Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om Phenom 9650 2,3 Ghz


Nickolaus

Rekommendera Poster

Heeej! jag funderar på att köpa en AMD phenom 9650 X4 2,3 Ghz men jag är osäker om den är sämre än amd athlon 7850 eller inte jag vill fortsätta att kunna spela liksom någon som vet om den är bättre eller? Mvh Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Tålamod Nicke, det här är ett forum och ingen MSN-chatt så man måste ge folk lite tid att befinna sig här. ;)

 

Men om du ändå tänkte uppgradera till en X4 så varför inte gå upp lite mera i modell? Stöder ditt moderkort 9850 eller 9950 exempelvis?

 

För inte alla spelmotorer fixar flertrådsteknik, Bioware:s Aurora Engine gör det mig veterligen inte. Sedan har det ur denna motor sprungit fler motorer anpassade för några olika spel.

 

I fall fall så om inte spelet kan nyttja flertrådad körning så har man heller inte någon som helst nytta av multi core-processor, ej heller dual core. Det betyder att en processor med färre kärnor men högre klockfrekvens kommer slå en annan processor som kanske har fler kärnor men med lägre frekvenser.

 

Flera kärnor är otvivelaktigt ändå framtiden men jag skulle i så fall föreslå en sådan med tämligen höga frekvenser på kärnorna i syfte att bibehålla bra prestanda för befintliga och äldre program och spel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag känner att 9650 för cirka 1200 eller 1300 låg på sånt skysst pris och att den verkar vara dubbelt så mycket bättre än en amd athlon 7850 som jag har nu och att den inte kanske kommer att flaskhalsa som min 7850 gör nu med mitt 4870 graffe därför tänkte jag på den inte så dyrt pris heller men som sakt är den sämre eller bättre än 7850 processorn är min fråga själv är jag osäker på tanke på att den bara ligger på 2,3 ghz min 7850 prolle nu ligger på 2,80 standard så vad sägs?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jannejanne jag vill inte bli informerad om en ny dator när jag sitter med det senaste nytt på marknaden det jag syftar på är en phenom prolle för jag är trött på amd athlon processorerna nu Mvh Nicke.

 

[inlägget ändrat 2009-07-13 20:56:12 av Nickolaus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina två nuvarande kärnor är alltså 500MHz snabbare så för det stora flertalet spel kommer processorn spöa den X4 du har kikat på, eftersom de flesta spel som finns ändå bara använder EN kärna även om många spel de senaste åren åtminstone har börjat kunna använda två. Till och med första Call of Duty – sex år gammalt nu – fick stöd för Intels hyper threading (en kärna, men ändå två trådar) så det började väl egentligen med det...

 

Alltså om det ska vara riktigt värt bör du nog hålla dig till ungefär samma, eller högre, klockfrekvenser som du redan har. Och inte köpa nåt bara för att det känns billigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag tänkte att den kanske var bättre änn 7850 prollen men då vet jag då tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur ska jag göra för att processorn inte ska flaskhalsa då? visserligen så har jag fått mer power nu med 4870 graffet sen jag bytte nätagget men cpun är flaskhalsen i datorn jag får som sagt inte lika mycket 3D mark scores längre för cpun sen i början när jag hade köpt den väldigt tråkigt faktiskt datorn ger all prestanda till graffet känns det som för graffet får bra resultat på 3D mark vantage Mvh Nickepicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur ska jag göra för att processorn inte ska flaskhalsa då?

Hur du ska göra måste du självfallet avgöra själv. Men tja, som jag antydde förut; uppgradera till X4 9850/9950, för att fortfarande ha liknande prestanda som du redan har i program & spel som inte kan köras i fler än en tråd (de flesta, men främst då äldre, spel). Annars blir det ju att ta ett steg bakåt för dessa.

 

Det är i nyare program (bildbehandlingsprogram exempelvis), och en långsamt ökande skara spel, som X4-processorn kommer mera till sin rätt. Och X4 9950 behöver faktiskt inte kosta så mycket...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v895#rparams=k=s39648976

...men försäkra dig om att stöd verkligen finns i moderkortet (uppdatera helst bios).

 

Edit:

Jag antar att du är medveten om att det krävs minst socket AM2+ för att nyttja alla kärnor. Det räcker alltså inte med första AM2...

 

[inlägget ändrat 2009-07-14 02:09:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är fel på 9650 då? duger inte den alltså eller vilken affär kan jag köpa en 9850 eller 9950 på nätet då? kan du länka om nått bra eller? Mvh Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var så här att AMD phenom 9650 2,3 Ghz kanske inte flaskhalsar så som 7850 gör för mig nu. 9650 måste väll prestera bättre än amd athlon 7850 eller? eller har jag fel? jag känner liksom att jag behöver inte ha den värsta processorn men jag vill ha en som klår 7850 iaf Mvh Nicke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 7850 med ett XFX radeon hd 4870 512 klarar än så länge crysis och crysis warhead.. Så en amd phenom 9650 borde väll klara av det också då eller för jag kan ju inte tänka mig att amd athlonen 7850 presterar bättre än en amd phenom 9650 X4 2,3 Ghz eller har jag helt fel? Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är fel på 9650 då?

Hm, varför får jag en känsla av att du börjar driva med mig..? :-P "Felet", som jag trodde redan hade framgått, är att den inte förändrar datorns spelprestanda – alltså den prestanda som jag hela tiden har utgått från att du vill få upp – på ett nämnvärt sätt. Men min poäng verkar aldrig riktigt nå fram till dig och jag vet inte riktigt hur jag ska vara så mycket tydligare... Leta fram och presentera några teststaplar på, hmm du nämner ju Crysis:

http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/Crysis-1680x1050,Marque_fbrandx32,818.html

Dessvärre fanns inte 7850 med där men däremot lillebror 7750 samt då X4 9650 och som synes har de gett i princip samma resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj Oj shit det var inte vad jag hade trott först amd athlon presterar ju bäst i crysis trodde jag inte men men nu känner jag átt jag lägger ner 9650 prollen. Nu känner jag istället för att satsa på antingen en 5600+ eller en 6000+ eller en 6400+ 6400 plus presterar bäst på den resultat listan ser jag men var kan jag köpa någon an domma processorerna nånstan då kan du tipsa om någon affär på nätet eller? kram Nickepicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom har inga av dom athlonen kvar på affärerna på nätet så jag får väll fortsätta med min 7850 prolle det är ju inget fel på den så bara det att den inte ger samma resultat längre på 3d mark bara men det kvittar väll för jag kan ändå köra crysis på high på 1680/1050 så det är väll lungt typ känner jag.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan sak jag tänkte jag skulle fråga jag har länge nu funderat på sånna dära dominator ram minnen på antingen 2 eller 4 gig kan det göra någon skillnad i mina spel tex crysis call of duty 4 och 5 prototype m.m blir det någon skillnad om man byter ut ram minnen till hög presterande ram minnen? just nu har jag kingston som är icke högpresterande ram minnen. Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att medan mängden minne påverkar laddningstider, eventuellt disklagg o dyl så kan minneshastigheten också avspeglas i fps:en. Och jag anser vidare att man faktiskt bör använda snabbast möjliga minne för processorn och/eller moderkortet.

 

I ditt fall med AMD-processorn är det främst denna som styr detta då minneskontrollern är inbyggd i den istället för i moderkortets norrbrygga, men iaf så skulle jag ha använt DDR2-1066 (PC8500) för den.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=376#rparams=k=s39663675

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej för jag har ett ASUS M3A78 moderkort men det du säger låter ju bra faktiskt men 4 gig 8500 1066 Mhz minnen är bättre för min del då alltså? alltså högprestandade minnen. nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är domma nått för min del som är bra då eller Corsair DOMINATOR TWIN2X4096-8500C5D 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz DHX Heat Spreader CL5-5-5-15 kram Nicke.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle säga att 4GB PC8500 vore det optimala för dig – 2GB tycker jag är nedersta gränsen medan 8GB är onödigt för spel. Och minnena du nämner, Corsair, har jag faktiskt använt själv också. De fungerade stabilt och bra i 1066, även utan de medföljande fläktarna som väsnades utav h-e.

 

P.S. Skulle kolla ditt moderkort hos Asus men får (som vanligt) bara upp "Synkroniserar webbdatabasen – Var god försök igen lite senare. Ursäkta besväret!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack då vet jag vad jag ska köpa och som är bäst för min dator. Jaså kom du inte in där?. Jag var inne nyss fast på downloads för mitt moderkort jag kom in kram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

räcker det med dominator på 2 gig 8500 1066 Mhz eller måste jag ha 4 gig för att kunna spela crysis fortfarande och andra liknande spel? Mvh Nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar med 2GB, speciellt under XP (varför man nu vill sitta kvar och tjura med det på en helt modern maskin) men även under Vista. Det är dock inte att rekommendera.

 

Du kan faktiskt spela i princip allt med 2GB, om du är beredd att vänta på i vissa spel mer än fördubblade laddningstider. Scrolla ned till Game Load Times här:

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2008/07/08/is-more-memory-better/4

 

Tänk också på att du måste ha ett identiskt par med minnen för att inte förlora dual channel-läget (i teorin fördubblad minnesbandbredd).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...