Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestanda i filöverföring


Nip3o

Rekommendera Poster

Har en gammal hederlig P2:a med Server 2003 som är tänkt att användas som lite allt-i-allo -server, bland annat som filserver för filer som det finns någon vits att dela i nätverket. Mitt problem är att överföringshastigheterna bara ligger på en sisådär 3-4 MB/s när jag använder windows egna fildelning. Använder jag istället FTP på exakt samma server så kommer jag istället nästan upp i teoretisk maxhastighet (runt 12 MB/s, har bara ett 10/100 Mbit-kort i den för tillfället).

 

Frågan är om det här är normalt, och om det finns något att göra åt saken? Har redan defragmenterat hårddisken och gjort några registerändringar (vilket gjorde att farten ökade till nuvarande nivå).

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

FTP står väl för File Transfer Protocol. Windows egna format för fildelning är väl ett "allt-i-allo"-format, som även funkar för strömmande media etc.

(Om jag inte minns fel).

 

FTP är utvecklat för just filöverföring. Kanske därför det går snabbare?

 

-Sen är ju en gammal p2 tämligen slö i sammanhanget. Antagligen är det där flaskhalsen ligger. (Samt övrig hårdvara i p2-burken)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får precis samma problem ibland på lan.

 

Vi sitter med gigabit nätverk, quad core processorer och hyggligt snabba hårdiskar, och ändå får vi bara upp farten i ca 1MB per sec (8Mbit/s )

När det egentligen har kunna gått tio tals gånger snabbare!

 

Och ibland så bara fungerar det, och då ju ruskigt snabbt istället!

 

 

Vad gjorde du för register hack ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gurre: Det var ju en stund sedan jag gjorde dem, så jag vet faktiskt inte riktigt. Googlade väl på något i stil med "server 2003 file server performance" eller liknande. Lyckas dock inte hitta något nu, men har för mig att samma tips fanns på ett par-tre olika sidor. Det hela gick typ ut på att öka något värde på ett ställe samt aktivera eller inaktivera någon funktion här och där.

 

Om jag lyckas få upp skjutdörren till skåpet där servern står (vilket är väldigt mycket svårare än det låter) så att jag kan komma åt startknappen och slå på den så ska jag kolla om jag hittar några ledtrådar på den.

 

virtousen: Mjo, tror att du kan ha en poäng i att en P2:a inte är den vassaste kniven man kan ha i sin serverpark. Måste helt enkelt vara windows fildelningsprotokoll som kräver lite mer resurser än FTP som väl skapades någon gång i servrarnas barndom.

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-11 15:50:26 av Nip3o]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...