Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Excel till textfil

jlagerquist

Recommended Posts

jlagerquist

Hej!

Detta kanske är lite offtopic men kör ändå... Behöver hjälp att konvertera excelfiler till textfiler med bestämda platser. exempelvis så ska "artnr" hamna på position 1-25 i textfilen "benämning" 26-40 osv. finns det ngt bra sätt att göra detta på`?

Tacksam för svar

Med position vad menar du då? Tabavstånd?

nog går det men frågan är exakt vad du vill och hur mycket arbeta det krävs. Om det går via enkla handgrepp eller kräver VBA-kod.

Och, du kan inte nöja dig med kommaseparerade filer? CSV?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

jlagerquist

det är så att jag ska läsa in prisfiler till vårt adm-program, och den kräver att filen som det läser in är i visst format. Filen är i ascii format och informationen skrivs i en rad som kan vara upp till 300tecken lång. Där ligger informationen i viss ordning. som tidigare sagt, tex artnr plats 1-30 benämning 31-50 pris 51-60 osv. försökte ta in excelfilen till access men blir väldigt jobbigt att göra på så sätt eftersom alla kolumner som behövs till exporten inte alltid finns med i excelfilen, då måste jag först lägga till alla kolumner i excel o sen importera till access för att sedan exportera till txt fil, där jag anger vad alla olika kolumner ska ha för position i textfilen.

Importera till Access borde inte vara så svårt, bara tabellen i Excel är korrekt uppställd är det "bara" att köra en databasfråga mot Excelarket...Fast inget jag kan hjälpa med, utanför det jag kan.

Export till textformat. Du vill, eller snarare erat stenåldriga(?) prissystem, att filerna ska se ut som:

kolumn 1-30 art.nr, kolumn 31-50 pris.

Dvs kolumnen med artikelnummer ska alltid uppta 30 tecken i bredd?

mmh. ok, Google is your friend:

http://www.meadinkent.co.uk/XLexport-text1.htm

http://www.databison.com/index.php/export-excel-as-fixed-width-text-file-format-using-vba/

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Du har 2 alternativ vad jag kan comma på.

1) Formatera kolumnerna till text i Excel och placera rätt antal mellanslag framför datan. Spara filen därefter som en csv fil.

2) Programmering - ett makro som skriver i en text fil på angivna positioner. Funktioner du behöver bla. i programmeringen: Open, Print, Tab, Close

BI

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...