Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Monshi

Korrupt admin-konto

Rekommendera Poster

Ett problem...Mitt admin-konto på datorn har blivit korrupt. Går ej att läsa in.

hittar två, kanske relaterade, fel i loggboken:

COM+ Event System upptäckte en felaktig returneringskod under den interna bearbetningen. HRESULT var 8007043c från rad 45 av d:\vistasp1_gdr\com\complus\src\events\tier1\eventsystemobj.cpp. Kontakta Microsoft Support och rapportera det här felet.

ger länk

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc774247(WS.10).aspx

och

Din profil kan inte läsas in, så du har loggats in med datorns standardprofil.

INFORMATION - Åtkomst nekad.

1: vad har hänt? Programfel? Hårdvarufel eller diskfel? Slumpen?

2: vad kan jag göra?

Utan admin-rättigheter kan jag inte göra mycket.

Kanske jag kan starta upp och via kommandopromt elevera annat konto till admin? Via GUI går det ivartfall inte eftersom jag ej kan tillfälligt kan höja mig till admin (eftersom kontot är korrupt)

Lite moment22 över det hela. Och undrar verkligen vad som har hänt? Känns inte som ett vanligt fel...

Finns fler fel i logboken ser jag, kanske ska spåra bakåt i tiden? Någon som vet vad som är av intresse?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2009-06-28 10:56:41 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi, kontot du kör nu på, har du admin-rättigheter på det, eller kör du med begränsade rättigheter där?

Har du testat med en enkel systemåterställning i alla miljöer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nu har jag återställt datorn... testade först en punkt från några dagar sedan då med det sket sig. Titta i loggen och hittade felet som tidigastes punkt den 20 juni och backade nu systemet till två dagar innan.

Nu fungerar det. Stora frågan är dock

Vafanken orskade detta!

(hårddiskfel? mmh, kör en raid0-array...)

Givetvis kör jag som begränsad användera 99,9% av tiden. Har bara ett admin-konto. Samt, vad jag läst, ska det finnas et UR-admin konto som man kan aktivera.

Nu fungerar det som sagt....fast helt frisk är inte min Visa installation. Tar en jekla stund för den att stänga av sig, ok inte extremt men länge, och en bra stund även att starta. Fast så har det alltid varit, inget nytt.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2009-06-28 11:51:48 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrupt register, den del som är specifik för en viss användare, är ett vanlig orsak till att det inte går att logga in på en viss användare. Sedan om det beror på hårddiskproblem, program som spårade ur eller slumpen är ju svårt att veta.

Jag har skapat ett reservkonto med adminrättigheter för säkerhets skull.

En chkdsk vore kanske bra i ditt fall, men om hårddisken mår dåligt så kan det blir värre.

Tar en jekla stund för den att stänga av sig, ok inte extremt men länge, och en bra stund även att starta.
Beror ju i stor utsträckning på hur mycket som startar automatiskt. Blir det några fel i loggboken i samband med start och avstängning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skapat ett till adminkonto nu för säkerhets skull. Ska köra igenom hårddiskarna också ett varv.

Men - va, ehh, systemåterställningen ska väl inte vara inne och peta bland mina dokument?!!!! För det har den! Tog bort ett antal filer från ett C#-projekt i VSE, sparat under mina dokument.

En backup, fast inte senaste, hade jag visserligen (som tur är) i ett lokalt SVN-arkiv samt, lite äldre, på extern hårddisk. Men - inte fasiken ska dessa filer påverkas alls!

Fel vid start, ett fel som uppstod när jag testade ATItool för länge sedan:

[log]Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:

i8042prt

[/log]

Misstänker att den orsakar en paus vid uppstart men inte lyckats lösa den

även vid uppstart

[log]Det gick inte att starta säkerhetspaketet Kerberos för autentisering på serversidan. Felkoden finns i datafältet.[/log]

dessa två ur systemloggen

samt denna verkar vanligt förekommande i programloggen:

[log]Det gick inte att extrahera tredjepartsrotlista från autouppdaterings-CAB-filen vid: <http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/trustedr/en/authrootstl.cab>. Fel: Ett nödvändigt certifikat är inte inom sin giltighetstid när det verifieras mot den aktuella systemklockan eller tidsstämpeln i den signerade filen.[/log]

samt denna

[log]Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.[/log]

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu fungerar det. Stora frågan är dock

Vafanken orskade detta!

(hårddiskfel? mmh, kör en raid0-array...)

Som Cecilia säger, inte så lätt att veta, men jag tror inte det beror på raiden, utan mer att det är något med systemet, kan vara något som har med själva kontot att göra, har själv råkat ut för detta flera ggr, att någon systemfil i ett konto-upplägg bråkar, och gör man ett nytt konto och jämför så upptäcker man att det nya fungerar perfekt, och inte innehåller det specifika felet.

Har dock aldrig råka ut för att det rena administratörs-konto har havererat.

Givetvis kör jag som begränsad användera 99,9% av tiden. Har bara ett admin-konto.

Fungerar ditt andra normalkonto med admin-rättigheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hårddiskfel? mmh, kör en raid0-array...

Vad har du för RAID-controller?

Är det en Intel, så installera Intel Matrix Storage Manager. Den talar om att en hårddisk är på väg att fallerera.

Jag drabbades av detta för ett tag sedan. Fick meddelande om att en hårddisk i min RAID 0 var på väg att bli fel på. Bara att byta ut den och utnyttja 5-årsgarantin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu fungerar allt som det brukar. Dvs jag kan via mitt normala konto skaffa mig tillfälliga adminrättigheter. När jag skrev första inlägget gick det inte. Dvs jag kunde inte logga in på admin-kontot och jag kunde inte höja min egen status tillfälligt. I felsäkert läge gick det att logga in som admin men inte gick det att göra något, kontot var inte friskt ens där.

Upptäckte det hela när jag skulle uppdatera ett program på datorn, installationen fallerade.

Systemåterställning fungerade, rättigheten att köra den gick att få.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raid-kontroller:

AMD v3.0.1550.22 står det vid uppstart

ATI 2+0 Stripe/RAID0 i enhetshanteraren

Chipset ATI RD770/SB600

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2722

Vore trevligt om ngt program kunde snoka på SMART-statusen utan att jag är tvungen att deaktivera RAID.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/T, tycker det verkar som du har råkat ut för något/några problem med systemfiler eller systemkataloger.

Om du nu har haft fel sedan tidigare, så kan det ju ha blivit värre nu, vissa systemfiler är ju dolda filer, som inte ens syns om man aktiverar som synlig, t.ex filen i8042prt, som är en driver som ligger på totalt fyra ställen varav två är dolda i två olika packade mappar.

Det går kanske att få ordning på detta, men lär kräva en hel del pillrande, så det kan vore enklare med fundering på en omblåsning?

Och normalt sätt så ska en systemåterställning inte röra några dokument och sådant, men du verkar har lite för mycket "knas" just nu.

Edit: Gällande din raid, så kan den naturligtvis orsaka fel, om kopplingen inte fungerar som den ska, speciellt en raid0 koppling, för då hittas ju inte all information om den ena disken inte kan hänga med.

[inlägget ändrat 2009-06-28 13:25:02 av //gästen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ash, några stora problem har jag inte. Datorn är stabil och tuffar på, mest vid uppstarten den har varit lite seg efter jag testade ATItool som icke ville avinstalleras korrekt. Före detta då.

Din analys är ungefär som min dock. Man kan klura lite, kanske hitta något, men man ska inte räkna med det. Enklaste kan vara att blåsa om det hela. Inte så svårt, inte alls. Det som tar tid är att ladda hem alla uppdateringar en gång till.

Hårddiskarna har ej uppvisat några fel (tidigare). Det är två identiska samsung-diskar som sitter i arrayen. Givetvis är jag medveten om att RAID0 är lite skakigt datamässigt, ser till att ha en någorlunda aktuell backup redo utifall att.

Att filerna försvann vid återställningen det känns konstigt. Det ska medges. Kanske ska testa att återställa till strulande punkt igen och se om de kommer tillbaka? Fast det då mest för att jag är nyfiken, inte förlorat något jag inte kan återskapa.

nåja, jag avvaktar en tid och ser vad som sker med datorn. någon ominstallation är inte aktuell närmsta tiden.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det som tar tid är att ladda hem alla uppdateringar en gång till.

Vänta till SP2 är ute för nerladdning. Borde vara tillgänglig inom de närmaste veckorna.

En dryg handfull uppdateringar har jag installerat efter Vista med slipstreamad SP2, som jag installerade 21 juni.

[bild bifogad 2009-06-28 13:48:00 av Maratonmannen]

1147212_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabb sökning på nätet ger... slipstreama in SP2 på SP1-skiva icke enkelt.

Eller har du hittat något sätt? (länk?)

Mest för att jag nyfiken.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nåja, jag avvaktar en tid och ser vad som sker med datorn. någon ominstallation är inte aktuell närmsta tiden.

Då hoppas vi på det bästa

:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i8042prt är drivrutin för mus och tangentbord, finns länkar till tips och en lösning i tråden

http://www.experts-exchange.com/OS/Microsoft_Operating_Systems/Server/2003_Server/Q_22506459.html

Men - va, ehh, systemåterställningen ska väl inte vara inne och peta bland mina dokument?!!!! För det har den!
Nej, men det kan ju ha blivit en skada där också samtidigt som registret blev skadat.

[inlägget ändrat 2009-06-28 14:46:09 av Cecilia]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
...slipstreama in SP2 på SP1-skiva icke enkelt.

Vad jag vet så är det inte möjligt.

Jag har en technet-prenumeration och där finns den jag har.

Alternativt köper man en slipstreamad från Microsoft, som säljer ersättningsmedia. Jag gjorde det efter att SP1 hade släppts. Kostade ca 230:- inklusive frakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro icke jag icke sökt... men icke funnit ett svar jag vågat mig på än.

Expertsexchange vill icke för mig visa resultatet idag. Rensar alla cookies men ne, inte idag.

jaja, vi får se vad som händer med dator framöver. En fräsch backup och jag klarar mig om nu allt verkligen skulle gå åt skogen.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mmh, undrar om jag inte testat/läst den tidigare. Tror att om man gör det kommer ett PS/2 anslutet tangentbord inte att fungera. men, inget problem.

Capi2-problemet ovan, jag verkar inte vara ensam om det. Sök på nätet efter Capi2 och finn vänner. Har testat ett tips från en technet-sida, får se om det hjälper. Det felets första instans för mig skedde den 27 maj. Sedan dess har det felet rapporterats 307 gånger. Mer än en felrapport har jag dock inte sett av det, inga problem med datorn utav det felet. Först igår, när jag undersökte loggarna, som jag såg det.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...