Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar eller stationär dator? Vad är bäst?


Teetotaller

Rekommendera Poster

Teetotaller

Jag funderar på att sälja min stationära dator och köpa en bärbar dator istället. Och jag har ett par frågor.

 

1) Vad håller längst? Bärbara datorer eller stationära datorer? Vilken slits ut snabbast alltså...

 

2) Är Dell Studio 15 en bra bärbar dator?

Jag har inte så många krav faktiskt, mer än att datorn ska hålla i flera år och att den är väl fungerande och snabb. Ska bara ha den för att plugga och surfa på internet.

Har läst att ljudkvalitén ska vara väldigt dålig på denna dator. Men det gör inte så mycket. Det är ju bara sätta in externa högtalare.

 

3) Om ovanstående inte är att rekommendera, vilken bärbar dator skulle ni annars kunna rekommendera? (helst under 5200 kr)

 

4) Om jag skulle strunta i all kritik mot Dell Studio 15, tycker ni att det vore då smartare att köpa den innan jag säljer min stationära? Ifall den skulle visa sig vara dålig...

Jag kommer troligtvis få sålt min stationära dator ganska lätt, då den är i toppskick och har aldrig krånglat. den är ca 1 ½ år.

 

Skulle vara väldigt tacksam för svar.

 

/ Victoria

 

[inlägget ändrat 2009-07-03 17:16:51 av Teetotaller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till någon som har "slitit" ut sin dator :)

Så den frågan kan du med andra ord sluta fundera över men jag antar att du inte menar fysiskt slitage.

 

I fråga 2 nämner du åter igen att datorn ska hålla i flera år. Menar du att du är rädd för att komponenterna i datorn blir för gamla/outdated för fort?

Med det användningsområdet du skriver är det nog ingen risk för det alls skulle jag säga.

 

Det behövs ingen speciellt snabb eller dyr dator för att surfa lite på. Vilken som helst fungerar för det.

 

Ljudkorten i bärbara är inte lika bra som i stationära liksom prestandan alltid är sämre i en bärbar jämfört med en stationär.

 

Det går dock att köpa externa ljudkort som du kan plugga in via usb eller expresscard för att få likvärdigt ljud.

Högtalarna i bärbara är väl inte så mycket att hurra för det finns väl ingen vettig person överhuvudtaget som använder dom för något seriöst så det är inget att oroa sig över.

 

Jag skulle hellre ha tittat vad du får för dina pengar.

Så snabb processor du kan få, minst 4 gb ram och inte för liten hårdisk.

Titta också på vad för in och utgångar det finns och vad du behöver.

Är tangentbordet skönt att använda etc? Om du inte spelar spel är grafikprestandan oviktig så det spelar ingen större roll vad det är för grafikkort i.

 

[inlägget ändrat 2009-07-03 19:52:14 av Hundbert]

[inlägget ändrat 2009-07-03 19:52:40 av Hundbert]

[inlägget ändrat 2009-07-03 19:58:56 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

1) Vad håller längst? Bärbara datorer eller stationära datorer? Vilken slits ut snabbast alltså...

Enligt min åsikt bärbara rasar bärbara först..

Batteriet lägger av och blir allt sämre och sämre. Detta gåller inte för bärbara som har "specialbatterier" med hög livslängd, typ min gamla jobbdator HP/Compaq nv8000 som kostade ca 35000kr.

 

Jag har haft 4 bärbara sedan 1995

den första batteriet

den andra moderkort , hårddisk (på garanti), batteriet

den 3e HP/Compaq nv8000 som kostade ca 35000kr funkar utmärkt

den 4e Dell D620 ca 2 år gammal, urdålig skärm från början flyttar jag huvudet så ändras färgerna och nu håller hårddisken på och lägger av. Installerade om Windows i mitten av Maj efter alvarliga problem början av Maj, varke IE eller Outlokk fungerade efter ett antal starter med chkdsk.

Och nu var det dags för chkdsk igen igår efter bara 45 dagar.

 

Problemet är kanske delvis om man vill ha prestanda att det är mycket svårt att kyla bärbara datorer utan högt fläktljud.

 

Stationära, ja det beror på kvaliten. Har moderkortet kondensatorer med hög livslängd som tex Gigabyte GA-EP45-DS4 och bra kylning lång livslängd.

Billigt moderkort typ Abit AV8 (kass minneshantering) eller ECS nForce4-a939 (både ljudet och nätverkkortet (nätverkschipet) har lagt av så räkna med problem inom typ 2 år.

 

Bra kylning typ

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197325

så kan det hålla länge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teetotaller

Hundbert: Tack för svaret! Det var till stor hjälp.

hehe, nej jag menar inte fysiskt slitage :P jag menar ifall de snabbare börjar krångla och så.

givetvis.. jag är inte så intresserad av datorer och jag spelar aldrig dataspel eller gör något avancerat som kan tänkas ta mycket energi på datorn. jag bara använder den för att plugga och använda internet.

Och ljudkvalitén spelar som sagt ingen roll.

 

jag har hittat en annan dator nu som är billigare (4490 kr. Den andra, Dell Studio 15, kostar runt 6190 kr), och har större Ram-minne. Packard Bell EasyNote ENMH36V750NDC. Den har 4 GB Ram och har processorn Intel Celeron Dual Core. Är den processorn bra? Samt 250 GB hårdiskminne, vilket är tillräckligt för mig, då jag inte sparar så mycket på datorn.

 

http://tinyurl.com/mvbxty "förkortad länk"

 

[inlägget ändrat 2009-07-03 23:48:59 av Teetotaller]

 

 

Moderator har bytt ut länken i KOD-taggarna, mot en förkortad länk istället, lättare att läsa.

KOD-taggen är inte egentligen till för sådant heller.

 

//gästen - Moderator för Bärbara datorer

 

[inlägget ändrat 2009-07-04 10:49:59 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bara ha den för att plugga och surfa på internet.
Vad innebär plugga för program när det gäller dig? Att köra OpenOffice?

4 GB RAM är onödigt mycket för att surfa och köra OpenOffice på Vista Home Basic, det räcker med 1,5 GB för det.

 

Typ Intel Celeron Dual Core

Nummer T3000

Hastighet (GHz) 1,80

Celeron är Intels modellserie för de enklaste bärbara.

 

Du kanske hittar någon test på http://www.notebookreview.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Du behöver inte Vista för att surfa och sköta studieuppgifter ,

tvärtom.

http://www.idg.se/2.1085/1.155841

http://www.dustinhome.se/pd_5010235442.aspx

viktigt den har magnesiumchassi

billigaa lätta har plastchassi som ofta spricker

eller

http://www.dustinhome.se/pd_5010326584.aspx

söker man på prisjakt efter vad kunderna är mest nöjda med så är det

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=k=s39291713

enbart Netbooks med XP (linux försvinnade lite)

och datorer från Apple med OSX

 

[inlägget ändrat 2009-07-04 07:30:11 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var syftet med den länken?

Om det var att påtala att Vista inte är bra i något avseende så betänk att den artikeln skrevs för mer än ett år sedan och redan då står det så här:

I dag när Vista funnits ute på marknaden i ett år har mjukvaruutvecklarna i viss mån anpassat sig till UAC, de flesta nya mjukvaror kräver inte längre administrationsprivilegier. Enligt Microsoft har 88 procent av alla Vistaanvändare UAC aktiverat, och av dem får 66 procent inga UAC-varningar längre.
Naturligtvis så har den utvecklingen fortsatt och det är nu ändå färre program som kräver administrationsprivilegier i onödan.

 

Men det är klart att man inte behöver Vista för att surfa och göra skoluppgifter för det kunde man ju göra med en dator för 15 år sedan också, men Vista fungerar också bra till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

"men Vista fungerar också bra till det"

 

Inte för alla användare. Det bara dräller av trådar här på eforum om användare som inte är Vistakompatibla.

Och som försöker installera XP på sina datorer.

För att få något som passar dem bättre.

 

Och att inte varna människor som står i begrepp att köpa en ny dator

för att de får något som kanske inte passar dem alls tycker jag är falskt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara brukar man säga har en livslängd på i snitt två (upp till tre) år. Sedan är de inte lönt att reparera och går ej att uppgradera. Livslängden går givetvis att påverka till det bättre, vanliga skadorna är ju trots allt saker om att man tappat den, sladdar slitits ut/skadat kontakter eller skador på skärm. Samt att efter tre år är den knappats helt "bärbar" då batteriet ofta sjunger på sista versen.

 

en stationär dator å andra sidan har en förväntad livsläng på fem år ungefär. enkel att reparerar och uppgradera.

Livslängden är dock, i båda fallen, beroende av användaren. Kräver man hög prestanda är man inte nöjd med sin dator alls efter fem år, den är förbisprungen rejält.

 

Och det gäller än, även om det finns bärbara till lågt pris med bra prestanda, att man får mer prestanda per krona med en stationär dator.

 

Notera dock, siffrorna är framtagna ur data från företagsanvändande. Om du privat köper en bärbar kanske du är mer aktsam.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det användare som inte gillar Vista, precis som det för 5 år sedan förekom användare som inte gillade XP och skrev i Eforum att de aldrig tänkte byta bort sin Windows 98 eller 2000 mot XP. Fast nu har de ju gjort det i alla fall ;) med några mycket få undantag.

 

Men det handlar ju mer om att många vill att det ska fortsätta se likadant ut på datorn än att XP eller Vista generellt inte skulle fungera för att surfa och ordbehandla.

 

Och att inte varna människor som står i begrepp att köpa en ny dator

för att de får något som kanske inte passar dem alls tycker jag är falskt.

Det är okej, men din IDG-länk passade inte in så bra för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det användare som inte gillar Vista, precis som det för 5 år sedan förekom användare som inte gillade XP och skrev i Eforum att de aldrig tänkte byta bort sin Windows 98 eller 2000 mot XP. Fast nu har de ju gjort det i alla fall ;) med några mycket få undantag.

Och det beror ju på att dom tidigare op-systemen inte uppgraderas/utvecklas längre, så vi användare tvingas på olika sätt att byta med jämna mellanrum.

 

Jag var själv helt emot XP första åren innan jag bytte, och det berodde som sagt på att mitt gamla op inte utvecklades/uppgraderades längre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
1) Vad håller längst? Bärbara datorer eller stationära datorer? Vilken slits ut snabbast alltså...

 

Stationär håller längst eftersom den utsätts för mindre åverkan (står mest still), har en bättre konstruktion (i och med att allt inte behöver vara pyttelitet) och eftersom det är lättare att byta ut just den komponent som gått sönder i stället för att byta hela datorn.

 

2) Är Dell Studio 15 en bra bärbar dator?

 

Det som är dåligt med den (och de flesta i den prisklassen) är skärmen. Den är gigantiskt stor (över 15") jämfört med den låga upplösning den kan prestera (1280x800). Det du kommer att märka är att trots att skärmen känns stor så får du inte plats med så mycket saker på den.

 

Jag tog fram ett litet exempel på hur mycket som ryms:

http://www.tydal.nu/uppl.jpg

 

Dell Studio 15 och den andra datorn du funderade på har båda upplösningen 1280x800, och det motsvaras av det gröna fältet i mitt exempel.

 

Hela bilden motsvaras av det som är normalt på en stationär dators 19-21-tumsskärm (1600x1200).

 

Har du en stationär dator i dag skulle jag rekommendera att du behåller skärmen, om du tycker den är bra, eller om du har en modern platt TV med datoranslutning.

 

En bärbar dator är okej att använda kortare stunder, men ska man hålla på längre så bör man ha en riktig skärm och riktigt tangentbord och mus. Det är inte bekvämt att jobba vid en bärbar dator särskilt länge. Tangentbordet sitter fel i förhållande till skärmen, så man får ingen bra arbetsställning.

 

Jag har två bärbara och två stationära. De bärbara använder jag sällan hemma, utan mest när jag reser. De få gånger jag använder dem hemma är om man vill sitta på balkongen eller i soffan, eller ansluta till tv:n. Att bara ha bärbara datorer (utan att komplettera med skärm, tangenbort och mus) skulle aldrig funka eftersom jag använder dator ganska mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Visst finns det användare som inte gillar Vista, precis som det för 5 år sedan förekom användare som inte gillade XP och skrev i Eforum att de aldrig tänkte byta bort sin Windows 98 eller 2000 mot XP. Fast nu har de ju gjort det i alla fall ;) med några mycket få undantag.

 

Jag minns inte hur mycket jag skrev om det på Eforum då, men jag har aldrig varit något större fan av XP. Windows 2000 tyckte jag var bra, medan 98/ME var skräp. XP var inget vidare, Vista verkar rätt bökigt (har inte kört det själv, bara hos bekanta), men Windows 7 ser lite mer lovande ut.

 

Dock var Windows 2000 det sista Microsoft-OS jag köpte. Tror inte det kommer att bli fler. De OS jag kör på riktigt nu är bara Linux (Ubuntu) och Unix (OS X).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

"Att bara ha bärbara datorer (utan att komplettera med skärm, tangenbort och mus) skulle aldrig funka eftersom jag använder dator ganska mycket."

 

Instämmer. Det är så det fungerar på jobbet. Vi har bärbara för att kunna ta med dem till kunderna.

Men på jobbet har vi dockningsstationer med anslutning till nätverk, yttre skärm, tangentbord och mus.

Dockninsstationen lyfter också upp den bärbar från bordet så hålen i botten för kylning på "min" Dell D620 kommer upp från bordet så luften kan komma in i datorn. Normalt används Dell 19" plattskärmar med upplösning 1280x1024 kopplade till den bärbara men jag tycker bildkvaliten är så dålig så jag har en äldre Compaq CRT som körs i 1600x1200 på kontoret.

En inredningsarkitekt som kör med en HP/Compaq bärbar med upplösning 1680x1050 har en stationär 22" skärm med upplösning 1680x1050

och kör med båda samtidigt ihopsatta till ett skrivbord på 3360x1050.

 

Då är det lätt att ha en ritning på varje skärm och kopiera detaljer från den ena ritningen till den andra.

 

Med min gamla bärbara en HP/Compaq med upplösning 1600x1200 arbetade jag likadant men det funkar inte alls lika bra med den nya bärbara med upplösning 1280x800.

 

[inlägget ändrat 2009-07-04 14:35:44 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teetotaller

Tack så mycket för alla svar! Jag har bestämt mig för att köpa Packard Bell, men ändå behålla min stationära. Jag planerar att åka utomlands nästa år och plugga, och då är ju en bärbar dator bra att ha.

ingen idé att vänta med att köpa den nästa år innan jag åker... då kommer jag bara vara för snål för att köpa den, om jag känner mig rätt x) Så jag ska köpa den nu till hösten.

dock så har den vista home basic. vet inte riktigt om den är bra? på min stationära har jag vista home premium, som jag är väldigt nöjd med. mycket bättre än XP, tycker jag.

men det spelar nog ingen roll ändå... jag är ju ingen datorfantast, som sagt, och är inte i behov av avancerade funktioner eller något sådant. openoffice och internet är väl de enda som jag använder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
dock så har den vista home basic. vet inte riktigt om den är bra? på min stationära har jag vista home premium, som jag är väldigt nöjd med.

 

Skillnaden mellan basic och premium är att "Aero" saknas i basic. Aero är bland annat det som gör att fönstrens namnlister är genomskinliga och att man kan bläddra mellan öppnade fönster i 3D. Sen är det en del program som inte medföljer i Basic, exempelvis Media Center, spel och DVD-bränning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...