Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS-DOS


Ingen annan

Rekommendera Poster

Ingen annan

Är det någon som kommer i håg MS-DOS?

Jag har 723 filer lagrade som .txt Filerna är skapade på dos tiden. Filerna är små och innehåller beskrivningar på bilder/filmer som jag tog. Där ligger alltså beskrivning på nära 20 000 bilder.

 

I bland tar jag nån fil och öppnar den i Word, omformaterar den och sparar den som en .txt-fil men med windows kodning men söker något progran där det skulle gå snabbare.

Hälsningar Erik Westling

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du öppnar med "Anteckningar"? Start -> Alla program -> Tillbehör -> Anteckningar.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Njjaa - Ska kolla lite mer. Första försöket gav inget. /Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först säger du att alla filer är sparade som .txt sedan säger du

I bland tar jag nån fil och öppnar den i Word, omformaterar den och sparar den som en .txt-fil men med windows kodning

Det låter ju som om du öppnar en txt-fil i word, och "omformaterar" och sedan spar den till en txt-fil igen??

 

Varför gör du om den, om du i från början har den som en txt-fil?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

å, ä och ö kodas på ett anat sätt i DOS. (Har dels de här bilderna och dels mer än 20 000 till, som är beskrivna med nyare kodning) Här jag söker bland beskrivninarna så hittas inte bilder bland DOS filerna, om jag söker på nyckelord som innehåller å, ä eller ö. Det är därför som jag vill formatera om den beskrivande txten på de gamla filerna. En del, nyare bilder, går kolla på www.falubilder.se eller på www.westlings.net

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela in ett Word-makro när du konverterar en fil. Sedan kan du modifiera makrot att t.ex. göra detsamma på alla filer i en katalog. Om du inte kan så mycket om makron finns det hjälp att få här.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...