till mig som beställde Mobilt Bredband från Telenor. När hon upptäckte hur dålig täckning det är och att hon hela tiden blir bortkopplad ångrar ju sig hon förstås. När hon då ringer för att höra vad som kan göras för att förbättra situationen säger dom bara att hon får hållas med vad hon har mer eller mindre. Och byta till fast uppkoppling är inte tal om vilket jag finner mycket märkligt. Det kan ju inte bli så värst mycket extra arbete att skicka ett nytt modem och switcha på en knapp i ett teleskåp. Men dom har henne ju redan i sitt garn, betalande så varför lägga ner energi på en sån?

 

Jaha eftersom hon inte kunde få byta frågade hon hur länge det här bredbandet skulle vara, 3 år sa dom. 3 år! Här har alltså tjejen sprungit på en ordentlig mina och ska få lida för det i 3 år!!!???

 

Så nu undrar jag, finns det inget att göra åt detta? En annan (i en affär) informade om ett program som skulle hjälpa, men det hjälpte föga. Ska man skriva till tidningarna och tala om för svenska folket vilka banditer det är? Kan man ta kontakt med konsumentombudsmannen eller nåt?

 

Ska det vara så här?

 

En som börjar tröttna på bolagens ignorans.

 

[inlägget ändrat 2009-07-19 11:24:20 av Spellbinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Var bor hon?

 

Telenor publicerar ju sin täckningskarta på:

http://www.telenor.se/privat/mobiltelefoni/tackningskarta/index.html

 

Skulle det vara så att hon bor på ett ställe där de har dålig täckning eller ingen alls enligt kartan, ja då är det ju inte mycket att göra.

 

Det är klart att när det gäller tekniska prylar så underlättar det ju att kunna tekniken eller fråga någon bekant som kan det. Att försäljare inte är opartiska är väl ingen hemlighet.

 

Mobilt bredband är ju till för att användas utomhus där man inte har möjlighet till fast uppkoppling. Mobilt bredband är inte på långa vägar stabilt som en fast uppkoppling, utan den beror ju till 100% på var man befinner sig och hur täckningen är där.

 

Ska man skaffa mobilt bredband är ju det bästa om man redan har ett mobilabonnemang från operatören så man vet vilken täckning man kan förvänta sig.

 

Innan man skriver under ett avtal måste man ju alltid läsa igenom det så man vet vad det är man går med på. Det är ju svårt att bevisa vad som sagts, men det som är underskrivet är ju väldigt tydligt.

 

Det har hänt mig också att jag har skrivit på saker utan att läsa, och det har lett till att jag fått betala mer än jag hade tänkt. Visst kan man kalla det maffiametoder att företaget inte upplyser om de väsentliga delarna i avtalet, men ändå, det var ingen som tvingade mig att skriva på och hade jag läst igenom så hade jag inte skrivit på. Det var ju mitt eget fel att jag valde att inte läsa igenom så noga.

 

Det man kan göra är att skriva ett välformulerat brev till företaget. Men låt gärna någon lugn bekant, som är duktig på sånt, skriva brevet. Det är viktigt att vara saklig och hålla sig till fakta och berätta vad som hänt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag förstår inte riktigt. Allting du nämner står ju i avtalet. Vad är det Telenor inte informerat om som gör att din vän känner sig lurad?

 

Att din goda vän inte orkar läsa på ordentligt är ju inte Telenors fel...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumenternas tele- och Internetbyrå, KTIB, är en självständig organisation som ger objektiv information och vägledning kostnadsfritt till konsumenter kring tele- och Internetabonnemang.

http://www.ktib.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...