Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö hastighet med FTP i LAN


entranced!

Rekommendera Poster

Hej.

 

Håller på att FTP'a över några större filer från datorn till en Tvix6500A (mediaspelare) i mitt LAN.

 

Har provat med CuteFTP och även Filezilla som FTP-klienter men kommer endast upp i en blygsam hastighet av ca 2-4MB/s. Trodde först det var någon switch som spökade här hemma så jag kopplade en korsad kabel mellan datorn och mediaspelaren för att utesluta flaskhals i nätverket, men det blev ändå ingen skillnad i hastigheten. Har micklat med inställningar på nätverkskortet på datorn (10 BaseT full duplex, 100BaseTx Full duplex med mera) men det har inte förbättrat resulatet. Har provat att ansluta i både passive mode samt active mode men inte heller det gav något resultat.

 

Brandväggar och antivirus är avstängda.

 

Ideér någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad det sitter för nätverkskort i enheterna. Dom kanske inte klarar högre hastigheter? Ett 10 mbit nätverkskort klarar ju bara drygt 1.25 mb/s.

 

Active eller passive mode har inget med hastigheten att göra det är bara till för att lösa brandväggsproblem.

 

Det du kan prova är att ändra på buffertstorleken för överföringen. Det finns under inställningar i alla ftpserverprogram. Går att ändra ända upp till 65535 eller något sådant prova med det.

 

[inlägget ändrat 2009-07-12 18:28:43 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Pc'n har integrerat 10/100Mbps LAN adapter och mediaservern ska klara upp till 1000Mbps (Cat 6).

 

Får kolla om jag hittar ngn buffertinställning.

 

[inlägget ändrat 2009-07-12 19:02:18 av entranced!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...