Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa flera listor från en tabell.


hardarson

Rekommendera Poster

Jag har ett anmälningsregister med bla namn, ålder, grupp (1 eller 2), tisdagar ( j eller n ) och fredagar ( j eller n ).

 

Går det att dynamiskt (allt eftersom ny medlemmar registreras) skicka vidare informationen namn & ålder till separata blad där tex de som tränar fredagar (alternativet fredagar=j) kommer till det separata bladet Fredagsträningar osv.

 

Tack förresten alla ni som är så sjukt hjälpsamma här. Har lärt mig mycket nytt här!!

 

Mvh

Adam Hardarson

 

[inlägget ändrat 2009-06-27 20:23:32 av hardarson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Det känns som "Autofilter" skulle vara den enklaste lösningen. Men då får du allt i ett kalkylblad.

 

Det du vill göra kanske går att uppnå med mer eller mindre komplicerade formler. Men det går nog enklare med vba-programmering.

 

//Oskar

____________________________________________________

 

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en pivottabell på varje blad där man filtrerar ut alla som ska träna på respektive dag?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

 

Jag har kikat lite på vba, men har aldrig programmerat förr så jag lät det vara för tillfället...

 

Jag löste problemet via OM funktionen, tex så hade jag på registreringstabellen en cell som markerades antingen med 1 för första gruppen eller 2 för andra gruppen. På grupp 2 fliken har jag alltså i tex cell A6, =OM(Registrering!$G6=2;Registrering!C6;"öö") så dyker namnet upp om villkoret uppfylldes. Jag valde "öö" istället för falskt så att det gick att sortera listan A till Ö :).

 

Vad skulle det vara för fördelar att använda sig av pivottabeller som filtrera informationen på respektive sida? Systemet som jag knåpat ihop nu är användbart men känns inte riktigt stabilt. På en flik räknar jag även ihop antalet sammankomster på alla flikar för respektive ålderskategori (89-92, 93-96 & 97-02) för det statliga LOKstödet, så det måste fungera rätt.

 

Allt eftersom jag håller på här undrar jag hela tiden hur mycket som är möjligt att göra i excel? För att förenkla processen ytterligare har jag ytterligare en fråga:

 

Går det att på registreringsfliken ha ett "registreringsfält" längst upp på sidan som matar in informationen, gärna via en "knapp", på nästa lediga rad i tabellen? Skulle den isåfall även kunna kolla dubletter? :P Det finns ju knappen för formulär men jag tänkte mig alltså som ett formulär som är framme, högst upp på sidan, hela tiden så att andra också enkelt kan mata in information.[håller på att lösa det nu, återkommer om det blir följdfrågor :)]

 

Tack för att ni tar er tid Oskar & Monshi!!!!

Adam Hardarson

 

[inlägget ändrat 2009-06-29 13:52:49 av hardarson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pivottabell

 

Fördel - kan fås att uppdateras automatiskt, hämta nya värden automatiskt, utvidgas med tabell automatiskt. Nu vet jag inte hur mycket data det är du hanterar, Pivot är utmärkt vid stora mängder.

 

Om mindre mängder duger kanske Om-satser eller PASSA-index men pivot är enkelt. Testa att skapa en Pivot och se om den kan fungera så kan jag fylla på med det som gör den automatisk. (vilken version av Excel?)

Kort sagt

Nu vet jag inte ens hur dina data ser, pivot fungerar alltså utmärkt vid fina tabeller. Annars icke alls.

 

 

Fylla i värden... om Excel egna guide duger, använd den. Fast den gillar icke jag och i Excel 2007 hittar jag den inte.

 

Annars kräver ditt önskemål VBA-kod och just nu orkar jag inte ge dig den.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Har en idé annars om hur jag skall lösa återstående problem så jag återkommer när jag har testat lite. Förövrigt så kör jag 2007.

 

Ang. VBA koden så lite ska man väl göra själv.... :P

 

Återkommer med uppdatering om hur det går.

 

mvh

Adam

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...