Just nu i M3-nätverket
Jump to content

kan inte bränna WAW från mp3-spelare i Itunes

fnurr

Recommended Posts

hej! jag har en enkel mp3-spelare som jag har spelat in talat ljud på. Nu vill jag lägga in det på datorn och det går inte att få det att låta vettigt i Itune, (som det lägger sej i automatiskt). För att lyssna måste jag spela upp det i Windows media player men det går inte att bränna till cd därifrån. Vad göra?

nyare versioner av Windows Media Player skall man kunna bränna CD av ljudspår.

Annars skall det går med bränningsmjukvara, t ex Nero, om du bränner "Ljud/Audio-CD"

Bränna CD från Windows Media Player:

1. Starta WMP, välj flik Bränn

2. Starta Utforskaren, leta på dina filer du vill bränna och dra över dem till bränningslistan på höger sida

3. Sorta: Klicka på pilen till höger om Bränningslista och välj Sortera. Om filerna är numrerade funkar det bra med att välja att sortera på Namn

4. Sätt i en tom CD-skiva och tryck på Starta bränning

Jamenvisst! Det borde ju gå, men nu står det att det kan bero på att det saknas rättigheter att bränna. vaddå??? Det är ju min egen inspelning! -Och jag vill ha den i waw-format, inte mp3.

---Nu testade jag igen och då står det att det inte går att öppna Waw-filen.

Blir jag tokig eller blir jag tokig?

Om du kopierar från mp3-spelaren med Utforskaren, behåller du mp3-formatet. När du sen bränner med WMP konverteras filerna till cda-format som en ljud-CD har.

Att iTune startar kan bero på att du har associerat mp3 med iTune. Det kan du ändra om du i Utforskaren högerklickar på en mp3-fil och väljer Välj program... markera det program du önskar, t ex Windows Media Player, bocka i Använd alltid detta program... och tryck OK. Då kommer mp3 att i fortsättningen spelas upp automatiskt i ditt valda program.

Att konvertera till wav-format gör det inte lättare att spela upp mp3-filerna på datorn. Däremot får du alltid en viss kvalitetsförsämring varje gång du konvertar.

Nu har jag en ny fråga: Kan man bränna 100 -minuters cd-r -skivor i windows media player? Måste man göra nån särskild inställning då?

Har inte provat, men det har nog mer med brännaren att göra. Tyvärr kanske inte alla spelare klarar 100 minuters CD.

CD-standarden slösar ju verkligen med utrymme!

En normal CD-R, som ska kunna läsas av "alla" CD-spelare, är numera på 80 minuter. Räknat i STEREO.

Borde bli 160 minuter i MONO, men det verkar inte finnas med i standarden.. Oavsett vilken "färg"-book man än väljer...

CD-formaten verkar inte vara gjorda för "diktafon"..

Förresten: Varför inte mp3? -De flesta moderna CD-spelare klarar ju detta format.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...