Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färginställning ändras automatiskt


Annerg

Rekommendera Poster

Färger, mappar och explorerfält mm förändrades från ena dagen till den andra. Det visade sig att färginställningen

(under Skrivbordet/Egenskaper/inställningar) ändrats. Från 32 bitar till

8 bitar. Detta ändrade jag tillbaka till 32 bitar, klickade sen på verkställ

och sen på Ok.

Idag när jag startade upp datorn så var färginställningen tillbaka

på lägsta - 8 bitar.

 

Nån som vet vad som kan ligga bakom?

Har sen drygt 1 vecka tillbaka Explorer 8 samt Sp3,

kan någon av dessa ligger bakom detta skumma beteende hos datorn?

 

Tacksam för hjälp!

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Pröva uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, kanske skulle hjälpa vem vet? ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det, gjorde det innan jag upptäckte detta med att

färginställningen var ändrad. Ingen bättre drivrutin kunde hittas än den som redan var på plats sas

Färginställningen ändras efter att ha stängt av datorn tills nästa gång jag startar upp datorn.

 

Tack för förslaget!

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva återställa till den förra då, när började det liksom bli så som du skriver? Var det när du uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta elände började nu veckan.

Jag fick då in på Enhetshanteraren och därifrån valde att söka efter/ uppdatera drivrutin. Fick då svaret att det inte fanns.

 

Grafik-kortet har med andra ord aldrig uppdaterats och det gick inte heller att göra detta.

 

Är det vanligt att datorer själva ändrar inställningen automatiskt när ex

grafik-kortets drivrutiner försämras ?

 

"Egenskaper för Plug and Play..."

Uppdateringsfrekvens står på 60 Hz, kan ändra till 75Hz

men är det vettigt?

 

Annerg

 

[inlägget ändrat 2009-06-27 11:54:10 av Annerg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det låter väldigt osannolikt, vore troligare att grafikkortet håller på att lägga av. Men söka automatiskt fungerar sällan eftersom du söker i Microsoft register då, gå in på tillverkarens hemsida istället och sök.

 

Vad är det för grafikkort du har och vilket datum står det att det uppdaterades sist?

 

[bild bifogad 2009-06-29 00:40:22 av Fr3ak0ut]

1147333_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag idag efter att ha startat upp datorn ändrade inställningarna till

mellan dvs 16 bitar så frågade datorn om jag ville konfiguera om inställningarna och detta har inte kommit upp tidigare när jag ändrat inställningarna, men då har jag valt det högsta 32 (bitar).

Få se vad ser nästa gång jag startar upp datorn.

 

Vad är det för grafikkort du har och vilket datum står det att det uppdaterades sist?

 

Hur ser man om grafikkortet har uppdaterats tidigare?

Grafikkortet är intregrerat (=felstavat!!) med moderkortet

 

Mapparna inne på "Mina bilder" ser inte likadana ut som mapparna i "Mina dokument"de har lite annorlunda utseende samt har som en ljusare gul ram runt sig, samt att vissa mappar har blivit gråa med en gul ram runt sig...

Kan detta ha nåt med uppdatering av Explorer eller Sp3 att göra?

Nån som uppgraderat till Explorer 8 och fått liknande ?

 

Har Xp Home

 

Anne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter skumt, men det är helt klart pågrund av att du kör 8 bitar som utseendet förändras på mappar osv. Nu när jag tänker efter så kan det ju vara så att du uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet utan att du ens vet om det genom Windows/Microsoft Update.

 

Har själv varit med om detta med 8-bitar, gör såhär för att ta reda på vad du har för grafikkort:

 

1. högerklickaDen här datorn

2. Välj Hantera

3. Välj Enhetshanteraren och tryck på + pluset för Bildskärmskort och berätta därefter vad det står där! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kvarstår gällande "Bildmappar" undrar jag om inte det kommer från någon av uppdateringarna, antingen Explorer 8 el Sp3.

 

En kompis har också fått några mappar som är grå samt ljusare gul"ram" runt om, nya flikar på både gula och grå bildmappar. Men har inte fått någon information om hon har Explorer 8 eller Sp3.

 

Bildskärmskortet:

VIA/S3G UniChrome Pro IGP

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Problemet kvarstår...har hittat samma länk som du lagt ut, hämtade hem drivrutin men det fungerade inte...Datorn nekade till detta...

 

Nu är jag trött på detta och har försökt hitta hur jag ska gå tillväga

för att omformatera datorn...dvs tömma datorn på rubbet och lägga in Xp på nytt.

Men hittar inget som verkar fungera på den här datorn...

 

Ska jag kanske skapa en ny tråd för det? Omformatering av Xp Home!

 

Tack för ditt tålamod och hjälp...du får lite pluspoäng sen :)

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men du valde rätt processor då? =)

 

Fortsätt i denna tråd om du tänkte formatera/ominstallera XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade så att det stämde med det jag laddade ner med det som var i datorn...det tog sin tid att hitta men jag ville ju att det skulle bli rätt..

Men klagomål kom upp om att det inte fungerade

 

Så nu sitter jag vid min gamla dator eftersom jag blev så innerligt trött och tappade tålamodet totalt med den andra.

Såg på den dator som tråden gäller att det inre minnet var inte stort..

 

Det har väl en viss betydelse om man ska omformatera eller hur?

Att det finns gott om utrymme vill säga.

 

Kommer under morgondagen att starta upp datorn, inget nätverk blir inkopplat men det behövs väl inte heller vid en blivande omformatering :)

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe det ska inte behövas, men det borde gå hur bra som helst att installera om datorn med XP när det redan ligger det i den, hur stort hårddiskutrymme är det? Men det gäller ju dock att du har rätt drivrutin till grafikkortet nu om det inte är någon dedikerad skiva du kör in i datorn när du installerar om den som installerar alla drivrutiner och eventuella program...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-06 18:31:23 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har överlämnat min dator i en grannes makes omvårdnad :)

Få se om han får till en omformatering så kanske datorn fungerar

som den ska efter det..Fortsättning följer....:)

 

Berättar mer när jag återfår datorn...

Tack för hjälpen hit intills :thumbsup:

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omformatering (dvs rensning )av datorn och Xp-skivan sattes in så saknades kontakt totalt med datorn...datorn kraschat.. Det gick inte att få igång datorn överhuvudtaget. Kan detta hända om det saknas utrymme?

Hårddiskutrymme är en sak men det inre minnet ..om någon förstår vad jag menar :)

 

Annerg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar du menar RAM/Intern-minne?

 

Nej, eftersom det varit XP på datorn så vore det ju osannolikt. Hur stort hårddiskutrymme är det (i GB)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

Det var ett tag sedan jag var här nu....bara problem med datorer :(

 

Hårddisken var på 80Gb och jag hade använt 25 GB, så det kan väl inte ha varit problemet.

 

Det har vid olika tillfällen kommit upp information om att datorn saknar

utrymme ..och inte att det är hdd-utrymmet. Kommer inte ihåg vad det stod men skulle jag få upp infon så känner jag igen det.

 

Vid en omformatering bör då inte ram-minnet, arbetsminnet ha en visst

utrymme el har det ingen betydelse även om det skulle vara väldigt dåligt?

 

Nu använder jag min gamla dator (trög)...

fick en annan dator av den som skulle formatera om min dator..en arbetsdator! Snabb är den men saknar mycket...kan inte bränna ner info, ljudenhet saknas , problem med fler saker i den mm:(

 

Vill ha min kraschade dator hel igen.

 

Annerg

 

[inlägget ändrat 2009-07-31 21:04:26 av Annerg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men det låter ändå konstigt att du haft för lite RAM för att ominstallera/formatera den om du redan haft Windows XP på den. Vet inte om det finns någon gräns just för då man installerar Windows XP, i såna fall måste den som installerat datorn lagt in extra minnen medan han ominstallera datorn.

 

Har installerat Windows XP på en dator med 128 MB RAM liksom...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den datorn som nu är kraschad har en annan person hjälpt mig med tidigare, jag vet ju inte vad han i sin tur har pysslat med förutom att lägga in schemalagd defragmantering utan att fråga mig och mycket troligen har han har lagt och tagit bort annat utan att höra vad jag vill ha eller inte.

 

När jag ex har gjort nåt i photoshop Elements och ska spara (foto) så har datorn talat om att "det finns inte utrymme" ...som tidigare nämnt kommer inte exakt ihåg vilket minne det har varit. Då kollade jag hdd-utrymmet och såg att där fanns det utrymme så det kunde det ju inte ha varit...Vad är "cashe-minne" ?

Har för mig att det stod nåt om "ini" men jag kan komma ihåg fel..

Tack för att du bidrar med din erfarenhet :thumbsup:

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket Intern-minne finns det, dvs. RAM-minne? Jag defragmenterar aldrig eller kör något schemalagt heller utan ominstallerar datorn rätt ofta istället då jag inte märker någon skillnad efter en defragmentering. Cache-minne är sådant som minne som används för det du ofta gör om jag minns rätt. Men du har helt klart för lite RAM/Intern-minne eftersom jag fått det meddelandet på den datorn jag installera Windows XP på förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan datorn ha kraschat om det är så att ram-minnet var lågt?

 

Eftersom datorn är kraschad så kan jag tyvärr inte få någon info om

storleken/utrymmet i det. Men är nyfiken på vad som kan ha orsakat

kraschen.

Ev så ska en kompis kika på datorn, och kolla om han kan göra något åt den...vilket år som helst ;)

Då kan det kanske vara bra att lägga in ytterligare ram-minne innan

han försöker något...kan det vara något att rekommendera?

 

Annerg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan datorn ha kraschat om det är så att ram-minnet var lågt?
Nej

 

Då kan det kanske vara bra att lägga in ytterligare ram-minne innan

han försöker något...kan det vara något att rekommendera?

Nej, då introducerar du bara en ytterligare felkälla.

 

Efter omformatering (dvs rensning )av datorn och Xp-skivan sattes in så saknades kontakt totalt med datorn...datorn kraschat.. Det gick inte att få igång datorn överhuvudtaget.
Kan du beskriva lite mer? Har XP installerats eller slutade datorn att fungera redan innan installationen?

Vad händer när man slår på strömmen?

Har någon öppnat datorn och gjort något inuti den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp-skivan lades in i datorn och omformatering skulle ske, då vart det

nattsvart enligt den som skulle omformatera datorn. Ingen kontakt

gick att få . Vid det tillfället gick man inte in i datorn.

Har inte provat att starta upp datorn efter det.

 

För ca 10 mån sen hade jag ett annat problem med samma dator och den personen då gick troligen inuti datorn och pillade men vad han gjorde där vet jag inte.

Den personen la till och tog bort saker i datorn utan att rådfråga mig

vad jag ville.

 

Annerg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...