Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill inte avslöja kontonummer...


Jodie

Rekommendera Poster

Ett postorderföretag ska återbetala ett par hundra kronor till mig och har bett om ett kontonummer att sätta in pengarna på. Jag tycker det känns olustigt lämna ut något bankkontonummer till dem, i värsta fall kan det väl missbrukas?

 

Finns det något bättre sätt? Något som inte heller innebär några extra kostnader för varken mig eller postorderföretaget. Har hört något om t.ex. postväxlar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker ju inte med att bara ha ett kontonummer för att ta ut pengar. Det är väl minst lika säkert att lämna ut kontonumret som att använda ett betal- eller kreditkort där kortnumret framgår.

 

SEB tar 50 kronor för en postväxel med ett belopp under 10 000 kronor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i värsta fall kan det väl missbrukas?

Jo, risken finns ju att någon går till banken och betalar in pengar till dig. Fast den är inte så hög :-)

 

Skämt å sido, nästan alla Nordea-kunder har sina personnummer som kontonummer till personkontot och jag har aldrig hört om en enda incident där det utgjort en risk. Det är numera frivilligt men det beror mest på att DI hade synpunkter på att använda folks personnummer på det sättet har jag för mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag tycker det känns olustigt lämna ut något bankkontonummer till dem, i värsta fall kan det väl missbrukas?

 

Hur då? Att någon sätter in för mycket pengar...?

 

Själv har jag konto (SEB) 5609 01 891 nn. (visar inte hela, eftersom jag inte vill ha någon koppling mellan min person och mitt konto på IDG).

 

Men det är lite som hårtorken...

Alla elektriker är helt överens om att det är tvärsäkert med en jordfelsbrytare. Men försök att få någon elektriker att bevisa det, genom att kliva ner i badet med en hårtork som är igång :)

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-01 00:24:46 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag tycker det känns olustigt lämna ut något bankkontonummer till dem, i värsta fall kan det väl missbrukas?

Tråkigt att se, men dessa nojjor är resultatet av kvällstidiningsberoendet i västvärlden.

 

En fråga uppstår - varför litar du inte på detta företag nu, just vid återbetalning? Uppenbarligen har du ju köpt något där och betalat via konto, kredit eller annan icke-kontant betalning. Dessa transaktioner innehåller långt mer information att kunna missbruka. Ditt bankkontonummer kan bara missbrukas på ett sätt, och det har redan påtalats i flera inlägg redan. Den typen av missbruk vill vi alla råka ut för =)

 

Kan inte folk använda sitt sunda förnuft istället för att lyssna på fjanterier som skrivs ihop av av tonåringarna på Aftonbladet och Expressen som synergerar ihop fakta och fiktion till snudd på filmmanuskript utan kunskap i de ämnen de skriver om.

 

Har hört något om t.ex. postväxlar?

Hm, varför inte gå tillbaka till det gamla "säkra" checksystemet när vi ändå håller på =D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lugnt lämna ut ditt kontonummer, för som dom andra här säger, det krävs lite mer för att kunna hantera kontot på annat sätt än vad du tänker på nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte folk använda sitt sunda förnuft istället för att lyssna på fjanterier som skrivs ihop av av tonåringarna på Aftonbladet och Expressen som synergerar ihop fakta och fiktion till snudd på filmmanuskript utan kunskap i de ämnen de skriver om.

---

Hm, varför inte gå tillbaka till det gamla "säkra" checksystemet när vi ändå håller på =D

 

Det är nog få som läser Aftonbladet och Expressen mindre än jag.

 

Är checkbruk belagt med avgifter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösa in en check kostar kostar kostar skjortan.

 

orsaken är enkel - det är svårt att verifiera att en check är giltig/har teckning. Det kostar normalt sett inget att ge någon en check, utöver beloppet då och kanske en engångskostnad för checkhäftet, men för stackaren som tar emot den...

 

Testa lösa in en Postgirobetalning på bank, de är säkrare men även de kostar.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det är nog få som läser Aftonbladet och Expressen mindre än jag.

Så var kommer osäkerheten från?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Lämna ut kontonumret

har du tänkt på att på varenda räkning du får

står

Plus/postgironummer

eller

Bankgironummer

som du ska betala till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pts.se/sv/Internet/Internetsakerhet/For-hemmet/E-handla/Vilka-ar-riskerna/

 

Om en oärlig person kommer över känsliga data som kontokorts- eller bankkontonummer och personnummer, finns det risk för att uppgifterna används för att i ditt namn beställa varor eller tjänster, eller att i andra sammanhang uppge sig för att vara du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog stå för PTS eller tolkas i sitt sammanhang (naturligtvis är det en risk om någon kan legitimera sig som dig OCH har vetskap om vilka konton du har, bara ett kontonummer kan du emellertid inte göra något alls med).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
naturligtvis är det en risk om någon kan legitimera sig som dig OCH har vetskap om vilka konton du har

Jo, det är som att lämna ut sin hemadress. Utan tillgång till nyckel, inbrottsredskap eller ett förfalskat leg att lura en låssmed med så är det en helt harmlös upplysning. Då är det viktigare att vara försiktig med sin konto/kreditkortsinformation. Tejpa ex. alltid över din CVV-kod om du använder kortet där andra kan se det, samt använd de nya säkrare betalrutinerna för kort på internet.

 

Visst kan man välja att leva totalt anonymt, med hemlig adress, telefonnummer och spara sina pengar i madrassen, men det finns ju en gräns där försiktighet går över i paranoia. Då får man ställa sig frågan vad som är viktigast - att leva ett liv där man väljer att inte låta omvärldens risker förändra ens levnadssätt eller till varje pris säkra sina tillgångar och gå miste om något mycket mer värdefullt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tejpa ex. alltid över din CVV-kod om du använder kortet där andra kan se det

Ännu säkrare, memorera cvv-koden, och helt enkelt skrapa bort detta sedan, och var alltid med när kortet dras i någon kassa ute i offentligheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Ännu säkrare, memorera cvv-koden, och helt enkelt skrapa bort detta sedan

Jo, säkrare är det förstås, men jag hörde (tror det var härinne faktiskt) att detta gör kortet ogiltigt. Jag vet dock inte om det ligger någon sanning bakom det, så ville ändå inte rekommendera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag svårt att tro att det skulle bli, fast det beror kanske på hur man skrapat. På ett av mina kort har CVV-koden har mer eller mindre gnuggat bort sig själv.

 

Fast man vet aldrig, i USA har jag blivit vägrad köp med ett av korten för att min namnteckning var delvis bortgnuggad från baksidan (fick betala med annat kort istället).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, säkrare är det förstås, men jag hörde (tror det var härinne faktiskt) att detta gör kortet ogiltigt. Jag vet dock inte om det ligger någon sanning bakom det, så ville ändå inte rekommendera det.

Det gör inte kortet ogiltigt, både bankfolk och annat säkerhetsfolk inom branschen brukar säga att man bör göra detta om man vill känna sig säkrare.

 

Men jag har hört att det kan uppstå mindre problem utomlands i värsta fall, men i Sverige så rekommenderar dom detta, om man är osäker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skrapa bort cvv-koden från kreditkortet"

 

Skrapa bort den tresiffriga så kallade cvv-koden från baksidan av ditt kreditkort. Det rådet ger nu polisens expert på kortbedrägerier. Men kortbolagen och bankerna avråder bestämt och menar att då blir kortet ogiltigt.

Enligt Rapport, SVT.

 

DN skriver samma sak

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-knep-tommer-ditt-kontokort-1.795642

 

dvs butiker kan neka dig köp då kortet kan vara manipulerat.

 

ed: men å andra sidan, de som har två, eller fler kort, kan mycket väl preparera ett av dessa på detta viset och då använda detta vid tillfällen då man "måste" lämna ifrån sig kortet.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-07-05 20:38:48 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ändå att det gäller mer utomlands, att affärer och liknande kan bli misstänksamma om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
i USA har jag blivit vägrad köp med ett av korten för att min namnteckning var delvis bortgnuggad från baksidan

Fast i USA använder man fortfarande checkar och inte betalkort (riktigt bakåt i världens största ekonomi, men så är det) så de är kanske tuffare när de tar emot kort. (De kort som används i USA är huvudsakligen kreditkort)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i USA använder man fortfarande checkar och inte betalkort (riktigt bakåt i världens största ekonomi, men så är det)

Nåja, det har faktiskt ändrats rätt snabbt på sista tiden (jag tycker mig märka en rätt stor förändring de senaste 10 åren). Checkar är förvisso fortfarande något man använder mer än många andra, framförallt när man skickar pengar mellan två parter, men både betal och kreditkort är nu vanligt förekommande och jag kan inte minnas när jag senast såg någon köpa något litet (<$100) och betala med check.

 

Hursomhelst, poängen var att det kan vara dumt att göra något med kortet som gör att man inte kan använda det om man åker någonstans.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Bror min var på affärsresa i USA på 90-talet han fick inte hyra en bil därför att han saknade kreditkort.

Så kreditkort är ett måste om man ska besöka landet over there. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Bror min var på affärsresa i USA på 90-talet han fick inte hyra en bil därför att han saknade kreditkort.

Så kreditkort är ett måste om man ska besöka landet over there. :)

Jag bodde i USA i slutet av 70-talet och det var likaså då. Hade man inte ett kreditkort från något av de större kreditkortsföretagen så var man tvungen att lägga upp en säkerhet i $$$$$ som motsvarade bilens värde som naturligtvis återbetalades till fullo när man lämnade tillbaka bilen. Vilket naturligtvis orsakade att alla hade ett kreditkort.

 

Det enda biluthyrningsföretag som inte krävde ett kreditkort var det precis nystartade Rent A Wreck som hyrde ut kanske inte skrotbilar men bilar som var några år gamla. Nu - 35 år senare finns företaget tom representerade i Sverige.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...