Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte!


TomasE

Rekommendera Poster

Jag har Win XP och när jag ska starta datorn så händer inget mer än att det där vanliga med att det står Win XP, det rullar några blåa rutor nedanför och sen står det Välkommen. Där fastnar det. Datorn har krånglat den senaste tiden, se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1140427 .

 

Jag har försökt att gå in via nån bakväg (trycka på lite F-knappar under uppstart och se om man kan göra på nåt annat vis) men är inte riktig säker på vad jag gör. Jag hade en tanke om att kanske reparera med skiva men skivan jag har är nog fel, en gammal XP Pro-skiva, så det går väl inte. Dessutom tror jag att jag behöver licensnyckeln och den finns inte (jag köpte datorn färdigbyggd på GH Data med XP Home i för ett par år sen och jag fick varken skiva eller kod med i köpet).

 

Vad gör jag? Det är lite halvkatastrof! Jag har planer på att när jag väl får igång den igen säkerhetskopiera alla nödvändiga filer och sen formattera om den totalt. Kanske köper jag Win Vista, är den säkrare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att gå in via nån bakväg (trycka på lite F-knappar under uppstart och se om man kan göra på nåt annat vis) men är inte riktig säker på vad jag gör.
Det man kan göra är att upprepade gånger trycka på F8 och i menyn som kommer upp välja Senast fungerande konfiguration i första hand och Felsäkert läge i andra hand.

 

När det gäller ominstallation så undrar jag om du har hört med GH Data hur det är meningen att datorn ska installeras om? Det kan t ex finnas en återställningspartition på hårddisken för återställning till leveransskick.

Sitter det ingen klisterlapp någonstans på datorn där det bland annat står "Product key"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde GH Data häromdagen i just detta ärende och de sa bara "jaha" när jag sa att det inte fanns nån lapp på sidan. Men nån typ av återställningspartition har jag inte hört talas om. Det låter nästan som att den isåfall raderar alla andra filer på datorn, stämmer det? För isåfall är jag inte intresserad.

 

Det där med Senast fungerande konfiguration provade jag men det var nåt som inte stod rätt till då. Jag ska prova igen och sen återkommer jag om vad som händer. Det var samma med felsäkert läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nån typ av återställningspartition har jag inte hört talas om. Det låter nästan som att den isåfall raderar alla andra filer på datorn, stämmer det?
Ja, det är en komplett ominstallation och motsvarar en formatering.

 

Jag ringde GH Data häromdagen i just detta ärende och de sa bara "jaha" när jag sa att det inte fanns nån lapp på sidan.
Har du kvar någon beställningsinformation eller kvitto där det framgår vad du har betalat för? Microsoft är ju väldigt intresserade av att veta om det är något företag som installerar illegala Windows åt sina kunder och om de har gett dig en Windows men inte någon licensnyckel så verkar det ju så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...