Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fånga upp och blockera inkommande samtal?


Locutus

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det är möjligt att fånga upp inkommande samtal till bredbandstelefoni och på något sätt hämta ut telefonnummer mm innan samtalet släpps fram till telefonen?

 

Jag ringde min operatör och de har bara en blockeringstjänst utåt (alltså att man inte kan ringa vissa nummer), men inte åt andra hållet vilket borde vara intressant för väldigt många, skulle jag tro.

 

Någon som har några tankar kring hur man skulle kunna göra någon sådan programvara eller om det ens är möjligt, först och främst?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att köra egen växel så finns det lösningar.

Jag kör en Asterisk där två Siemens Gigaset nätverkstelefoner är inkopplade.

Om du är ute efter att blockera vissa telefonnummer, så finns en blacklist inbyggd. Där lägger man in alla kända telemarketingföretag t.ex. Jag har även ett script installerat som går ut på Hitta.se och plockar upp namnet på den uppringande. Namnet presenteras i telefonens display i stället för telefonnummer. Jag har även inspelning av samtal påslaget som default, ifall nån skum telefonnasare slinker igenom svartlistan. Anonyma samtal, alltså såna med dolt nummer, spärras också. Dom får en röst uppspelad som ber dom att knappa in sitt nummer innan samtalet kopplas fram. Detaljerad statistik över hur telefonerna används finns också. Bara att ha när man som jag har en tonåring hemma.

Det finns oändliga möjligheter med en Asterisk, jag skulle inte vilja vara utan min. Det är nästan lite overkill att köra en sån hemma, men det kostar ju inget, och många av finesserna har man ju nytta av hemma.

 

Kolla på "PBX in a Flash", det är den distributionen jag kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för inlägget, det ger mig en bra början att nysta vidare i detta.

Kanske inte ens behövs en separat dator för programvaran, då min dator nära nog är igång hela dygnet ändå.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars klarar man sig med nästan vad som helst i hårdvaruväg. Jag körde i ett års tid med en gammal laptop med Pentium 3 på 450MHz och 128MB minne.

Det var inga som helst problem.

Vad har du för operatör på telefonin?

 

Förresten såg jag det här, det kanske är nåt för dig, om du vill köra på befintlig dator:

"If you don't have a spare computer sitting around to dedicate to PBX in a Flash and you'd just like to experiment a bit, then running PBX in a Flash as a virtual machine on your existing Windows, Mac, or Linux Desktop may be just the ticket."

[inlägget ändrat 2009-07-18 15:28:51 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. låter ju riktigt intressant för att testa det lite.

Jag har bredband med Glocalnet (även bredbandstelefonin).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte den här lösningen fungerar med Glocalnet, men det finns ju flera operatörer. Flera av dom har inga fasta månadsavgifter, utan det fungerar som ett kontantkort ungefär, så det går ju att teckna ett sånt abonnemang för att testa lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...