Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkelt byta namn på foto


classified

Rekommendera Poster

Kan man på något enkelt sätt byta namn på flera foton?

 

Jag har massa bilder som ligger på CD-skivor (typ extrafilm mm) När jag ska lägga upp dessa på hårddisken så heter bilderna Large01, Large02, osv. Jag vill döpa om dom till ex ÅÅÅÅMMDD-001. Kan man på något sätt göra det enklare än att döpa om dom en och en?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det finns gott om program att Googla fram som gör massomdöpningar av filer, med varierande finesser. Men det går även att göra direkt i XP, om än på en mer basic nivå. Markera alla filer i mappen som skall döpas om. Högerklicka sedan på enbart en av de markerade filerna och välj Rename(Döp om) och ge den ett nytt namn. Alla övriga filer kommer du ges samma namn, med tilläggen (1), (2), (3)..osv.

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-28 15:04:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TotalCommander - bättre massomdöpningsverktyg finns nog inte...

 

[bild bifogad 2009-06-28 15:17:00 av Mikael63]

1147225_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna mappen där dina bilder finns. Klicka på första bilden så att den blir markerad. Tryck Ctrl + A för att markera alla bilder i mappen. Högerklicka på den första bilden och välj "Byt Namn". Skriv in önskat namn och tryck enter. Nu får alla bilder samma namn + ett löpnummer.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi borde kanske tillägga att TotalCommander inte i sig är ett omdöpningsverktyg, utan ett program i stil med utforskaren men betydligt mer omfattande och där detta omdöpningsverktyg ingår som en delkomponent :thumbsup:

 

Edit: Men visst är TCommander bra, använder det själv dagligen.

 

[inlägget ändrat 2009-06-28 16:39:02 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...