Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delad mapp och skrivare på nätverket


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har försökt i några dagar att försöka få en delad mapp och en delad skrivare på vårat nätverk. Vi har en router som är koppla via sladd till en dator som har en skrivare inkopplad genom USB. Sen har vi 3datorer till som trådlöst får internet från routern. Hitills har jag lyckats så att 2datorer (den med skrivare och en som har trådlöst) kan se varandra men dem kommer inte in i varandra.

När den med skrivare försöker komma in i den trådlösas delade mappar så kommer en inloggningsruta upp där användarnamn och lösenord måste anges.

Försöker jag göra tvärtom, nå datorn med skrivare genom den som får trådlöst nätverk så kommer ett meddelande upp att jag inte är behörig eller liknanda. Jag skickar med lite bilder.

 

Mvh Jesper

 

[bild bifogad 2009-07-04 22:43:53 av jeppe_1]

[bild bifogad 2009-07-04 22:44:40 av jeppe_1]

[bild bifogad 2009-07-04 22:45:11 av jeppe_1]

1148191_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte ifall båda bilderna kom med men här är iallafall den andra :)

 

[bild bifogad 2009-07-04 22:46:08 av jeppe_1]

1148192_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är max en bild till varje inlägg.

 

Det är flera inställningar som ska vara rätt för att lokal fil- och skrivardelning ska fungera. Här kommer några:

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Läs flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...