Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering av datan min HJÄLP!


Nickolaus

Rekommendera Poster

Hejsan jag skulle vilja ha hjälp här

Det är så att jag har hållt på och uppgraderat min dator med en data komponent varje månad så nu har jag ett ASUS M3A78 moderkort och ett XFX radeon HD 4870 512 Mb DDR5, och en processor AMD athlon 7850 2,8 Ghz, och sen har jag 2 gånger 2 gig ram minnen på 800 Mhz pcb (6400), och ett AXP nätagg på 630 watt. Och nu hade jag faktiskt tänkt mig att uppgradera datan som kan göra att jag får ännu bättre spel prestanda men jag vet inte själv vad det kan vara för komponent som kan göra att jag får bättre prestanda för datorn därför vänder jag mig till eforum för att få hjälp. Grafikkortet är sprillrans nytt så det vill jag inte köpa nytt men jag har funderat på snabbare minnen eller en bättre processor som tex AMD phenom 2 X2 550 3,1 Ghz. Så nu är då frågan vad ska jag köpa för data komponent som gör att jag kan få ett eller ett annat steg bättre i spel prestanda eller bättre prestanda i överhuvudtaget jag känner att jag vill vända mig hit och få hjälp så jag inte köper nått för bortkastade pengar liksom ? Mvh Nicklas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre spelprestanda innebär som jag ser det 2 st 4870 i Crossfire

men för att klara detta

bättre

nätaggregat

moderkort (som klarar mer ström => 8-pins 12V kontakt, bättre kylning av allt)

och bättre chassi (min gissning)=> bättre kylning av allt

föreslår chassi

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197325

Vad jag gjort med mitt köpt från Datorfixarna

1) Vid montage av moderkortet ingen plåt mellan kontakterna för mus, USB osv för lägre luftmotstånd på utblåssidan

2) Skruvat med hjälp av skruvarna som håller fast fläktarna fast ett tunt tyg för att ta damm på insidan av tornsidan.

mellan skruvarna tejpat tyget mot tornsidan

3) Tejpat igen hålet "för utsugsfläkt" för hit kan luft gå direkt utan att passera processorkylflänsen.

 

(4 vad jag ännu inte gjort. Trots tyget efter fläktarna och 1) är det luftmotståndet på utblåssidan som begränsar kylningen. Borde borrat upp ytterligare hål i den andra tornsidan för när jag tar av den andra tornsidan sjunker temperaturen ca 2 grader på Northbridge

lite om kylning

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 09:01:57 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nick, sluta korsposta. Nu är jag tyst.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För allas upplysning så är den här tråden en fortsättning på följande tråd vilken jag nu har låst för nån vidare postning – av hänsyn till jannejannes svar valde jag att göra så istället för att bara radera den (samt flytta den till ett mera passande forum):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1149314

 

Nicke var snäll och håll dig till denna tråd nu. Det är bara du själv som förlorar på att spreta ut överallt – folk tröttnar och vill inte ödsla tid på dig längre.

 

//RN, moderator

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 14:49:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tvunget ska köpa en ny processor så tycker jag att du ska köpa en Phenom II X4 955 BE http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451982

 

Denna processor har fyra kärnor jämfört med två i din nuvarande och kör med högre klockfrekvens. Men det är mycket pengar för en liten uppgradering. De flesta människor använder inte datorn på ett sätt så att de verkligen utnyttjar kraften i en processor med fyra kärnor. Och som tidigare sagts så ska du inte vänta dig att du får särskillt mycket bättre prestanda i spel. Det kan skilja någon fps på sin höjd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För guds skull Nickolaus, du måste ändra ditt sätt att skriva här på Eforum, som moderatorn säger, det är ingen chatt detta, det är ett forum, och det betyder att förvisso får du skriva flertalet inlägg, men så som du har gjort hittills, så blir resultatet som om du skrev på en chatt, och det fungerar dåligt.

 

Du måste även upphöra med att skapa nya trådar med samma fråga/innehåll, eftersom detta enligt Eforums regler är att KORSPOSTA, som inte är tillåtet.

Som du har märkt kommer sådant att åtgärdas genom radering eller låsning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! först vill jag bara säga att det är ett fruktansvärt klagomål här jag gör så gött jag kan. Jag har nu en AMD phenom 2 550 X2 3,11 ghz och denna är hur bra som helst jag har fått ut ett riktigt bra klock resultat på denna med min dator nu jag har den stabil på 3,50 och 3,60 Ghz senast igår så hade jag AMD athlon 7850 2,80 Ghz och den kunde jag max bara klocka upp till 3,7 eller 3,8 den pallade inte mera än det så jag kan säga att jag har fått ett mycket bättre resultat nu på benchmarking tex 3D mark vantage. Att köpa en phenom X4 är onödigt när processorn bara använder 1 kärna i spel och även dom spel som använder 2. Jag skulle aldrig skaffa mig en 4 kärnig processor när det är så onödigt det är min största åsikt dual core är bäst för spel och phenom2 X2 är nu modernast av alla och nyast nu av alla andra processorer. Nicklas

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 22:38:27 av Nickolaus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först vill jag bara säga att det är ett fruktansvärt klagomål här jag gör så gött jag kan.

När man som nu för dig får klagomål från många samtidigt så hamnar man automatiskt i försvarsposition... Och folk får väl oftast också bara höra skit, så därför tänkte jag säga ett par bra saker om dig för omväxlings skull; jag har fått uppfattningen om att du verkar vara en snäll person som fastän du fått bannor så ändå beter dig fortsatt som artig och trevlig. :thumbsup: Nån annan person hade precis lika gärna kunna be varenda en av oss att dra ända längst åt h-e. Det har också hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan! på er igår när jag fick hem min nya processor och började spelalite och så och sen tänkte jag att jag skulle börja höja multipliern i bios till 3,50 Ghz och 3,60 Ghz då funkade det utan blå skärm också vidare och idag i morse så startade jag datan för att spela så fick jag blå skärm hela tiden så fort datan hållde på och ladda upp vista det kvittade vad jag än gjorde i bios så fick jag ändå blå skärm ochg sen när jag fick en ide på att installera om hela operativ systemet så har jag nu äntligen fått igång datan igen och klockat den till 3.20. Då är frågan är det vanligt att det ska bli såhär när man uppgraderar från en amd athlon 7850 till en phenom x2 550 ?? tackar väldigt mycket till svar Nicke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan är det vanligt att det ska bli såhär när man uppgraderar från en amd athlon 7850 till en phenom x2 550 ??

Men blåskärmarna har självfallet ingenting med uppgraderingen utan istället med överklockningen att göra.

 

Överklockning förutsätter inte bara bra kylning utan man behöver också ett bra nätaggregat. Sen så är det olika mellan olika processorer (även av samma modell) hur pass de går att överklocka.

 

Men gå nu inte och klocka sönder dina fina nya prylar Nicke..! :-/ Du har ju redan med oklockad X2 550 fått upp spelprestandan tämligen rejält. Följande sida borde få dig att dra på läpparna lite, där du kan jämföra både din nya processor och din gamla 7850. :-)

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/phenom-athlon-ii-x2_9.html#sect0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååååhhhh tack för inlägget det var verkligen kul att se:) nu har jag processorn klockad till 3,50 Ghz jag har inte fått crash på ett tidigare forum så kunde man få upp denna cpun till 3,8 3,9. Men vad händer med datorn om man har klockad sönder processorn ?? kram Nicke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad händer med datorn om man har klockad sönder processorn ??

Om du klockar din nya processor så hårt så att den går sönder, då lär inte moderkortet fungera heller, och har du otur så går också moderkortet sönder, och det är väl onödigt?

Du lär inte kunna reklamera/byta din nya sönderklockade processor heller.

Varför ska man klocka så hårt, så man riskerar att prylarna gör sönder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel åsikt om överklockning - det kan den vanliga användaren vara utan. Vinsten är marginell i princip och processorerna är förbenat snabba allaredan...

 

 

Om du klockar hej vilt, ökar spänningen för att den ska orka med, då finns givetvis en risk att du skadar processorn. Om du efter en uppklockning klockar ned och datorn ej fungerar då är det fara o färde. Inte bara processorn är i farozonen då klockorna också påvekar kringkretsar men vanligen är moderkortet okej.

 

Dvs om du inte vet vad du gör, överklocka INTE. Man vinner inte så mycket på det inte i förhållande till vad man kan förlora.

 

Och mmh, din gamla 7850.. den klår väl min Athlon X2 6000+ på 3 GHz en del? fasiken, förvirrad över AMDs produktserie, ivartfall har den en lägre termisk effekt i och med att den jag fick tag på när jag köpte min dator är i 90 nM med 125 W angivet. (ngt jag lite ångrar idag, borde letat reda på en i 65 nM).

 

Eller? Hur är det?

men å andra sidan, om jag inte får den i princip gratis av dig så är jag inte intresserad, bättre då att på sikt investera i en Phenom när de kommit ned i pris/upp i prestanda.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej då vet jag men jag har sänkt multiplier förut i bios till 3,20.. Standard så är min 550 phenom på 3,11 Ghz. det är rätt konstigt att den är på 3.11 Ghz när det står på paketet att den är på 3.1 ?? kram Nicke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,11 eller 3,1. Samma sak...

 

bara en avrundning för kunden. 3110 MHz eller 3100 MHz? Who cares?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå 3,1 är väll samma sak som 3,01 eller? för denna processorn ska ju inte vara mer än 3,01 på standard ju sjukt konstigt tycker jag faktiskt. Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,0 = 3000 MHz

3,01 = 3010 Mhz

3,1 = 3100 MHz

3,1 > 3,01

 

 

Du hajja? Din processor märkt 3,1 har du skrivit. Den klockas 3,1 GHz +/- ngra Hz hit eller dit. Lite klurigt kanske att få till multipel av bussklockan som ger på hundradelen korrekt Hz?

 

Min Athon 6000+ som ska klocka in på 3,0 GHz klockar in på ~3013,5 MHz, eller bussklockan (cirka 200 Mhz) gånger 15.

 

Detta som högsta frekvens. Med lite energispar påslaget går multipeln ned till 5 och frekvensen på processorn till cirka 1 GHz när jag tar det lugnt vid datorn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ett idg test så ska jag kunna klocka upp min processor till 3,90 men antar att man måste ha ett ännu starkare nätagg då. men hur funkar det om man både använder att klocka med multipliern och multiplier speed samtidigt då? går det bra ihop ? eller det kanske inte gör någon skillnad ?.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag dubbel postar i now men jag undrar om ni vet lite bra first person shooter spel som är bra som jag kan ladda hem? för jag älskar first person shooter spel ? kram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt ämne, ny tråd.

 

Samma ämne, samma tråd.

 

Borde vara glasklart egentligen... Men i alla fall så ladda ner Steam och köp Orange Box till exempel:

http://store.steampowered.com/

 

Gillar du fps så är den boxen full med godis åt dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag dubbel postar i now

Kanske inte direkt en korspostning, men definitivt ett nytt ämne, som då ska ligga i en ny egen tråd, du vet säger du, men ändå så blir det fel???

Har anmält detta till berörd moderator för åtgärd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det va, låt det vila. Rör inte upp mer. Men Nicko, minns RNs ord:

En tråd - ett ämne

Ett ämne - en tråd

 

men å andra sidan, ingen skada skedd vi vill bra hålla isär saker och ting. Det är bra mycket värre att sprida ut samma fråga över flera trådar än blanda in andra ämnen i en tråd.

 

Så, moderator för denna kanal, låt det bero. (men radera mitt och Gästens inlägg när du besöker tråden, vi är OT)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ööö ursäkta men vad är du för en taskig människa som skvallrar till moderator för en liten dubbel postning nått som i huvutaget inte händer igen dig vill jag inte ha hjälp av mera det var lite å ta i tycker jag när man uppför sig trevligt här tack så jätte mycket. Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, var inte så snabb att döma för han är egentligen allt annat än taskig. Ibland är folk bara så trötta och i behov av semester. Jag tycker man bör dra sig för att komma med anmärkningar om någons person. Folks personliga egenskaper har sällan och aldrig något med saker att göra, överhuvudtaget.

 

Här får du en :thumbsup:... Och så har jag en :thumbsup: till, men denna för //gästen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att vara taskig eller om att "skvallra" Nickolaus, utan det handlar om att vilja följa Eforums regler, som faktiskt är rätt klara i detta fall gällande korspostande av trådar, och att inte blanda olika ämnen i samma tråd.

Det finns tyvärr många trådar som har blivit ganska svåra att läsa, beroende på att det blivit för mycket blandat och hoppande hit och dit.

Men vi hoppas att du har lärt dig lite mera nu och förstår framöver hur det bör vara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...