Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Coffer

Array.IndexOf och felvärden

Rekommendera Poster

Coffer

Hej!

Kan någon förklara för mig varför

Array.IndexOf(myArray, Request.QueryString("i"))

alltid returnerar "0" ur myArray oavsett värdet i Request.QueryString("i")?

Den borde ju rimligen visa det arrayindex som värdet i Request.QueryString("i") är lagrat i...

Med vänlig hälsning

/Coffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon

Vad ger tracen för värden på myArray[0] respektive querystring:en då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Coffer

myArray[0] ger första värdet i arrayen vilket är helt korrekt. ´(i det här fallet motsvaras det av innehållet i Request.QueryString("i")). Request.QueryString("i") returnerar hela tiden det värde jag skickar in i det (också helt korrekt)... men slår man ihop dem och försöker få arrayen att presentera aktuellt index för arrayen verkar det inte kunna presenteras för indexet sägs alltid vara 0 även om jag vet att frågeuttrycket ligger i index 10 tillexempel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
-OZn-

Tycker nästan det låter som din array är tom när sidan laddas... Är du säker på att din array är initierad vid IndexOf?

EDIT: Tjena Anjuna, förresten ;)

/OZn

[inlägget ändrat 2009-06-26 23:40:46 av -OZn]

[inlägget ändrat 2009-06-26 23:45:01 av -OZn-]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
EDIT: Tjena Anjuna, förresten ;)

Well, here's a blast from the past. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
-OZn-

Haha, skön kommentar :)

Du håller ställningarna ser jag!

Ska inte kladda i tråden men av någon anledning leder alla vägar tillbaka till eforum...

/OZn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Ska inte kladda i tråden men av någon anledning leder alla vägar tillbaka till eforum...

Det senaste året har eforum totalt gått över till ett forum för folk som inte kan hantera sina datorer (det ser du på anti-viruskämparnas inläggsantal Cecilia/Laston)

Därför anser jag att man får färga trådar på andra sätt så snart chansen ges, annars blir det långvård av allt (därav är jag inte så populär här längre, jag har ledsnat på att hjälpa folk som inte kan hjälpa sig själva och när jag inte försöker hjälpa dem så är jag bara dum och full av mina attityder =)

[inlägget ändrat 2009-06-26 23:59:27 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
-OZn-

Jo, jag har sett att nästan alla trådar handlar om spywares och dyligt, vilket jag tycker är lite tråkigt (inget illa menat till duktiga lusförgörare). Tidigare var det en jämnare fördelning bland forumen men nu handlar 70% av slöa datorer.

Det är lite synd för såna som du och jag som gillar problemlösning mer än städning ;)

/OZn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Det är lite synd för såna som du och jag som gillar problemlösning mer än städning ;)
Hehe, jag gillar just infekterade datorer just därför att det krävs problemlösning för att få dem rena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
-OZn-

Definition av problemlösning är olika. I mitt tycke använder man bara massa olika programvara som städar burken av olika typer av lusar. Att känna till alla typer av program och lusar är en kunskap men att kalla det problemlösning.... nja....

/OZn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Att känna till alla typer av program och lusar är en kunskap men att kalla det problemlösning.... nja....

Poäng ger det iallafall i multum, eller hur Cecilia ;)

Ibland (sällan) roar jag mig med att titta igenom vissa användares inlägg som ofta får hjälp av Cecilia. Det är sorgligt hur ofta vissa personer återkommer; de får hjälp, tips och avlusar och mår bra. Någon månad senare har de gjort precis samma dumhet igen och kommer hit och gnäller över dessa "j-a" virus. Man undrar ibland hur de tog sig igenom mellanstadiet, än mer till vuxen ålder.

[inlägget ändrat 2009-06-27 01:49:20 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Anjuna skrev:

Poäng ger det iallafall i multum, eller hur Cecilia ;)
Poäng ger det att hjälpa många personer, om man nu tycker det är viktigt med poäng (det tycker inte jag). Jag får det till att du har fått poäng på högre andel inlägg än jag har fått, du har fått en poäng per knappt 7 inlägg medan jag har fått 1 poäng på drygt 8 inlägg.

Det är sorgligt hur ofta vissa personer återkommer; de får hjälp, tips och avlusar och mår bra. Någon månad senare har de gjort precis samma dumhet igen och kommer hit och gnäller över dessa "j-a" virus.
Du har skrivit det förr, men det är ju mycket ovanligt, de flesta har ju över huvud taget inte besökt Eforum förut, men visst förekommer det att de återkommer men då har det ju normalt gått något år.

-OZn- skrev:

Definition av problemlösning är olika. I mitt tycke använder man bara massa olika programvara som städar burken av olika typer av lusar. Att känna till alla typer av program och lusar är en kunskap men att kalla det problemlösning.... nja....
Det kanske beror på att du inte ser det arbete som ligger bakom. Jag har hållit på med programmering i mer än 20 år och tycker det finns stora likheter i hur min hjärna får arbeta när det gäller att lösa ett programmeringsproblem resp. när det gäller att få bort någon ny typ av skadligt program. Visst återkommer likartade typer av infektioner men det är ju som att likartade programmeringsproblem återkommer när man håller på med programmering också. Att känna till alla typer av "lusar" är en omöjlighet, det kommer ca en miljon nya skadliga program om året för närvarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Tidigare var det en jämnare fördelning bland forumen men nu handlar 70% av slöa datorer.
Hmm, av de senaste 30 trådarna så ligger 4 i "Virus, skadliga program & botemedel", varav 1 visade sig bero på något helt annat än något skadligt program. Av de 90 trådarna därefter så ligger 4 i "Virus, skadliga program & botemedel" så räknat på 120 trådar så är 8 i "Virus, skadliga program & botemedel" långt ifrån några 70%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Hmm, av de senaste 30 trådarna så ligger 4 i "Virus, skadliga program & botemedel",.....

Lyckligtvis har vi det senaste dygnet iallafall sluppit den lavinartade ökning av trådar andra forum haft kring "Mikael Jakobsson", så hopp finns det =)

et finns stora likheter i hur min hjärna får arbeta när det gäller att lösa ett programmeringsproblem resp. när det gäller att få bort någon ny typ av skadligt program

Visst är det definitivt så. Jag tror inte OZn syftade till någon nedvärdering av ditt såväl proaktiva som brandsläckande arbete. Som utvecklare blir man dock väldigt deprimerad av all form av teknisk stagnation och det är det som jag känner var tanken här. Ok, det kanske inte är så många "återfallande förbrytare" som jag försökte få det till, men fallen i sak är frekventa, oförändrade och EXTREMT tröttande att höra om. Det är lite som att om och om igen se tonåringar dricka lite för mycket och sedan kasta upp vid fel tillfälle. Alla vet att det kommer att ske men gör det ändå om och om igen =)

[inlägget ändrat 2009-06-27 03:21:55 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag beklagar :( Coffer att din tråd har drivit iväg, jag hoppas att du återvänder och återför den till ditt ämne.

Lyckligtvis har vi det senaste dygnet iallafall sluppit den lavinartade ökning av trådar andra forum haft kring "Mikael Jakobsson", så hopp finns det =)
Över huvud taget så verkar det vara sällan som folk går på engelska spammejl numera :) .

Som utvecklare blir man dock väldigt deprimerad av all form av teknisk stagnation och det är det som jag känner var tanken här.
Det är i alla fall ingen teknisk stagnation bland dem som skriver skiten, där har det ju skett en enorm utveckling de knappt 5 år jag har hållit på, från sådant som ligger i Run-nycklar till rootkits med drivrutiner och ändrade MBR.

men fallen i sak är frekventa, oförändrade och EXTREMT tröttande att höra om.
Då tycker jag att det är mycket värre med frågorna i XP-forumet för där är det ju väldigt mycket frågor som återkommer om och om igen under åren.

Det är lite som att om och om igen se tonåringar dricka lite för mycket och sedan kasta upp vid fel tillfälle.
Många av dem jag hjälper är tonåringar men de växer upp och blir klokare med åren, de också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...