Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tips om bra GPS för ca 2000 kr.

Oskar Hansson

Recommended Posts

Oskar Hansson

Jag letar efter en GPS främst för bilbruk, men har svårt att hitta bland alla olika modeller.

Såg att det fanns en tips/köpråds-tråd från början av året (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1113822 ), men jag skulle vilja få lite specifika tips utifrån mina krav (och det kanske har kommit en del nyheter sedan dess). Budgeten är omkring 2000 kr.

*man ska helst kunna ange en stad som destination, utan att behöva ange en gata och nummer.

*det är en fördel om man kan ta med sig GPS:en på t.ex hiking eller båt och se sin position på kartan.

*hjälp att välja rätt fil är ett plus.

*enkel att använda med lättlästa menyer och stor text.

*lång batteritid.

*snabb på att starta och hitta satelliter.

*uppdaterade kartor över norden (eller fler länder).

*möjlighet att spara egna positioner.

Alla tips och erfarenheter (positiva som negativa) är uppskattade.

//Oskar

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

Har köpt en Mio Moov 510 för ca 1500kr på OnOff

"*man ska helst kunna ange en stad som destination, utan att behöva ange en gata och nummer.

JA

*det är en fördel om man kan ta med sig GPS:en på t.ex hiking eller båt och se sin position på kartan. VET EJ

*hjälp att välja rätt fil är ett plus.

JA NÄSTAN ALLTID (missar på en gatukorsning i Solna, att det är nödvändigt ligga till vänster för rakt fram)

*enkel att använda med lättlästa menyer och stor text.

JA

*lång batteritid. VET EJ har den alltid kopplad till Ciguttaget i bilen

*snabb på att starta och hitta satelliter.

OFTAST, men ibland riktigt seg

*uppdaterade kartor över norden (eller fler länder).

VET EJ, bara använt den i Stockholm och till Göteborg i stort sätt.

*möjlighet att spara egna positioner. VET EJ

Nackdelar som jag sett den delar med andra GPS, ibland får den fnatt, vill jag ska vända.

Typiskt när jag gjort ett eget val, men efter nån minut är den med på noterna igen.

Brukar slå av den när jag kör nån bit på egen hand. Och sätta på den igen när jag kommit en bit på mitt eget vägval. Då räknar den om bästa väg och förstår hur jag tänker köra.

Omdömen på prisjakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=375644

Det var nog utförsäljning..

Läs omdömen på prisjakt på olika GPS

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s39162715&o=produkt_betyg

[inlägget ändrat 2009-06-29 22:53:34 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-06-29 23:00:53 av jannejanne]

Oskar Hansson

Tack för tipset! ska kolla upp den modellen i helgen.

//Oskar

Oskar Hansson

Jag har läst på lite (prisjakt/pricerunner/gpsmagazine) och har fått följande uppfattningar:

Navigon har många missnöjda kunder och en del problem.

Mio som du föreslog verkar ok, men jag är mer sugen på och har fått ett bra intryck av Garmin 1300-modellen:

http://www.pricerunner.se/pl/288-1241580/GPS-mottagare/Garmin-Nuvi-1300-Nordic-priser

Ytterligare kartor verkar dock ganska dyra, men det kanske gäller andra märken också?

Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av Garmin, Mio eller Navigon?

//Oskar

[inlägget ändrat 2009-07-05 00:05:36 av Oskar Hansson]

jadu. vad ska man säga om dem.

Alla är så bra de är och kartmaterialet beror på vilken leverantör de har.

Det händer hela tiden mycket med GPSer, den lite äldre Navigon som jag har kan knappats jämföras med de som finns idag. den har dock fungerat bra, fungerar bra men kartan kanske borde uppdateras.

Saker att tänka på, anser jag, vid köp

• Kartor. Fria uppdateringar? Senaste kartan? Typ av karta? Filvisning, byggnader, terräng? Kanske sjökort?

• Storlek. bara bil eller ta med dig? Hur stor får den vara?

• Skärmen. Hur stor. Är den stor, blir enheten stor och batteritiden troligen sämre.

• Gränssnittet. Här är det skillnaden finns mellan apparaterna i mångt och mycket.

• Extra funktioner. Ska den kunna agera som mediaspelare, visa bilder, TCM-info och vad mer som finns.

• vad du gillar! Ser den bra ut, verkar menyer vettiga....och i viss mån betyget på Prisjakt...

• Att den passar till det du tänkt.

Kan nästan garantera att alla GPSer idag klarar av att ta dig från A till B med bravur, de är mogna produkter i det avseendet. Visst, ingen är perfekt.

Ledsen om jag ökat din beslutsångest.

Samt, här på IDG finns test av många GPSer, ex.v.

http://m3.idg.se/2.3415

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

jannejanne

"Navigon har många missnöjda kunder och en del problem."

har själv gjort en resa med Navigon (kollegans GPS)

Det mest irreterande var att den så ofta tjatade om

"Make a safe U-turn", MIOon tillåter att jag kör in på en bensinstation utan att strula.

"Kartor. Fria uppdateringar"

håller man på med att installera SattellitTV i nubyggda villaområden förstår jag behovet av aktuell Karta

men Spjutvägen 1 i Järfälla, ett kanske 20 år gammalt industriomåde, behöver Spjutvägen uppdateras???? flera ggr om året???

En sak som MIOn med 2008 karta inte hänger med på är hastighetsgränserna.

Mellan Jönköping och Borås har den ofta 90km/h där det idag är 80 eller 100km/h

Men vad spelar det för roll tycker jag. Det är bra skyltat på vägen.

Extra bra på vägen är att de börjat sätta skyltar på den här vägen 70km/h om 200meter.

Lagom släppa gasen och det är 70km/h vid 70 skylten utan bromsning.

Oskar Hansson

Tack för tipsen båda två!

Jag har gjort mer research nu och visst får man ännu mer beslutsångest. Jag har nog bestämt mig för Garmin (har inte hört så mycket negativt än), men det är en djungel av modeller (läs loggen för längre utlägg...).

[log]Det blir inte bättre av att samma modell tydligen kan ha olika specifikationer:

Filassistans kan mycket väl finnas på de svensksålda modellerna men inte på de amerikanska, det som står på hemsidan skall vara korrekt.
Citatet är från Garmins kundservice (som får plus för att de svara snabbt och är tålmodiga med mina frågor:thumbsup:) när jag undrade vad som gäller modellen 1300. På den svenska sidan ( http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3299 ) står det att den har "Filassistans visar i vilken fil du bör ligga i inför kommande avfarter och korsningar", men på den internationella sidan ( https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=134&pID=30950#specsTab ) står det att den inte har "Lane assist (guides you to the proper lane for navigation)".

Jag har tittat på den lyxigare varianten 1390, som har "junction view", och kommit fram till att det bara var en flashig yta som man kanske inte har så stor nytta av. Övriga extrafunktioner som blåtand etc. är inte heller nödvändigt.

Men så råkade jag på varianten 1340 ( http://www.pixmania.se/se/se/2972459/art/garmin/gps-nuvi-1340-europa.html ) som jag inte hittade någon information om på Garmins sidor varken i Sverige eller internationella. Svenska supporten fann dock info: (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=63461). Fördelen mot 1300 är att 1340 kommer med Europa-kartor istället för bara Norden, annars ska de vara identiska tror jag. Enligt prisjakt kostar 1300 mellan 1723 och 2218 kr inkl. frakt. 1340 finns inte på prisjakt, men pixmania säljer den för 1950 exkl frakt. [/log]

Min favorit för tillfället är alltså Garmin 1340. Jag inväntar eventuella varningar innan jag slår till... :)

//Oskar

Jadu Oskar, visst ska du ha beslutsångest.

Att köpa en fristående GPS av den typ du skriver om, är enligt mitt förmenande bortkastade pengar. Men företagen som tillverkar den sortens GPS, har också STORA problem just nu.

Jag har i tre år använt GPS i mobilen och den täcker mitt behov

som "turistande". Kartorna uppdateras varje kvartal. Och inte kostar det extra. Just nu använder jag Nokias 6620 Classic med inbyggd A-GPS, assisted GPS. Kartan är ibland Nokias, ibland Nav4All.

Om man däremot använder GPS dagligen, i tjänsten, ja då ska man köpa något proffsigt inkluderat i bilen. Med vägmätare och ordentlig antenn. Och updateringen av kartan varje år. Men det kostar en hel del!

Oskar Hansson

Du får gärna utveckla lite om varför du tycker att det är bortkastade pengar. Är funktionerna dåliga eller är det för att du redan har en GPS?

Jag har aldrig ägt en GPS, men har haft tillfällen då jag gärna hade haft en.

Vilka problem har tillverkarna? (annat än allmänt tuff ekonomisk situation, precis som de flesta företag just nu)

//Oskar

Tror det vanliga är att GPS för bilar har ett fäste som gör man kan fästa den med en sugpropp på vindrutan.

Så ej Garmin 1340.

Den ska ställa på lämplig plats i bilen. Och sedan kan man hoppas den står kvar där.

Oskar!

Problemet för tillverkarna av dessa fristående GPS-mottagare är att man numera stoppar in själva GPS-mottagaren i mobiltelefoner till ganska hyfsade priser.

Detta har gjort att försäljningen av fristående GPS, eller skall vi kalla dem navigatorer, har minskat. Redan under 2008 var det så att bara Nokia sålde fler mobiler med inbyggd GPS än alla de andra fabrikanterna gemensamt. Du kan också se det genom att man sänkt priserna från 5-7000 kronor till 1-2000. Däremot har man behållit sina hutlösa priser på uppdatering av kartorna. Det går kanske på 1000 kronor om året.

Jag tror alltså att marknaden för den sortens navigatorer håller på att dö ut. Att man helt enkelt försöker krama ur marknaden så mycket som möjligt. Man hoppas på att kunna tjäna några kronor på uppgradering av kartorna. En av de stora leverantörerna har meddelat att de drar sig ur den europeiska marknaden på det segmentet. Kanske det är just Garmin?

Som jag skrev tidigare, jag tror det finns två sorters brukare av GPS-navigatorer för bruk på land. Den som använder navigator i tjänsten, vi kan kalla dem proffsanvändare. De behöver en tillförlitlig utrustning. En GPS som inte slutar fungera bara för att det snöar eller regnar eller är disigt. Då måste man ha ordentliga antenner monterade i bil samt en koppling till vägmätaren för att inte tappa orienteringen i t ex en tunnel. Det finns säkert fler skäl, men en sådan kostar flera 10 000-tals kronor installerad i bilen. Dessutom måste kartorna uppdateras en gång om året för en hög summa.

Sedan har vi sådana som jag som använder navigator sporadiskt. Under några veckor på semestern och sedan högst sporadiskt under andra delen av året. Vi kan kalla oss turistanvändare. Och det är till oss som Garmin med flera har vänt sig. Och tjänat pengar, hittills. Och det kommer de säkert att göra också i fortsättningen, på sina utmärkta navigatorer för sjön.

Jag måste ta död på en myt. Man behöver inte, som i en båt, en stor skärm när man kör bil! Då blir man trafikfarlig. Man lyssnar i stort sett endast på de verbala körinstruktionerna. Vid promenader i sta'n duger det också med den lilla skärmen på mobiltelefonen. Det är skönt att slippa släpa med sig också en otymplig navigator.

För oss turister duger det gott med den sorts navigator som kan fås i mobiltelefonen. Jag har gjort så här de fyra åren jag använt olika sorters GPS-hjälpmedel, när jag gjort långresor i Europa har jag abonnerat tillfälligt på Telias navigatorprogram eller på Wayfinder. Nu senast blev det Nokias MAP. Resten av året har jag förlitat mig på Nav4All som visserligen är gratis, men i en del avseende bättre än betalprogrammen. Hur det står till med aktualiseringen av kartdatabasen, har jag inte riktigt klart för mig. Eftersom Nokia numera äger Navteq kan man misstänka att Nav4All kanske inte får den allra senaste kartorna. Det finns alltså bara två leverantörer av kartdatabas, Telatlas och Navteq. Jag använder alltså navigatorn så pass lite att jag inte har lust att betala 1000 kronor om året för funktionen. Däremot betalar jag gärna den hundring det kostar under semestermånaden.

Nu kommer säkert någon att hojta att till om att det blir höga datatransmissionskostnader för mobilen om man använder GPS i mobilen. Nja, det bara delvis sant. Eftersom man i Nav4All, Telias Navigator och Wayfinder laddar ner karta till mobilen tämligen ofta, blir det mer på mobilräkningen, men det är inte alls summor som hamnar på tusenlappar, med mindre än att man använder mobilen som navigator i södra Europa under låga tider. Om man håller sig hemmavid, handlar det om några kronor per tillfälle.

Men även mot datakostnaden finns det bot. Nokias MAP är gjort så att man laddar ner hela kartan till mobilen via datorn hemma innan man ger sig av på semestern. Då blir det mycket litet datatransmission som behövs under navigeringen. Det är så pass lite att jag lyckades inte få fram kostnaden under en liten tripp till Danmark och Tyskland.

Den fristående navigatorns fördel är alltså att det inte blir några datakostnader på mobiltelefonen. Vidare tycker jag att de verkar enklare att hantera än de program som finns i mobiltelefoner.

Sedan vill jag påpeka att tillförlitligheten på dessa enkla navigatorer är tvivelaktiga. Jag avser då tillgängligheten på GPS-signaler, kartdatabasens kvalitet och kartprogrammets funktionalitet.

Som jag skriver ovan är de som monteras i bilen för 20-30000 kronor klart bättre ur teknisk synpunkt. Signalerna från GPS-satelliterna är mycket svaga, och kräver egentligen sofistikerade antenner för att vara till förlitligt. Till de fristående navigatorerna går det ibland att ansluta en yttre antenn som sitter på biltaket. I mobiltelefonerna sitter det en ytterst liten antenn, men å andra sidan i och med A-GPS, får telefonen från moltelefonisystemet veta var ungefär man befinner sig, och kan hitta de rätta satelliterna ganska snabbt. Oftast ligger tiden för positionering på under en minut. Detta är det ena problemet med "turistnavigatorer".

Det andra problemet är att i städer med höga hus blir det ofta "felpositionering", dvs navigatorn tror plötsligt att den är på en helt annan plats. Där tror jag, att man i bilar har en helt annan möjlighet att kontrollera rimligheten i att man plötsligt förflyttas några kilometer bort.

Sedan måste jag ta upp det här med kartdatabasen. I princip har vi väl bara två företag som tar fram kartor och digitaliserar dem. Naviteq som ägs av Nokia, och TeleAtlas som väl också kommer att köpas upp. Båda täcker i stort sett lika mycket, eller skall jag skriva lite. De stora vägarna är väl ganska väl kartlagda, däremot är det lite si och så med småvägar. Inte heller är man speciellt duktig på att registrera alla smågator i städerna. Jag har märkt detta särskilt i sydeuropa.

Jag har själv konstaterat och i olika artiklar läst, att det är skillnad på hur leverantören har löst själva navigeringen. Det är inte alltid navigatorn visar den bästa vägen. Alltså, ta med kartor! Läs på vägmärkena, och följ dem!!!

Hamnar man i ett läge med dålig kartdatabas och samtidigt problem med mottagning av GPS-signalen, ja då lurar navigatorn en att köra runt, runt det tänkta målet. Ett tips är då att köra förbi målet några kilometer och köra in från andra hållet. Då har man större chans att komma rätt. MEN, glöm aldrig att ta med en vanlig karta!!!

Kort sagt, dessa enkla navigatorer, fristående och i mobiltelefoner, är fortfarande en leksak. Med väldigt roligt att ha. Ibland rentav till stor hjälp. Jag vill alltså inte vara utan.

Det blev lite långt, men det är så pass många om och men att det är svårt göra det kortare. Du får återkomma om det mer du undrar över.

MVH

Oskar Hansson

Var hittar du den informationen?

Alla andra i 1300-serien verkar komma med sugpropp.

//Oskar

Oskar Hansson

Tack för dina synpunkter.

//Oskar

• 1 month later...
Oskar Hansson

Det blev en Mio Moov Spirit 505 för 1995 NOK (västeuropeiska kartor).

http://www.elkjop.no/product/telefoni-gps/gps-navigasjon/MIOMOOVS505/mio-moov-s505

Omdöme:

[log]

Jag har nu testat den i två veckor och kört drygt 2500 km i Norge. Mitt intryck är att den är snabb (både på att räkna ut rutten, räkna om rutten och hitta satelliterna. Den är enkel att använda och ger en bra tidsuppskattning. Fin hjälp på landsvägskörning och även oftast stadsmiljö (se negativt nedan), man slipper följa med på en papperskarta hela tiden.

Det var några vägar som inte var uppdaterade eller felritade (hände vid 3 tillfällen att jag bokstavligt var ute i skogen och körde). Några färjor saknades också så man bör även kolla lite på vägskyltar eller på en vanlig karta för att slippa onödiga omvägar. Uppläsningen av gatnamn ger inget mervärde enligt mig, då de bara vagt påminner om hur jag skulle läst namnen (oavsett engelsk, amerikanska eller svensk röst). Efter ett tag valde jag därför röster som inte läser gatnamn. Det fungerade bättre. Jag tycker att det är svårt att köra i komplicerad stadsmiljö eftersom instruktionerna kommer väldigt tätt och det är lätt att köra efter en av förvarningarna istället för den riktiga instruktionen. Övrigt negativt är att "slide-touch"-funktionen var mycket svår att hantera. Efter ett par timmars testning och för många oavsiktliga val avaktiverade jag den funktionen.

[/log]

Totalt ett ok köp, men det finns plats för en hel del förbättringar.

//Oskar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...