Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om Phenom 9650 2,3 Ghz


Nickolaus

Rekommendera Poster

Spel går att få att flyta bra med äldre processorer också, bara man ställer ned kraven på dem tillräckligt, dvs minskar upplösning/detaljer/skuggning/whatever.

 

men ska sägas, för de flesta spelen idag är inte processorn det som begränsar utan grafikkortet. fast där är det en matchning, man kan inte få max ut ett snabbt grafikkort om man inte har en CPU som hänger med grafiken.

 

Och Nick, för att vara på det klara. Nej. Jag har inte orkat läsa allt du skrivit. Ingen aning om vad du har, vad du skaffat, vad du kommer att skaffa. Tråden är för virrig för att det ska låta sig göras.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Hejsan jag skulle vilja ha hjälp här

Det är så att jag har hållt på och uppgraderat min dator med en data komponent varje månad så nu har jag ett ASUS M3A78 moderkort och ett XFX radeon HD 4870 512 Mb DDR5, och en processor AMD athlon 7850 2,8 Ghz, och sen har jag 2 gånger 2 gig ram minnen på 800 Mhz pcb (6400), och ett AXP nätagg på 630 watt. Och nu hade jag faktiskt tänkt mig att uppgradera datan som kan göra att jag får ännu bättre spel prestanda men jag vet inte själv vad det kan vara för komponent som kan göra att jag får bättre prestanda för datorn därför vänder jag mig till eforum för att få hjälp. Grafikkortet är sprillrans nytt så det vill jag inte köpa nytt men jag har funderat på snabbare minnen eller en bättre processor som tex AMD phenom 2 X2 550 3,1 Ghz. Så nu är då frågan vad ska jag köpa för data komponent som gör att jag kan få ett eller ett annat steg bättre i spel prestanda eller bättre prestanda i överhuvudtaget jag känner att jag vill vända mig hit och få hjälp så jag inte köper nått för bortkastade pengar liksom ? Mvh Nicklas.

 

[inlägget ändrat 2009-07-16 23:51:12 av Nickolaus]

[inlägget ändrat 2009-07-17 08:18:05 av Nickolaus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt nya delar varje månad? Ny processor ena, nytt moderkort andra, däremellan.... ja, vem vet vad.

 

Nu ska vi se, lite mer uppspecat

Du har

ASUS M3A78, dvs

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361775

 

En AMD Athlon 7850, 2,8 GHz, Denna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451985

 

ett Radeon 4870, närmare bestämt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423602

 

4 GB DDR 6400 i 2x2GB uppsättning.

 

Samt

630 W i nätagget.

 

Och du vill optimera för spel utan att känna att du kastar bort pengarna.

 

I mina ögon ser det ut som om du har en dator som ska klara det mesta utan problem. Visst, ska du dra upp i högsta upplösning, maxeffekter och liknande kommer den att knäa men å andra sidan behövs det?

 

Alla delar är ju dessutom ganska nya, ska du redan köpa nytt? Vad är din budget?

 

Tror dessutom du fått de råd som finns att ge av RN, gip med flera.

Dvs att

Du kan köpa en ny processor som är aningen snabbare, en phenom. Men för spel är det tveksamt om du får nytta av fler kärnor. Du får läsa på i tester och liknande och se om du kan byta upp dig till vettig kostnad, tror det kostar mer än det smakar.

 

Minne, att byta upp sig till lite snabbare minne ger marginell förbättring

 

Grafikkort. du har ett bra grafikkort men där finns det utrymme för förbättring men det kostar. Nästa steg är 4870x2 eller värre.

 

Du har med andra ord ett ganska balanserat och bra system, se till att det är uppdaterat med senaste drivrutiner, BIOS och allt och du ska se att du kommer klara dig bra med det ett bra tag framöver

 

Du skriver tidigare om att du böjt en gadd på processorn. Om den bara är hel och har kontakt och datorn är stabil är det ingen skada som ska påverka. och några stabilitetsproblem har du väl inte?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 09:38:44 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det låter ju väldigt bra ifrån dig iaf jag har 1700 kr i månan som går till nöjen. Och nu har jag beställt en AMD phenom 2 X2 550 3,1 Ghz som jag hoppas på att jag kan få ett steg bättre flyt med och som inte flaskhalsar i datorn som min 7850 gör. Det är mycket därför jag vill byta cpu mot en bättre och jag har konstaterat att phenom 2 550 3,1 Ghz är bättre än en 7850 både på upp packning av fimer och har visat sig på ett test att det är mycket bra överklocknings resultat på den samt upp packning Mvh Nicklas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några enkla råd för framtida post på detta forum.

 

1: Dubbelposta inte. Vill du lägga till data i ett inlägg går det att redigera så länge ingen svarat.

2: Var konkret i det du skriver. Dela gärna upp texten i stycken. Det gör den mer lättläst.

3: Lyft ut de data som är viktiga, poängtera dem.

4: Tänk på att det är ett forum, ingen chatt-kanal.

 

 

och till sist, återkom gärna med resultatet i 3Dmark (eller annat generellt spel-test) före och efter installation av den nya processorn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det ska jag göra men vad säger ni då eller vad tycker ni är det som att kasta pengar i skön när man uppgraderar från en amd athlon 64 X2 till en Phenom 2 X2 550 vill gärna höra vad ni tycker Mvh Nicke.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det ska jag göra men vad säger ni då eller vad tycker ni är det som att kasta pengar i skön när man uppgraderar från en amd athlon 64 X2 till en Phenom 2 X2 550 vill gärna höra vad ni tycker Mvh Nicke.?

 

Ja! Det är att kasta pengar i sjön! I alla fall i detta fallet.

 

Om du ska höja din prestanda i spel mer än några få procent måste du byta grafikkort. Radeon 4870x2 eller GeForce GTX295 är lämpliga kandidater. Vill du ha ännu mer prestanda är det Crossfire eller SLI som gäller, dvs två eller flera grafikkort som samarbetar. Då kan det även bli tal om att byta processor.

 

Du pratar mycket om flaskhalsar i dina olika inlägg. Det som menas med det uttrycket är att en eller flera delar i systemet är avsevärt bättre eller sämre än resten så att datorn inte kan nå sin fulla potential. Detta kan hända om man tex har en gammal processor och köper ett nytt prestandagrafikkort. Några sådana flaskhalsar finns inte i ditt system.

 

En annan sak som är värt att veta är att det inte finns något ultimat system. Det finns alltid ett spel som inte går att köra på maxinställningar och när utvecklingen har kommit ifatt det så kommer det ett nytt spel. Vill du ligga i framkant i utvecklingen så kommer det att kosta dig tiotusentals kr om året. Tycker du att det är värt det så är det bara att shoppa loss, om inte så tycker jag att du ska spara dina pengar tills du verkligen kan ta ett rejält prestandakliv genom att byta en eller flera delar i din dator.

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 11:38:43 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu är då frågan vad ska jag köpa för data komponent som gör att jag kan få ett eller ett annat steg bättre i spel prestanda eller bättre prestanda i överhuvudtaget jag känner att jag vill vända mig hit och få hjälp så jag inte köper nått för bortkastade pengar liksom ?

Nu ändrade du dig, var du medveten om det? Från att inte verka bry dig desto mer om allmänna prestanda till "bättre i spel prestanda eller bättre prestanda i överhuvudtaget"..!

 

Detta är text vi skriver respektive läser och då går det inte att föra ett samtal som om man satt runt köksbordet där alla kan både höra och se varann, förmedla respektive tolka andras kroppsspråk. Och som sagt är det heller inte nån chatt var samtal förs i realtid så att det snabbt går att bara korrigera ifall någon har missförstått ens budskap.

 

I forum befinner sig folk utefter hur de har tid och lust. Så tålamod är en dygd. Och i forum ger folk sina svar utefter sina egna tolkningar av exakt den text du skriver. Fast en del väver in alldeles för mycket av sina egna fantasier också och svarar på nånting som du faktiskt inte ens har frågat efter (men då ingen är tankeläsare är alla förstås tvungna att fantisera åtminstone lite grand) medan andra tolkar mycket ordagrant eller bara helt svart-vitt och så vidare.

 

Nåväl, som gip var inne på hade du tjänat märkbart mer i spelprestanda av att lägga in ett till grafikkort och lämna processorn etc ifred. Problemet är väl att du inte har några fler PCIe 16x-portar? Lösningen hade således varit Radeon 4870X2 eller motsvarande...

 

För generell höjning av prestandan, satsa pengarna på flerkärnad processor – men snåla då inte med den för du vill väl inte istället få en prestandasänkning för singeltråds-program (flertalet program).

 

 

EDIT:

Jag ser nu att du fortsätter med ditt dubbelpostande! Därför ser jag ingen annan lösning än att låsa denna tråd för vidare postning och hänvisa till din nya istället:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1149827

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 14:39:31 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...