Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilderna finns - och ändå inte...


KnobX

Rekommendera Poster

Jag har en enkel digitalkamera (en Advent MP51 som köptes som snabb ers för min andra hastigt trasiga svindyra..) som har SD-kort för lagring.

Nu har jag råkat ut för att jag kan inte läsa endel av bilderna när SD-kortet sätts i kortläsaren..

Jag får alltså upp thumbsen i datorn och filerna kopieras också. När jag vill se på de som saknar thumbs så säger datorn "no preview available."

Kameran visar prydligt ALLA bilder när jag tittar på dem med kortet i kameran och använder kamerans egna interna view-funktion..

Hur kan detta komma sig???

Kan tillägga att jag inte formaterade det nya kortet (1Gb) innan jag monterade det (glömde..) och det är de 20 sista exp som fallerar. har använt ung halva minnesutrymmet (142 exp av ca 340 tillåtna)

Finns det nåt prog som kan återställa/korrigera ev saknade headers eller likn hos filerna.

De är ju OK när jag ser dem i kameran, dvs det är ett "formatfel" hos filerna som gör att FAT ( i datorn) inte känner igen dem..

 

Nån som har en susning???

 

[inlägget ändrat 2009-06-21 18:24:47 av KnobX]

[inlägget ändrat 2009-06-21 19:57:46 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows "Förhandsgranskning" stödjer antagligen inte filtypen.

Det kan hända ibland med bilder från digitalkameror även ifall det är jpg-bilder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hittade ett prog "File recovery.." nånting som plockade fram de flesta filerna/bilderna - på hustruns SD-kort! Alla bilder i fyra exemplar!

Vi har nämligen båda fått exakt samma fel, på olika kameror..

Ska jobba vidare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...