Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD Problem


kawasaki

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag undrar om det finns någon här som skulle kunna tipsa mig om en lösning på ett datorproblem som jag har.

 

Min HP Pavillion dv5000 dator har funkat perfekt i 2.5 år, men nu har den tillslut börjat strula. När jag sätter i en dvd, så klarar inte cd-rom enheten att läsa skivan alls, istället verkar det som skivan hakar upp sig, men om jag däremot sätter i en cd skiva så funkar enheten konstigt nog perfekt, jag har testat med flera olika dvd men får samma resultat på dessa.

Jag har också kollat hos HP och sökt på nätet men fått en del olika svar, tyvärr har min dator modell utgått så kan nog därför inte köpa en ny cd-rom?

vad tros om problemet? tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två lasrar i en DVD-läsare, en för DVD-skivor och en för CD-skivor, så det kan vara så att DVD-lasern antingen är smutsig eller trasig. Du kan ju köpa en rengöringsskiva och se om det hjälper för att få igång DVD-lasern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Det verkar dock som DVD lasern har gjort sitt, eftersom rengöringsskivan inte hjälpte något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken!

 

På min service tag står följande

 

HP Pavillion dv5204ea Notebook PC (RE304EA)

 

I enhetshanteraren beskrivs enheten

 

HL-DT-ST DVDRAM GMA-4082N

 

Då borde det väl vara denna reservdel som är kompatibel med datorn?

 

http://se.eetnordic.com/product.aspx?id=416177-6C0&path=HP-DVD-RW-DL-HLDS-GMA-4082N

 

Föresten!

 

Är det inte svårt att byta en CD-ROM enhet på en bärbar dator, har ju alldrig gjort detta, behövs det inte speciella verktyg för det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte svårt att byta en CD-ROM enhet på en bärbar dator, har ju alldrig gjort detta, behövs det inte speciella verktyg för det?

Jag har inte heller bytt någon Cd/Dvd på en bärbar dator. Det kan vara så enkelt som att lossa en skruv på undersidan och dra ut Cd/Dvd-enheten eller så får du skruva isär hela datorn.

Det verkar vara rätt reservdel. Ring och få det bekräftat och fråga samtidigt om Cd/Dvd-spelaren är lätt att byta.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...