Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färginställning ändras automatiskt


Annerg

Rekommendera Poster

Jag har inte gjort det själv utan bara läst vad andra har gjort. Det finns några trådar i Eforum som beskriver mer. Man ska använda ett program som heter nLite. Se t ex dessa trådar:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1099900

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1103713

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1030715

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Har laddat ner programmet "nlite", och har gjort en mapp i C-disken och därefter kopierat av Xp skivans innehåll dit. Med nllite så har jag förhoppningsvis även fått in VIA4in1_MB där också. För att göra ISO med programmet så vill programmet veta vilka komponenter etc som ska tas bort:

 

Vet inte vad jag ska välja, om jag ska ta bort alla eller inte.

 

Råd/förslag att ge mig i detta dilemma?

 

Annerg

 

[bild bifogad 2009-08-09 19:04:21 av Annerg]

1153776_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte 4in1 utan det är "VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)" som ska integreras med XPs installationsprogram.

 

Du behöver inte ta bort något alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information om bifogad bild i redigerat inlägg:

 

Sökte lite på internet gällande Pata och Sata och fick bl a upp bilder på tillbehör till datorer. En bild påminner om ett tillbehör jag fick med till denna dator men jag vet inte vad den är till för..

 

Kan någon kunnig berätta vad den är till för?

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bifoga en bild samtidigt som du gör ett inlägg i stället för att lägga till bilden till ett gammalt inlägg.

 

Bilderna föreställer en adapter som gör om från en strömförsörjningskontakt för PATA-hårddiskar till ene strömförsörjningskontakt för SATA-hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna föreställer en adapter som gör om från en strömförsörjningskontakt för PATA-hårddiskar till ene strömförsörjningskontakt för SATA-hårddiskar.

 

Du tror inte att om den sätts in i datorn så kan en omformatering ske?

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började fundera om jag uppfattat fel vad jag ska ladda ner och inte..

 

Du får gärna berätta vad som gäller, har kopierat text från 2 av dina inlägg :

Att en drivrutin är gammal betyder ju inte att den inte fungerar bra. MSI har inte lagt ut någon chipset-drivrutin sedan april 2007. Men du kan installera de drivrutiner som finns för moderkortet på:

http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&a

mp;maincat_no=1&prod_no=233

men du ska inte installera "VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility" och "VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)" utan bara de andra.

 

Inte 4in1 utan det är "VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)" som ska integreras med XPs installationsprogram

 

Kan jag inte läsa rätt? Ska jag el ska jag inte installera denna med Floppy?Jag har ingen diskettstation och då kan jag väl inte välja den som är för "Floppy" eller fungerar det ändå?

 

Annerg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att om den sätts in i datorn så kan en omformatering ske?
Kabeln är alltså till för att ge ström åt SATA-hårddiskar som du stoppar in i datorn. Eftersom din SATA-hårddisk fungerar när du kör Windows idag så har den redan ström.

 

Angående drivrutiner

1. Du skrev om för installerade drivrutiner i datorn som du trodde var för gamla. Om du vill uppdatera drivrutinerna i befintlig installation av XP för att se om det hjälper mot ditt problem så att du slipper installera om så kan du ladda ner dem från MSI, men då ska du inte ladda ner de två som har RAID i namnet. Eftersom du körde programmet för att kolla installerade drivrutiner så trodde jag du ville kolla upp din dator mer.

 

2. När det gäller XPs installationsprogram så är det drivrutinen "VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)" som saknas. Då behöver man antingen en diskettenhet eller integrera den med nLite (eller ändra i BIOS om det går).

 

Fråga mer om det var svårt att förstå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ute efter att omformatera datorn.

Försökte mig på det genom att använda nlite och följt info inne på

Mankans hemsida . Men datorn stod och tuggade efter [A]...så det blev inget av det hela.

 

Däremot undrar jag om jag inte kan lägga in den där kabeln i datorn..

Som jag i ett annat inlägg la in bild på

Har väldigt svårt med namn på datortillbehör ..ja det mesta i datorn sas.

 

Försöker bifoga en bild där jag med pilars hjälp undrar om jag ska göra på följande sätt. Det är det som jag uppfattar hur det ska sitta i datorn.

 

Tacksam för råd!

Annerg

 

 

[bild bifogad 2009-08-11 01:13:10 av Annerg]

1154084_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men det var inte lätt att begripa sig på bilden. Den övre pilen har väl sin spets på den SATA-anslutna hårddisken. Hur många kablar är ansluten till den? Så vitt jag kan se så är det en röd kabel som är 1-2 cm bred (det är SATA-kabeln som för över informationen mellan moderkortet och hårddisken). Är det någon mer och hur ser den kabeln ut i så fall och varifrån kommer den?

 

Har du någon beteckning/modell på hårddisken? Då skulle jag kunna kolla upp vad det står i någon manual kanske.

 

Men jag tror att om hårddisken inte var strömförsörjd så skulle inte hårddisken fungera nu. Kabeln du visade förut var definitivt till för strömförsörjning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inatt måste jag ha gjort något dumt...attans mig.

Kommer nu inte in på den datorn utan den kommer endast till

sidan där man ska välja att starta datorn i

Felsäkert läge, felsäkert läge med nätverk etc

Och det går inte att starta datorn med något av det.....

Inte ens med senast konfiguerade inställningar

Fasen vad jag är klåfingrig...

 

Någon som vet hur jag kommer vidare?

 

Eller ska jag lämna in datorn för justering?

 

Anne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då, det var ju tråkigt.

 

Se vad du kan hitta i BIOS-inställningarna som har att göra med SATA. Kanske finns något där som gör att SATA-hårddisken ser ut som en PATA/IDE-hårddisk så att installationsprogrammet funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp jag fått i denna tråd :thumbsup:

Hoppas att poängen är till glädje :)

 

Lämnade in datorn till en kille som fixade till datorn.

Fick en stor hårddisk och färgerna i datorn samt skrivbordet ser ok ut nu.

 

Istället har något annat uppstått....jag blir sååååå trött på datorer.

Tänk vad jag och många andra skulle må dåligt om ni här inne på

Eforum inte fanns.

 

Det nya problemet får jag nog lägga i en ny tråd.

 

Annerg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla poäng för visst blir man glad av dem! :) :)

 

Roligt att du nu slipper ett problem i alla fall! :thumbsup:

 

Det här är redan en lång tråd så ett annat problem gör sig bäst i sin egen tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...