Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla in stereo hägtalarna till datorn


Solero

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tagit tag i lite prylar som bara ligger och inte gör någon nytta nu och tänkte koppla in mina oanvända högtalare in i datorn med hjälp av en reveiver. Jag har kopplat in högtalarna i receivern och kan få ljud genom dom när jag testar och använda radion. Från förstärkaren har jag kopplat en vit och en röd, tror det heter rca, från cd porten till framsidan av min dator där det är två ingångar för dom. Men jag skulle vilja ha ljudet från ljudkortet istället men rca sladarna funkar inte där. FAst försty och främt skulle jag vilja få ut ljud på så lätt och snabbt sätt som möjligt.

 

Kmmer bilder om det blir för svårt.

Tack så mycket iförhand

/Solero

 

[bild bifogad 2009-06-27 11:51:33 av Solero]

[bild bifogad 2009-06-27 12:16:29 av Solero]

1147082_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men rca kablar har jag redan mellan förstärkaren och datorn, en röd och en vit, men det funkar inte + att det inte går igenom ljudkortet då som jag vill åt, mitt ljud kort har 4 utgångar men rca kablar passar inte där... vad ska jag göra för att få ljud från datorn genom förstärkare till högtalarna

 

[bild bifogad 2009-06-27 23:12:20 av Solero]

1147154_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på bilderna på kablarna som jag länkade till. Kablarna har Rca + stereokontakter. Stereokontakten passar i ljudkortet.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fattar nu:P

Så jag behöver alltså bara en slad till ljudkortet och inte 4, för det är ju så många som det går in?

 

[bild bifogad 2009-06-28 18:59:57 av Solero]

1147270_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på din bild vad du har för typ av anslutningar på ditt ljudkort.

 

Du har troligen dessa:

 

Front out = Framhögtalare

Rear out = Bakhögtalare

Sub eller Center out = Subwofer eller Centerhögtalare

Mic in = Mikrofon

 

Om du vill använda stereo så kopplar du in kabeln som jag länkade till i "Front out" vanligtvis limegrönt uttag

 

Så jag behöver alltså bara en slad till ljudkortet och inte 4, för det är ju så många som det går in?

Japp, en sladd för stereo. Sen så kan du använda en kabel till om du även vill kompletera med signal till bakhögtalare, fast då måste din reveiver stöda detta.

 

Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-28 19:16:12 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag var inne och köpte en sådan sladd nu med en stereo plugg och två rca sladar, kopplade in stereoplugen på gröna utgången som du sa och sen in i phono på förstärkaren, sedan drar jag igång en låt och då funkar typ bara en högtalare och det låter skit som bara fan, kan ju inte ens höra vilken låt det är, vad är felet?

 

edit: tror det kan ha med att man kanske inte ska använda ljud inställningsprogramen på datorn, om det är så hur kan man då göra för att kanske få ljudet att gå direkt till receivern där det sendan görs om, alltså får reda på hur mycket bass och vidare. Vet inte om jag tänker rätt, men du verkar ju kunna detta så du vet säkert vad man ska göra:P

 

Väldigt tacksam för svar

Solero

 

[inlägget ändrat 2009-06-29 16:01:37 av Solero]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Du bör inte använda phono-ingången, den är till för vinylspelare.

 

Om det ändå bara hörs i ena högtalaren låter det som att kontakten i datorn inte sitter i ordentligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men jag får ljud i alla 3 högtalare nu:)

Men det blir inte det ljud jag vill ha för att ljudprogramen i datorn ligger och gör om ljudet så det blir tex för mycket bas mm. Jag har creative sound blaster x-fi och skulle man på något sätt kunna stänga av det eller göra så att den inte har något med det ljud jag skickar till förstärkaren att göra?

 

tack i förhand

Solero

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle man på något sätt kunna stänga av det eller göra så att den inte har något med det ljud jag skickar till förstärkaren att göra?

Det blir nog svårt. Du får använda datorns ljudinställningar till att anpassa ljudet så att det passar din förstärkare. Gå till kontrollpanelen och klicka på "Ljud". Under någon flik kan du anpassa volymen på ljudet. Leta under "Avancerat" för att hitta bas och diskantinställningarna.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Tack för hjälpen senast!

 

Undrar om du kanske vet något om inbucklade basar :)

Allt funkar bra bara att basen har blivit inbucklad, se bild.

Hur kan man fixa detta?

 

Mvh

Solero

 

[bild bifogad 2009-08-01 17:49:50 av Solero]

1152450_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkar bra bara att basen har blivit inbucklad, se bild.

Hur kan man fixa detta?

Ingen aning. Men om det inte är några jättedyra högtalare som du har så kostar inte en ny bashögtalare särskilt mycket.

Kolla hur stor din inbucklade högtalare är (mm). Sen måste du veta Impedansen (Vanligtvis 4 eller 8 ohm) och effekten (Watt). Sen är det bara att köpa en likvärdig högtalare.

http://tinyurl.com/nhe7ae

 

Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-08-01 19:01:27 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkar bra bara att basen har blivit inbucklad, se bild.

Hur kan man fixa detta?

 

Tuggummi eller häftmassa som du försöker få fast utan att buckla in ännu mer. Dra sedan ut.

 

Det går även att sticka in en säkerhetsnål som du bockat till och dra ut bucklan. En droppe nagellack sedan över hålet som nålen gör...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...