Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portscan virus - hjälp mig


adam611

Rekommendera Poster

hej, när jag laddade ner en software från en sida så började min andra dator med Norton antivirus att tjata om "portscan" risknivå: medel. norton sa att portscan viruset hade blivit blockat. men varning och block medelande kommer var 2 sekund... jag drog ur internet sladden och då slutade det att varna och så. troligen så har jag fått med ett virus med den mjukvaran jag laddade ner, viruset sprids sedan via mitt nätverk till in pappas dator osv. (tror jag iallafall, kommer inte på nån annan lösning på varför det slutade varna när jag drog ut internet sladden. om någon kan hjälpa mig med att få bort det eller förhindra spridning så svara här :)

//adam1611

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portscan betyder bara att nån där ute på nätet skannat dina portar för

att försöka hitta sårbarheter i din dator...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är orolig över att ha fått in nåt otrevligt i datorn,skicka hit en

HijackThis-logg så kan någon av experterna här kolla den..

http://www.spychecker.com/program/hijackthis.html

Installera,starta,välj Do a system scan and save a logfile

kopiera loggen som kommer upp

 

Du bifogar loggen så här

 

Tryck på LOG-knappen i besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, men kan man köra hijackthis på en externhårddisk. har nämligen samma program där som jag hade på min dator (håller på att omformatera hela datorn)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag laddade ner en software från en sida
Vad för någon sida och vilket program?

 

jag drog ur internet sladden
Menar du till modemet eller till en enskild dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. skit sida och något program... jag brukar att kolla virus och sånt om sånna program jag ladda ner. men jag var men en polare och han pallade inte vänta xD kommer inte ihåg programmet. det var någat han ville att jag skulle ha. han visste dock inte att det var virus :D

 

 

2.

1, jag stängde av internet (modemet)

2, jag stängde av min dator (me viruset)

3, jag startade internet

4, varningarna om virus hade slutat att poppa upp på de andra datorerna.

5, jag omformatera min dator och intstallera windows vista på en kliniskt ren hårddisk :D.

 

men jag behöver att omformatera min Externa hårddisk också... jag var så smart att jag la in programmet me viruset där också,.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, men om jag har det installerat på min dator. kan jag då välja att bara göra en logg från min externa hårddisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Låter ju bra. Med 4an menar du portskanningarna väl?

 

Är det inte bara att ta bort de filer som hör till programmet på den externa hårddisken?

En HijackThis-logg visar bara sådant som är igång och sådant som startar automatiskt och när Windows är nyinstallerad så kommer det inte att synas något sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag kopplar in hårddisken så kommer viruset att komma igen........ :( eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Adam611.

 

Portskanning är inget virus. Som någon nämnde längre upp (tror det var cecilia) så portskannar någon din dator för att leta efter öppna portar.

 

I en öppen port så kan personen som utför detta på dig hitta säkerhetshål i din dator för att lägga in skadlig programvara.

 

När någon portskannar mig ser jag inte det som någon farlig sak.

Viktigt är att man har alla programvaror uppdaterade och att man har en någorlunda brandvägg som kan blockera portskanningen. Om du har det ska det inte vara några problem, då är det bara att gå in i din externa hårddisk och ta bort filerna du installerade.

 

Kör en skanning med Secunia Online Scanner för att se om dina programvaror är fullt uppdaterade. Vad som är bra med Secunia är att den hittar uppdateringar för programvaror som det brukar finnas säkerhetshål i.

 

Här är länken till Secunia Online Scanner:

http://secunia.com/vulnerability_scanning/online/

 

En någorlunda brandvägg är inte svårt att fixa. Det är gratis med.

Jag rekommenderar dig att använda antingen ZoneAlarm eller Comodo Personal Firewall.

 

Här är link till ZoneAlarm Firewall:

http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-pc-security-free-firewall.htm

 

Här är link till Comodo Personal Firewall:

http://personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html

 

Om du verkligen vill se om någon ligger i någon av dina portar så kan du ladda hem TCPView härifrån:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437.aspx

 

TCPView ser allt som ligger på dina portar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, men Norton säger att Thret level är medel.... men ljuger norton då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton behöver inte ljuga.

 

En portskanning kan vara allt från lågt till riktigt hög.

Beror på vad den personen som portskannar dig vet om det hela.

Är han en professionell kille så kan det vara hög risk. För då vet han exakt hur han ska hitta säkerhetshål I din dator.

 

Men är det en amatör som dom flesta är så behöver du inte vara så orolig.

 

Som jag nämnde i min andra post håller du dina porgramvaror uppdaterade så är det nästan lugnt.

 

Men när norton upptäcker detta. Står det att den blockar portskanningen eller står det något annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton säger att det blockas, norton säger det var 2 sekund... men jag har omformaterat den hårddisken med progremmet på som orsakade Portscan. och nu har det slutat. så jag har typ tagit bort Portscan från min dator. Viruset/Portscan kom från min dator till våran DSL (oskyddat, fråga min inte varför det är oskyddat men hur skyddar jag det?) till pappas dator (där norton var). men jag har även Portscan viruset på min externa hårddisk. jag vill inte sätta i den för då kommer jag att få viruset igen.... vad ska jag göra?

 

Kan du skicka länken till den senaste Versionen av Zonealarm FIREWALL free? bara firewall. jag har redan AVG anti virus, Spybot S&D realtime skydd. så jag behöver bara en bra brand vägg. eller?

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-22 13:17:58 av adam611]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har även Portscan viruset på min externa hårddisk. jag vill inte sätta i den för då kommer jag att få viruset igen.... vad ska jag göra?
Brukar något program köras bara för att du pluggar i hårddisken?

 

Jag rekommenderar inte ZoneAlarms och Comodos brandväggar eftersom det är så viktigt att man läser noga under installationen så man inte råkar få in den olämpliga toolbaren från Ask. I stället PC Tools Firewall, Online Armor Free och Outpost Firewall Free som inte innehåller några olämpliga delar.

http://www.pctools.com/firewall/

http://www.tallemu.com/free-firewall-protection-software.html

http://free.agnitum.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser alltid igenom alla vilkor och sånt skit. är alltid uppmärksam efter medföljande program ex. toolbars. installera aldrig sånna. men vilket av de 3 programmen som du rekomendera är bäst? min kompis har Outpost och efter att hans pappa installerade det så tar det minst 2 minuter att starta internet explorer 8 men hemsidan msn.se..... och han har en frym dator så det är inte att den är seg. han har en Q6600 från intel med 3.5 gb ram och annat super dyrt... :D därför vill jag inte ha Outpost :P enligt mina och hans efarenheter av outpost (vilket dock inte är så stora) så är det bara segt för datorn

 

[inlägget ändrat 2009-06-22 13:29:26 av adam611]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant Cecilia men jag trodde alla läste sådant tillägg

Det brukar jag göra.

 

Jag läser inte liscensavtalet men jag läser tilläggen för det är ju viktigt och det gör alla jag känner så jag trodde det var en vanlig sak att man gör det.

 

Men om du har omformaterar den externa hårdisken där filen fanns så ska det inte vara några problem mera.

 

Men du påpekade att du hade AVG Anti-Virus och Norton.

Vad jag vet så har Norton inte bara en brandvägg utan också ett Anti-Virus och jag rekommenderar starkt att du inte har två Anti-Virus installerade på samma dator som körs samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, men cilla rekomenderar inte zonealarm. sorry, vet inte riktigt vad jag ska välja :P är Mcafee bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

norton är på min pappas dator.. det var den som varnade för port scan.. det är lättare att förklara via live samtal.... typ msn.. adam.rohdin@hotmail.com

 

:D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam611 jag rekommenderar antingen Online Armor, ZoneAlarm eller Comodo Firewall.

 

Sedan rekommenderar jag att du kör FireFox med No-Script och WOT.

Finns många som frågar varför man ska använda Firefox istället för IE 8. Svaret är att det finns flera säkerhetshål i Internet Explorer än vad det finns Firefox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag frågar men varför kör du Safari?

 

PS. Jag antar att du har Windows? Men har du MAC?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...