Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med översättning till latin


linnan

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag skulle bli jätteglad ifall någon kunde hjälpa mig med en översättning från engelska till latin. Här är texten:

 

"If you enter this world knowing you are loved and you leave this world knowing the same, then everything that happens in between can be dealt with."

 

På svenska något i form med:

 

"Om du föds och dör älskad, kan allt där emellan hanteras."

 

Tacksam för svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Si intras in hunc mundum decedisque sciens te amaris, omnia quae eveniunt intra natalem mortemque perpeti potes.

If you enter this world knowing you are loved and you leave this world knowing the same, then everything that happens in between can be dealt with.

 

ORDEN si - if, intras - you enter, decedisque - and you leave, hunc mundum - this world, sciens - knowing, te amaris - you are loved, potes - (then) you can, perpeti - deal with, omnia - everything, quae eveniunt - that happens, intra - in between, natalem - your birth, mortemque - and your death.

 

Det var enklast att dra orden på engelska. I meningen finns betydelsen "knowing the same" men "the same" är underförstått (implied, understood) på samma sätt som "then" är det. Att "och" vackrast översätts med partikeln que som man klistrar på det andra ordet i samordningen som en svans har du säkert listat ut.

 

[inlägget ändrat 2009-07-16 20:38:01 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tack, tack.

 

Men om jag får vara jobbig, hur skulle meningen se ut om den förkortades som typ den svenska översättningen? Skulle det bli helt galet grammatiskt då eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du föds och dör älskad, kan allt däremellan hanteras.

Si nasceris morerisque amaris, omnia quae eveniunt intra natalem mortemque perpeti potes.

 

Si nasceris - om du föds, morerisque - och (du) dör, amaris - älskad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...