Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista hittar inte hårddisk


SCh

Rekommendera Poster

Jag har monterat en ny SATA-hårddisk på 1 TB, Samsung HD103UJ. Lyckades formatera den i NTFS, men inte installera XP Professional på den. Förstod sedan att den måste ha mindre partitioner för att installera XP (som bara har SP1). Köpte därför Vista Home Premium. Problemet nu är att Vista inte hittar min nya SATA-disk. Installationen påbörjas, kan ange nyckel men sedan när jag ska välja enhet att installera VISTA på finns ingen sådan. Ett meddelande talar om "Inga enheter kunde hittas. Klicka på Läs in drivrutiner...". I BIOS syns däremot 1 TB-disken. Har satt DVD-n som första och hårddisken som andra i bootordning. Sätter jag tillbaka min gamla (250 GB) IDE-hårddisk hittar emellertid Vista denna, men vill bara formatera 130 GB. Dock har jag viktiga filer kvar där som jag inte vill ska försvinna. Har letat en hel del efter lösningar men inte funnit något jag kunnat använda mig av. Vad kan jag göra för att Vista ska hitta hårddisken? Jag har två SATA-kotakter på moderkortet, men det verkar inte göra någon skillnad vilken jag använder. Fick ingen skiva med den nya hårddisken och har ingen separat skiva till mitt moderkort, som sitter i en Compaq Presario 8650se med en processor på 3,0 GHz. Har 2 GB ram.

 

[inlägget ändrat 2009-07-05 09:46:31 av SCh]

[inlägget ändrat 2009-07-05 09:49:11 av SCh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades formatera den i NTFS, men inte installera XP Professional på den. Förstod sedan att den måste ha mindre partitioner för att installera XP (som bara har SP1).
Formaterade du hårddisken under installationen?

Ofta så behövs ju särskilda drivrutiner för att XPs installationsprogram ska hitta SATA-hårddiskar. Är det en standard XP-skiva eller är det en som kom med datorn?

 

Är det något problem med den gamla hårddisken så att du inte vill ha kvar den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill alltså installera Vista Home Premium - inte XP. Den gamla hårddisken är för liten och nu dessutom med ett fel (dhl.dll saknas), så att XP inte kan laddas in. Därför vill jag köra Vista på nya hårddisken och ha den andra i annan dator, när filerna är överförda till den nya. Har inte hittat några drivrutiner för hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner för hårddiskar behövs inte, det som kan behövas är drivrutiner för moderkortets SATA-styrenhet (controllers) men HP har ingen sådan på webbplatsen för din dator.

 

Det är tydligen SATA-styrenheter för första generationens SATA-hårddiskar.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00190221&lc=en&dlc=es&cc=ve&lang=es&product=339973

Troligen så är väl hårddisken en SATA II. Har hårddisken någon bygel för att få den att fungera bättre enligt den äldre SATA-standarden?

 

Har du läst HPs sida om uppgraderingar till Vista?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00845986&lc=en&dlc=es&cc=ve&lang=es&product=339973

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälp! Det enda jag gjort är att köra Microsofts Vista-scanning, som meddelade att datorn skulle kunna acceptera Vista utan problem. HP:s hemsida hade jag inte kollat i detalj, men i stort har jag gjort det de där uppmanar till. Bygling kan jag inte, men ska plocka isär och se om det finns något sådant. Blir väl att lämna den till tekniker i morgon och vackert betala.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygling kan jag inte, men ska plocka isär och se om det finns något sådant.
Fick du med någon sorts handbok till hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...