Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort ur autostart?


Simson8

Rekommendera Poster

Jag fick för mig att titta efter om jag hade något onödigt i autostarten. Jag tänkte att jag kanske kunde få datorn att starta lite snabbare. Jag hittade två saker som jag misstänker att jag kan ta bort men är ganska oerfaren och tänkte att det är bäst att fråga först.

 

Det gäller filen "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe"

 

Jag använder nästan aldrig iTunes. Onödigt att det skall starta varje gång. Kan jag bocka av den eller har den fler funktioner?

 

"C\Program\Messenger\msmsgs.exe"\background

 

Detta låter som något onödigt, är det det? Kan jag bocka av? Jag använder aldrig Messenger.

 

Ser ni något annat onödigt? Jag har alltså bifogat en bild som ni förstår.

 

[bild bifogad 2009-07-18 20:49:46 av Simson8]

1150076_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller filen "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe"

 

Jag använder nästan aldrig iTunes. Onödigt att det skall starta varje gång. Kan jag bocka av den eller har den fler funktioner?

 

"C\Program\Messenger\msmsgs.exe"\background

 

Detta låter som något onödigt, är det det? Kan jag bocka av? Jag använder aldrig Messenger.

Dessa två kan du bocka av, om du inte använder iTunes eller Windows Messenger, som den andra är, alltså inte den vanliga, utan den som följer med själva Windows vi installationen.

 

För övrigt ska man vara försiktig med att bocka ur, om man inte vet vad det är för något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag inte med om att man ska vara försiktig med vad man bockar av.

Är det något problem är det bara att sätta tillbaka ett kryss i rutan och starta om så är det löst.

 

Det finns inget i autostarten som behövs för att Windows ska fungera. Allt som finns där läggs till av andra program som tycker att dom behöver autostartas.

 

Nej du kommer inte tjäna något i uppstart-tid om inte din dator är riktigt gammal däremot frigör du lite av ramminnet som kan användas till vettigare saker som verkligen behöver vara igång.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av de tjänster som autostartar måste du ha igång för normal funktionalitet, ex. för internetåtkomsten, virusskydd och en hel del annat.

Bara menar, är man inte säker på vad man gör, eller nybörjare så ska man inte hålla på att "trixa" för mycket, visst, det mesta går att backa tillbaka "om man vet hur man gör".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte brukar använda LapLink så behöver det inte starta jämnt och samma sak gäller QuickTime, Adobe Reader och Gamma Loader.

 

Det ser ju väldigt underligt ut med den där raden där det är tomt i de två första kolumnerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte vad det är för något som har två tomma kolumner. Men vad är Gamma Loader för något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av de tjänster som autostartar måste du ha igång för normal funktionalitet, ex. för internetåtkomsten, virusskydd och en hel del annat.

Bara menar, är man inte säker på vad man gör, eller nybörjare så ska man inte hålla på att "trixa" för mycket, visst, det mesta går att backa tillbaka "om man vet hur man gör".

 

Nu pratade vi dock om autostarten och inte tjänsterna.

Nuförtiden ska det inte ens gå att stänga ner tjänster som behövs för windows funktionalitet. Tidigare gick det tom att stänga ner och avaktivera t ex plug and play och windows management instrumentation.

 

Dom där tomma kolumnerna är en gammal och vanlig bugg i msconfig som troligen aldrig verkar fixas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratade vi dock om autostarten och inte tjänsterna.

Om man t.ex har ett virusprogram i datorn, så är det flera tjänster i detta som då är igång i autostarten, som måste vara ibockade, för annars så fungerar ju inte detta program som det ska, alltså så pratar man även om tjänster i autostarten...inget konstigt med detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...