Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppling av antennkabel till digitalbox, Mycket störningar och låg signalstyrka


Vitdom

Rekommendera Poster

Hej! Jag har just införskaffat en digitalbox och har nu digital-TV Medium + 8 Fav ifrån Com Hem för någon dag sedan.

 

På de flesta kanalerna är det extremt mycket störningar och digitalboxen säger att det är mycket dålig signalstyrka på alla kanalerna. Det konstiga är att det inte är några störningar alls på kanalerna: SVT1, SVT2 och TV4 och kanske några fler kanaler. På min digitalbox står det att signalstyrkan är ca 25% och signalkvalitén är ca 75%.

 

 

Just nu är det kopplat på följande sätt:

 

I TV-uttaget i väggen sitter en T-förgrenare( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69729324 ), den ena hanen är kopplad till en 15m kabel som går till en annan kabel(ca 1m) som jag fick av Com Hem och en lapp där det stod att jag var tvungen att använda den för att det skulle fungera, som är kopplad till min digitalbox(Samsung DCB-P770Z). Den andra hanen på T-förgrenaren är kopplad till en videoinspelare via en kabel på kanske 5m, från en annan utgång på videoinspelaren går en annan antennkabel till en TV via en kabel på kanske 5m. Den här andra TVn finns det ingen digitalbox till än, p.g.a. vissa fel som Com Hem är skyldiga till; så där kan man bara se de analoga kanalerna.

 

Vad ska jag göra för att kunna se på tv!?

[inlägget ändrat 2009-07-07 00:37:48 av Vitdom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min digitalbox står det att signalstyrkan är ca 25% och signalkvalitén är ca 75%.

På min ComHem-box står det Signalstyrka 57% och signalkvalitet 100%.

Prova att ansluta din digitalbox direkt till antennuttaget utan t-förgrening och kolla signalstyrkan. Alla t-förgrenare dämpar antennsignalen. Dom brukar vara märkta hur mycket dom dämpar signalen. 3-5 dB är vanligt men siffran kan vara högre också. Ju högre värde desto mer dämpning. Din t-förgrenare kan också vara trasig.

 

SVT1, SVT2 och TV4 och kanske några fler kanaler.

Dessa kanaler sänds troligen analogt och kan ha starkare signal än dom digitala kanalerna.

 

Vad ska jag göra för att kunna se på tv!?

Börja med att prova att byta din t-förgrenare till en med lägre dämpning och bättre kvalitet. 39 kr låter som något billigt skräp.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat att koppla 15m sladden direkt ifrån vägguttaget till digitalboxen. Den säger nu att jag får ca 50% signalstyrka och 85% signalkvalité.

 

Typ alla kanaler verkar fungera ganska bra nu, förutom TV3 där det fortfarande är extremt mycket störningar.

 

Jag undrar hur jag ska göra för att snart så kommer en till digitalbox som ska vara vid TVn i morsans rum. Då måste det vara kopplat till båda digitalboxarna.

 

Vill helst ha något bra svar snabbt för att vi kommer att avbeställa digital-TV ifrån Com Hem idag eller så om det inte kommer att fungera.

 

 

Sen är en annan konstig sak att jag verkar ha alla kanaler som finns <:D , även fast vi bara beställt Medium + 8 Favoriter. Kanske inte är något, undrar bara om det kan ha något att göra med problemet.

[inlägget ändrat 2009-07-07 15:05:52 av Vitdom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat att koppla 15m sladden direkt ifrån vägguttaget till digitalboxen.

 

En 15m lång sladd dämpar också signalen. Speciellt om sladden är av dålig kvalite. Kan du testa vad du får för signalstyrka med en kortare sladd?

 

Om det inte blir bra bild med en kort sladd och utan t-förgrening så kan du felanmäla till Comhem.

 

Sen är en annan konstig sak att jag verkar ha alla kanaler som finns <:D , även fast vi bara beställt Medium + 8 Favoriter. Kanske inte är något, undrar bara om det kan ha något att göra med problemet

Comhem brukar ha frivisning på alla kanaler ett tag efter man har beställt ett abonnemang.

 

 

Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-07-07 15:08:33 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så måste jag ha en 15 meters sladd och senare en T-förgrenare med också en 5 meters sladd till en annan tv.

 

Så måste det se ut och går inte att ändra. Kan man inte fixa detta så säg det, för då avbeställer vi vår beställning.

 

Har också hört att det finns antennförstärkare. Kan det få problemet att försvinna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En antennförstärkare innan du delar kan lösa det men det hela har tre delar

1: Bara kablar

2: Bra delare

3: och då en eventuell förstärkare som kanske även kan agera delare av signalen.

 

har du bara ett antennuttag?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Monshi säger. Satsa på kvalitetsgrejor. Det finns så mycket dåliga antennprylar att köpa i varuhus. Billiga och dåliga. Man brukar få vad man betalar för,

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades fixa problemet genom att köpa en ny antennkabel till min digitalbox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...