Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM - Uppgradering 1.5gig till 2, 2.5 eller 3gig


Qruake

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver tips/råd på vad jag kan köpa för nya RAM moduler till min SCALEO X /CBN/P4 650/MB ATX/1536MB/V256/, (Högsta RAM-4g)

som jag kollat så sitter nu 2st 512mb och 2st 256mb

 

Typen av moduler är DDR och jag sitter med ett Windows xp home edition 32bit, mina frågor är då hur högt jag kan uppgradera så jag kan uttnyttja minnet och vilken sorts moduler jag ska köpa då jag är en ganska oerfaren i detta ämnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvidare du har 4 stycken minnesplatser, så borde det gå att slänga dina 256 MB och köpa detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010073265.aspx

 

DEt tillsamans med dina 2 *512 ger dig:

 

2* 512 2 *1024 = 3GB ram vilket kan sägas vara allt som windows kan andvända

 

[log]visst kan du köpa ett till packet och även kasta dina 512 MB stickor men det skulle kosta dig 900:- mera och bara ge dig runt 0.25GB ram [/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina frågor är då hur högt jag kan uppgradera så jag kan uttnyttja minnet
Om datorn kommer att utnyttja minnet beror ju i hög grad på vad du kör för program. Vet du att du har ont om RAM-minne idag? När jag körde XP så kunde jag inte se att jag hade nytta av mer än 1 GB RAM.

 

Det här är de minnen som Kingston garanterar fungerar i en Scaleo X:

http://shuurl.com/V5597

(http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/

modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&search_type=

&root=us&LinkBack=&Sys=36235-Fujitsu-Siemens-SCALEO

+X&distributor=0&submit1=Search)

Observera det som står:

It is not recommended to mix the 333MHz (KFJ2813/*) modules with the 400MHz (KFJ2847/*) modules.
så du måste kolla vad det är för hastighet på de minnen som sitter i datorn idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia*

 

Jag kommer utnyttja RAM minnet till att köra mer krävande program (framförallt spel).

 

Jag ska även installera ett nytt grafikkort och diverse moduler som kompleterar det nya RAM minnet

 

Är inte säker på vilken MHz mina nuvarande moduler är på men jag ska kolla upp det, tack för tipsen iaf! hjälpte mig lite på vägen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer utnyttja RAM minnet till att köra mer krävande program (framförallt spel).
Är det inte en Pentium 4 i datorn? Det är så jag tolkar P4 i SCALEO X /CBN/P4 650/MB ATX/1536MB/V256. Det är ju en gammal processor och fungerar väl inte så bra ihop med krävande spel.

 

Jag ska även installera ett nytt grafikkort och diverse moduler som kompleterar det nya RAM minnet
Jag hoppas du har kontroll på nätaggregatets prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det är inte mindre än en Pentium 4CPU 2x(3.40GHz)

 

- Ja det har jag full koll på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vad jag fattat så kan W 32-bit hantera totalt 4GB RAM

Men dessa 4GB används också till grafikkortets RAM så ju mer RAM på grafikkortet, dessto mindre RAM hittar Windows.

DEtta betyder at grafikkortet har betydelse för hur mycket som kan hittas...

Köpte ett XFX Geforce 9800GTX+

Windows hittade bara 2,5GB av 2x2GB=4GB installerat RAM

Fick tipset uppgradera BIOS i grafikkortet. Gjorde det. Nu hittade Windows 3,25GB RAM

Flyttade grafikkortet från datorn med moderkort Gigabyte GA-EP45-DS4 till en dator med moderkort Gigabyte GA-EP35-DS4, nu hittade Windows 3,5GB RAM.

Slutsatsen är att hur mycket minne Windows hittar beror på både Grafikkortets BIOS och Fabrikat, modell på moderkort.

Köpte ett nytt XFX Geforce 9800GTX+. Trodde jag skulle få samma grafikkort som förra gången. Men det var det inte. Kortet hade tex bara en PCI-E kontakt. Det första hade 2 PCI-E kontakter.

Samma problem Windows hittar bara 2,5GB RAM av 4GB installerade.

Uppgraderar BIOS i grafikkortet. Efter det fungerar inte grafikkortet. Bara att slänga.

Sammanfattning:

Hur mycket RAM du högst kan utnyttja beror på både moderkort och grafikkort. Troligen är max utnyttjad RAM=4GB-RAM på grafikkortet. Men ofta mindre som 3,25GB

Men det kan med olämpligt grafikkort som ovan XFX bli 4GB-3xRAM på grafikkortet=2,5GB. XFX är efter detta på min svarta lista....

 

[inlägget ändrat 2009-07-06 00:34:57 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, W 32bit kan hantera 4GB som mest.

Men jag har också kollat lite och tror att det är så att 4GB RAM och uppåt är till mer för 64bit versioner.

 

Grafikkortet jag sitter och smuttar på är:

(PALIT GEFORCE 9800GT SUPER+ 1GB DDR3 PCI-E VGA-DVI-HDMI)

 

Men jag får givetvis se hur det blir, får göra research först givetvis.

 

Jag ska kolla upp mitt moderkort och sen hitta något grafikkort som blir en bra kombination

 

Tack för råden/tipsen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen är att hur mycket minne Windows hittar beror på både Grafikkortets BIOS och Fabrikat, modell på moderkort.
Och annan hårdvara i datorn som har minnesmappad I/O. Som exempel så i min dator så använder moderkortets 1394-anslutning minnesintervallet DFFFF000-DFFFF7FF enligt Enhetshanteraren, samt att grafikkortet, nätverkskortet och en USB-Controller använder andra minnesintervall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...