Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdisk är borta


Hector Tormen

Rekommendera Poster

Hector Tormen

Hej, jag undrar vad jag kan göra, det är så här att igår var jag och surfade som vanligt, på min facebook och youtube och många andra sidor tills ganska sent på natten, och idag när jag startade min pc så var min sekundär HD borta, jag har försök med bios och med att ändra på kablar i mina HDs, men fortfarande ingenting, kan ni tipsa mig om vad jag kan göra??, tack

 

MVH Hector

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på "Den här datorn" (Dator) i startmenyn och välj Hantera. Syns hårddisken i Diskhantering?

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

Jag har redan försökt med det och den hittar inte hd, min bios kan inte hitta den heller och min OS XP kan inte hitta den heller, den är försvunnen, jag ser bara min primär HD men inte den sekundär

 

[inlägget ändrat 2009-07-07 17:03:53 av Hector Tormen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min bios kan inte hitta den heller

 

Då kan man misstänka att hårddisken är trasig. Prova att ansluta hårddisken i en annan dator. Om den inte hittas där heller så är hårddisken troligen trasig. Är hårddisken gammal? Det finns analysprogram som kollar din hårddisk efter fel, men jag tror inte att programmet funkar om din hårddisk inte syns i bios.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

kan en hd gå sönder över natten när pc:n är stängt?? ... kan jag få namnet på dessa program för att analysera min hd, kanske fungerar den ... hur kan jag hitta min sekundär hd med bios?, kanske gjorde jag fel när jag försökte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan jag hitta min sekundär hd med bios?, kanske gjorde jag fel när jag försökte.

Bios hittar hårddisken själv om den funkar. Den hamnar i samma lista som den andra hårddisken.

 

Gå till hårddisktillverkarens hemsida. Där brukar det finnas analysprogram till hårddiskar. Programmet körs från en bootbar cd som du själv måste bränna ut. Obs: koppla ur hårddisken som funkar innan du kör analysprogrammet för att vara säker på att du kollar rätt hårddisk.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Gå till hårddisktillverkarens hemsida. Där brukar det finnas analysprogram till hårddiskar. Programmet körs från en bootbar cd som du själv måste bränna ut.

 

Det går utmärkt att hämta hem härifrån också:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

...lite enklare än att rota igenom hårddisktillverkarens hemsida. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

så, nu måste jag laddar ner programmet som passar med min HD, bränna den och sedan testa den på min pc, men jag måste koppla ur den andra först, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag måste koppla ur den andra först, eller?

 

Du måste inte koppla ur den andra hårddisken. Jag brukar göra det för att det inte ska uppstå några problem med hårddisken som är hel.

Analysprogrammet erbjuder även alternativ för reparationer av fel som det hittar. Det finns alltid en risk för misstag, så för att vara på den säkra sidan så brukar jag bara ha hårddisken som jag ska testa ansluten.

 

Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

Jag försökte det du sade men, jag vet inte vilken av alla de 5 alternative eller program skall jag ladda ner, jag har en Seagate 1T, men vet ej vilken program måste ladda ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd denna om du vill göra en bootbar cd och köra programmet i dos.

http://www.seagate.com/staticfiles/support/seatools/SeaToolsDOS213bEURO.ISO

 

Här finns en variant som funkar i Windows. Du måste ha NET FrameWork 2.0 installerat om windows versionen ska funka.

http://www.seagate.com/support/seatools/seatoolsforwindowssetup.exe

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=0856eacb-4362-4b0d-8edd-aab15c5e04f5

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

hej, fortfarande med problem, jag har laddat ner programmet, men den som fungerar med win, för att jag vet inte hur jag ska ta mig till dos med WIN XP, jag har laddat ner det med jag fick följande meddelande "Fatal error:device discovery. VoidThrowExceptionForHRInternal(Int32,IntPtr) ... jag har NET FrameWork 2.0 installerd på min pc, både 2.0 och 3.5. Betyder det att mi HDD är sönder och måste bara slänga det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att jag vet inte hur jag ska ta mig till dos med WIN XP

 

Programmet för dos bränner du ut på en CD . Sen startar du om datorn med CDn i cd-spelaren. Datorn måste vara inställd i bios på att boota från cd. När datorn hittar CDn så startar hårddiskverktyget automatiskt.

 

Du måste välja att bränna en imagefil i brännarprogrammet, det funkar inte med att bränna en datacd.

 

Fatal error:device discovery. VoidThrowExceptionForHRInternal(Int32,IntPtr) ...

Jag vet inte vad detta betyder, men det börjar verka som om jag hade rätt när jag trodde att hårddisken är trasig. Bränn ut det dosbaserade programmet och testa om du får samma resultat.

 

Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-07-09 21:41:59 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...