Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AM2+ komparerat till Socket A (462)


GraphicsIndeed

Rekommendera Poster

GraphicsIndeed

Jag är inte överdriven på hårdvaru-sidan, men jag antar att dessa två sockets inte går ihop?

Dock frågar jag för att vara säker, man vet aldrig, eftersom jag vet ett par sockets med olika namn som faktiskt är exakt likadana.

Jag vill veta detta eftersom att jag har en Socket A (462) i mitt moderkort(ASUS Kelut 2.02), och tänkte ge mig på en uppgradering av processorn. Dock vet jag inte om den jag har kollat på väldigt länge nu faktiskt passar, vilket är en AMD Phenom X3 8650, med 2,3 Ghz och är av typen AM2+.

 

Tack på förhand, Anton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GraphicsIndeed

Tack så mycket, väldigt hjälpsamt.

Det är inte någon som råkar veta om Sockets är utbytbara på moderkort?

Eller behöver jag isåfall köpa ett helt nytt moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt moderkort. Sockets går ej att byta. Det är helt olika styrkretsar och design på moderkort med olika sockets, helt olika generationer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GraphicsIndeed

Tack så mycket, tillbaka till att tjäna pengar antar jag. Finns nog inte många nya processorer som tar emot 462 pinnar.

 

Anton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne, och inte värt pengarna att köpa dem heller när man kan få nytt moderkort + processor för kanske 1200 kr

 

Om du nu har minnen som passar i det nya samt att nätagget orkar med så är det allt som krävs.

 

Samt om man ska vara petig, en licens för operativet iochmed att det i praktiken är en ny dator men kanske du kan lura MS att du bara bytt ut moderkortet mot ett nytt liknande eftersom gamla gått i graven.

 

ed: det moderkortet är säkert dugligt.

men utan att veta vad du har i övrigt i din nuvarande dator...

ed2:

Alternativt har du uppgraderingspaket likt de komplett har:

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-07-18 14:58:50 av Monshi]

[inlägget ändrat 2009-07-18 14:59:48 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GraphicsIndeed

Väldigt bra länk, men jag föredrar mitt gamla ram-minne iom. att det räcker gentemot pengar på nytt(2gb). Och angående OS så är det ingen större skillnad. Jag har fortfarande tillgång till RC-versionen av Windows 7 iom. att jag har skickat feedback till MS om det :)

Jag har redan beställt AMD-processorn i all hast på att förbättra min prestanda, vilket var tanklöst av mig när jag redan vet om såna här problem. Men, jag antar att det inte är annat att göra än att vänta på lösningen att komma av sig självt, kolla efter tillräckliga moderkort och att de har de portar jag behöver för resten av mina hårdvaror.

 

Det enda jag behöver mer i moderkortet är uttag som passar dessa hårdvaror:

RAM: 2 st. 1024 DDR-RAM minnen från Samsung

Grafik: ATI Radeon 9600 AGP-8x

 

Ska kolla lite själv men skulle inte sitta fel med tips ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB minne? Kör du 64 bit version av Windows? Eller bara 32 bit? Om 32 bit, in med 2 GB mer när du ändå investerar. Om 64 bit, in med MINST 2 GB till.

 

Och 2 GB DDR-RAM? Idag på moderkort gäller DDR2 ( i hastigheterna PC2-6400, PC2-5300, PC2-8500 på det du länkade till)

 

Grafikkort, AGP - kan du glömma att använda på ett nytt moderkort. PCI Express är det som gäller där. Kortet du länkat till har iofs en integrerat grafikkrets som duger om du inte ska spela (grafikintensiva) spel.

 

Och redan beställt processor. Via webben? Då har du 14 dagars returrätt. Fast om de inte hunnit skicka iväg den än är det enklast om du redan nu stoppar dem, innan de gör det.

 

Med andra ord, det är inte bara att flytta komponenter från en generation hårdvara till nästa. Tyvärr. Jag tror nog du får stanna upp och tänka efter lite. Kanske bästa affären är att köpa nytt av allt? Kanske den gamla datorn kan få nya arbetsuppgifter? vad är tanken med uppgraderingen förresten? Att den ska bli allmänt snabbare eller att den ska klara av vissa spel?

 

En detalj till kan förövrigt vara av intresse. Din låda, ditt nätagg? Din låda, har den luftflöde så det räcker för en moderna processor/grafikkort? Hur starkt nätagg har du? Nu är processorn inte det mest hungriga men de kräver en del.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GraphicsIndeed

Nätagget ligger på 500W, mitt chassi är en gammal HP-Pavilion, minns dock inte serien i det hela. 32-bits OS är det som gäller för mig. Även har jag sett up-to-date moderkort med PCI-Express som även har ett extra uttag för AGP :)

2GB extra minne är inte ett alternativ på flera månader. Men ska jag ha nytt moderkort är det nog bäst att köra in DDR2 som du säger!

 

Planen får antagligen bli:

- Behåll processorn inslagen.

- Köra på den gamla datorn sålänge.

- Tid för tid köpa nödvändiga komponenter för att komplettera allt.

 

Sammanfattad idé: Vänta.

 

Anton,

 

EDIT: Här är en länk till ett moderkort för AM2+ som även stöder AGP :D

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ALiveDual-eSATA2&s=

[inlägget ändrat 2009-07-18 19:49:30 av GraphicsIndeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör som du vill men ofta billigare att köpa paket med delar...

 

Samt nog bättre att satsa på ett kort utan AGP, det är ingen framtidsteknik. Nytt grafikkort som klår ditt gamla är inget problem att hitta för ganska liten penning. Samt nytt minne får du köpa.

 

och du, om du nu ska vänta med att köpa moderkort, då kan jag garantera att den dagen du ska köpa det kan du även köpa den processor du nu köpt för en billigare penning än idag. Inga stora pengar dock.

 

500 W nätagg det duger bra, med andra ord vad du måste köpa enligt mig är

Moderkort

Minne

Grafikkort (eller moderkort med integrerad grafik)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GraphicsIndeed

Tack så mycket, faktiskt till rätt mycket hjälp där.

Dock ska jag försöka spara på grafiken genom att iallafall försöka få tag på AsRock-moderkortet. Mitt grafikkort duger väldigt bra som det är, eftersom jag inte använder överdriven grafik. Jag har inte råd med moderkortet heller om man återgår till verkligheten ;P

Det blir till att försöka i 100% få tag på moderkortet, sedan köpa nytt minne som du säger... Antagligen minst 4 st. 1024:or... Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller, som sagt, leta reda på ett bra, modern moderkort med integrerade grafikkrets. Dessa presterar dugligt så länge du inte är ute efter att spela alltför grafikintensiva spel.

 

Köp både minnen och moderkort på en gång, gör du det via nätet slipper du åtminstone betala dubbel frakt.

 

Här har du ett tillexempel:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=427376 (899 kr)

eller lite enklare:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445794 (599 kr)

lägg där till 4 GB minne:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074 (535 kr)

och därtill din nyligen inköpta processor, din gamla hårdisk, låda, chassi, skärm osv så har du en rejäl uppgradering som kostar dig cirka 1100 till 1400 kr mer.

 

Båda korten ovan ger dig möjlighet att senare köpa till ett grafikkort. Att leta reda på ett specifikt moderkort som stöder AGP är ungefär lika smart som att idag leta efter en VHS :)

Moderkortet kostar nog mer än de ovan och ger dig inget extra. Spara de pengarna och lägg på framtida grafikkort, ex.v.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442307

eller detta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374860 (om kylningen duger)

 

Eller, med ett 500 W nätagg (fast man bör kanske kolla upp det mer i detalj) upp till 4770 eller tillochmed 4850 men med dessa har du riktigt bra grafik.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...