Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Axeletiketter försvinner av sig själva


Korpglugg

Rekommendera Poster

Jag har diagramproblem.

Axeletiketten består av 3 nivåer.

 

När området för axeletiketter överstiger 100 rader, så börjar vissa etiketter försvinna.

Hälften av de i lägsta nivån (som är månadsnamn) och varannan av mellannivån (som är veckonummer).

 

Dataområdet för månader markeras alltid till 257 när man tittar i tabellen (där min tabell slutar just nu) oavsett vilken rad jag skriver i, om jag inte väljer ett lågt nummer (någonstans under rad 80) då visas rätt område markerat i tabellen.

I formeln står dock alltid rätt område.

 

Allt fungerade som det skulle när jag hade från april till och med juni. Men nu när jag utökade diagrammet till och med juli, började problemen.

Juni och juli visades inte, och bara varannan vecka visas.

 

Observera att allt detta händer även om jag låter tabellen både fysiskt och genom serieområde vara lika stor.

 

Jag kan välja vilket håll jag vill visa texten på axeletiketterna, men bara första nivån (datum), inte veckor eller månader (jag vill ändra veckorna).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl helt enkelt för trångt? Alla etiketter från inte plats? Gör diagrammet större så bör de komma fram.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de kommer inte fram. Om jag markerar max 100 axeletiketter, men lika stor serie som innan (111), så visas alla axeletiketterna, fram till det ställe där de tar slut, där är det tomt - naturligtvis, men grejen är att diagrammet och alla delar är exakt lika stora fortfarande.

 

Och att juni och juli inte syns, är jättekonstigt. Det finns gott om plats för flera meningar där de ska stå. Så fort jag inte har längre än 100 rader för axeletiketter, så står allt som det ska.

 

Jag trodde först att det var just att digrammet blev för litet, men det är alltså inte problemet verkar det som. Speciellt inte med tanke på att de två sista månaderna försvann.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild tack så kanske jag ser vad du menar... ett rent exempel med andra ord. Min Excel-hjärna lite trött, ge den mer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fixat bilder.

 

Bilden "ratt.jpg" (bifogat nästa inlägg) visar hur det ser ut om jag sätter axeletikettområdet till max 100 rader. Serierna är fortfarande satta till 111 rader så diagrammet har samma mått o.s.v.

 

Bilden "fel.jpg" (bifogat detta inlägg) visar vad som händer när jag sätter axeletiketterna till 111 rader, det som jag naturligtvis vill ha :/

 

Felen är:

- juni och juli borta

- bara varannan vecka syns

- radbrytning i anteckningen i vecka faller bort trots att det skulle gå att radbryta

 

Något annat som jag har märkt, är att om ett ord i etiketten är för långt för utrymmet, så låter detta alla anteckningarna få stå utan radbrytning, varpå man inte ser något.

Detta har dock inte hänt i min "felbild" - där kan det radbrytas.

 

[bild bifogad 2009-06-24 20:45:11 av Korpglugg]

[bild bifogad 2009-06-24 20:45:31 av Korpglugg]

[inlägget ändrat 2009-06-24 20:49:02 av Korpglugg]

1146707_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra bilden är bilden "fel.jpg" och här kommer bilden "ratt.jpg".

 

[bild bifogad 2009-06-24 20:48:00 av Korpglugg]

1146709_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh. Pivotdiagram antar jag. Kan bekräfta beteendet.

 

Tycker det verkar som att Excel tar bort etiketter från datumaxeln när den växer över 100 värden. När jag testar ser jag att den tar bort det första datumet i de månader jag tappar den yttre etiketten i. Dvs för juni tappar jag exempelvis etiketten för 3 juni och då visas inte heller någon gruppetikett som.

 

Det är problemet, lösningen? Vette tusan men

1: Minska antal värden. Kanske kan nöja dig med veckoposter? medel/summa per vecka? Eller tre mätvärden?

2: Dela upp din tabell. Kvartalsvis kanske?

3: Manuellt lägga in etiketter, dvs lägga in textrutor som du passar in på rätt plats med rätt innehåll mellan strecken.

4: Dela upp data i 12 serier och färgkoda dessa....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Tråkigt att excel inte kan hantera detta, men skönt att få bekräftat att jag bara inte är helt O_o

 

Lösningen kan kanske vara att ju längre tid jag vill visa diagrammet, desto större tidsenheter, ta bort dagmarkeringar, och sedan veckor.

 

Jag har tabellen jämte, där jag kan se detaljer, men det hade varit enklare om vissa detaljer kunde följa med 1-2 månader till i diagrammet (tills det blir tillräckligt lång tid för att dagar ska vara meningslösa.

 

Tabell + diagram är bara för mig, privatgrej/undersökning.

Jag drar ned den längs tabellen undan för undan, så att infoga textrutor är ingen idé.

Inte heller att göra speciallösningar, just eftersom jag kan komma att ändå behöva ta bort dagsetiketter sedan.

 

*****

 

Pivotdiagram... Jag bara gör saker, vet inte alltid vad de heter (axeletiketter hittade jag namnet på under mina försök att lösa problemet). I alla fall så är detta ett vanligt diagram där varje serie har var sin fristående kurva, markerade med punkter som är förbundna med linjer.

 

*****

 

Två frågor som kvarstår:

Om jag vill ändra axeletiketterna från höger till vänster-riktning, till vertikal riktning, så fungerar det bara på första nivån, datumen.

Är det så det är, att det alltid bara fungerar på första nivån?

 

Och, vad är det som gör att horisontell text i en axeletikett radbryts fint ena gången, men nästa (där de då KAN radbrytas) så radbryts de inte, utan går in i varandra och blir totalt oläsliga?

 

Tack för din hjälp, Emma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel verkar inte vara rätt program att hantera större saker.

 

I office 98 försökte jag göra en databas över alla mina LP-skivor, där andra nivån var en rad för varje låt.

 

När jag var klar med inmatningen (puh...) så upptäckte jag att det inte gick att söka (den hittade inte alltid det jag sökte, även om det fanns - stod att det sökta inte fanns).

Jag visade min tabell för en mer excel-van, och personen kunde inte hitta att jag skulle ha gjort något fel.

En liten likadan tabell fungerade precis som den skulle, så vi fick dra slutsatsen att det var för många poster för Excel att söka efter.

 

P.g.a. hur jag ville dela upp det, så gick det inte att kopiera in rakt av i Axess, så jag förde in allt manuellt igen, i Axess ^_^

(500 skivor med ca 25-30 låtar på varje)

Där gick sökningen problemfritt.

 

När jag har talat med andra, så menar en del att de har lyckats göra riktigt stora saker i excel, OCH har kunnat söka. Det har inte handlat om sammanfogade celler i tabellen då, om det skulle kunna vara något som stör. Sammanfogade celler är ju något som finns med i min nuvarande tabell bland axeletiketterna... (på vecka och månad, just där problemen är).

 

MVH: Emma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel och stora projekt. Det fungerar, bara man hanterar Excel som en databas...men när det blir stort då är en databas ofta lämpligare.

 

Excel och sökning. Formlerna i Excel klarar, utan lite trix, bara av att söka efter första träffen i en lista. Om du ej har helt unika värden som du söker på får man göra lite extra. Det går. Men som sagt, en databas kan vara enklare.

 

 

Din tabell. Ok, nu ser jag hur du gjort. Du har en tabell med en data om datum och tre värden på varje rad. Du har sedan i början på varje vecka och månad en cell med veckonummer respektive månad i. (sammanfogade celler?)

Sammanfogade celler är bara dumt att ha i tabeller, försvårar mer än de hjälper.

 

Och ja, samma beteende här som när jag testade Pivot. Med fler än hundra rader visar Excel inte alla etiketter och detta som följd av att inte minsta delskalan visar allt. Lösning? Flytta den etikett som inte visas en rad ned/upp till en rad vars datumetikett visas.

 

I ditt exempel, skriv in Juni på samma rad som 03-juni står på...

 

Om jag vill ändra axeletiketterna från höger till vänster-riktning, till vertikal riktning, så fungerar det bara på första nivån, datumen.

Är det så det är, att det alltid bara fungerar på första nivån?

 

Och, vad är det som gör att horisontell text i en axeletikett radbryts fint ena gången, men nästa (där de då KAN radbrytas) så radbryts de inte, utan går in i varandra och blir totalt oläsliga?

Det verkar som det ja. Vet inget annat men Google kanske vet?

Radbytning samma sak.

 

Lösning? Som sagt, dela upp tabellen. Kanske dynamisk graf där du kan välja visa kvartal, månad, halvår eller allt? En liten dropdown-box och några (enkla?) formler är allt som krävs.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din tabell. Ok, nu ser jag hur du gjort. Du har en tabell med en data om datum och tre värden på varje rad. Du har sedan i början på varje vecka och månad en cell med veckonummer respektive månad i. (sammanfogade celler?)

Sammanfogade celler är bara dumt att ha i tabeller, försvårar mer än de hjälper.

Ja, innan jag sammanfogade, så visades en massa tomma utrymmen mellan veckorna respektive mellan månaderna, och text fick inte plats.

Månad står i kolumn ett, alla dagarna är sammanfogade till en månadscell.

Vecka står i kolumn två, sju celler sammanfogade.

Dag står i kolumn tre, ej sammanfogat.

Kolumnerna för serier är inte sammanfogade där de visar veckomedel.

 

Det verkar som det ja. Vet inget annat men Google kanske vet?

Radbytning samma sak.

Jag sökte på google, men gav upp och skrev här där man alltid får bra och snabba svar :-) :thumbsup:

 

Lösning? Som sagt, dela upp tabellen. Kanske dynamisk graf där du kan välja visa kvartal, månad, halvår eller allt? En liten dropdown-box och några (enkla?) formler är allt som krävs.

Låter som en bra idé. Jag har aldrig gjort det förut, och är numer inte jättevan vid Excel, men det brukar ordna sig. Om det går att hitta i hjälp eller formelhjälp, eller google, så ska det gå.

Alltid kul att pyssla med tabeller och diagram, och få en utmaning.

 

Tack för tipsen om sammanfogat-problemen. Jag ska se om jag kan ändra där och få till det bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du är nyfiken på att skapa dynamiskt diagram kan du antingen söka här i forumet... asch, denna tråd har jag beskrivit det i...

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=944832#947272

 

Inte så svårt, bara skapa en referens som ändras med valet, spara under ett namn och använda namnet i grafen. Tricket är att skriva in namnet med bokens namn som prefix.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...