Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP eller Acer?


retarded_creature

Rekommendera Poster

retarded_creature

Den eviga frågan vilken laptop man ska köpa är åter på tapeten för min del.

Nu har jag iaf ringat in det till två stycken, men sen har jag fastnat. Är inte så galet haj på skillnad mellan Intel och AMD , grafiken och skillnaderna på skärmarna o.s.v.

 

Så vilken av nedanstående datorer är "bäst"? Jag ska ha den till att surfa, köra Matlab, programmera och andra "skolsysslor".

 

HP Compaq 615

https://www.inet.se/artikel/1968298

 

eller

 

Acer eMachine E525

https://www.inet.se/artikel/1967964

 

Väg gärna in era erfarenheter av respektive märke - support, hållbarhet o.s.v. (har exempelvis hört om Acers krångliga skeppande till Tyskland för reparationer m.m.)

 

Och har ni någon annan dator att rekommendera med ungefär samma specifikationer (minst 2 GB minne, skärm större än 15'') och i samma prisklass så får ni gärna dela med er av det också!

 

[inlägget ändrat 2009-07-09 09:36:35 av retarded_creature]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att jämföra de två datorerna du listat, HP har bra telefonsupport (egen erfarenhet). Dessutom får du inom 30 dagar lämna tillbaka datorn vid konstaterat fel, och köpa ny. Du slipper alltså vara utan den under reparationstiden. Många företag använder HP p g a detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

jag har haft 4 bärbara

(HP)/Compaq 1995-1999 inga problem, efter det fortsatt användning som templogger i labb i flera år

IBM 770E 1999-2004 byte av moderkort och hårddisk under garantitiden, var av med 2 månader, efter 2004 fortsatt användning som templogger i labb tills labbet lades ner hösten 2008

HP nw8000 2004-2008 men jag använder fortfarande hos kunderna för den fungerar jämt, (men den kostade ju därefter ny)

Dell D620 2008-nu eftersom vissa program krånglar och troligen hårddiskfel (den körde allt oftare chkdsk vid start våren 2009)

blev oandvändbar efter MS uppdatering månadsskiftet april/maj bla fungerade inte Outlook och Internet Explorer så blev det formatering och ominstallation.

Och den har redan haft en ny chkdsk start efter 1,5 månad.......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Så vad jag förstått rekommenderas HP som varumärke.

 

Någon som skulle kunna kika lite på de specifika datorerna och utifrån det säga bu eller bä?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP'n utan att tvivla det minsta!

 

den har ett grafikort från ati ett 3200 medans acern sitter på intels (även den ) integrerade veriant vilket är en hel det klenare...

 

ett 3200 får runt 1000 poäng i 3dmark06 medans intels variant 4500m får runt 500, så visst är det en liten skillnad, speciellt då de kostar lika mycket!

 

intel celeron 575 ligger på 163 e plats

 

amd ql 64 (vilket jag förövrigen har i min dator och tycker den är rapp) ligger på 88 e plats

 

Stos skillnad!

 

värt att notera är att

 

QL-64 sitter i klart mycket dyrare datorer, min dator för 7000:- jag köpte på dustin har en sådan processor, så det är egentligen ingen "budget" processor även fast datorn i sig har ett välldigt bra pris!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Tack för svaret, då stämde min intuition.

 

:thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2009-07-09 11:49:20 av retarded_creature]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Jag såg just att QL-64 är en 64-bitars processor (vilket jag borde kunnat förstå av namnet). Nu har jag otroligt dålig koll på sådana - är det någon skillnad som märks vid användandet av datorn?

 

Kan man köra samma program som på en 32-bitars?

Och hur funkar det med 32-bitars Vista på denna dator?

 

Någon vänlig själv som vill upplysa mig om denna modernitet?

 

[inlägget ändrat 2009-07-09 13:13:15 av retarded_creature]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget du behöver bry dig i ;)

 

det är bara en fördel då du KAN installera ett 64 bitars operativsystem och dra nytta av 64 bitars tekniken så som att du kan dra nytta utav mera än 3 GB ram + att vissa aplikationer går snabbare under 64 ( om de nu har stöd för det)

 

Men datorn kommer som sagt med 32 bitars os och såvidare du inte tänker byta till ett 64 bitars (jag ser ingen andledning) så är det inget att bry sig i !

 

( såvidare du itne vill lära dig om det förståss ;) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...