Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krympa många bilder


Maria E

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet hur man gör för att krympa många bilder som man har tagit. Denna höga upplösning som kameran har behövs inte för de flesta bilder som man inte ska göra kort av. Det blir så många DVD till slut av dessa stora filer.

 

/Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-20 14:47:03 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter detta på Engelska? Batch conversion? Ifranview har jag sen förut men bara på Engelska. Jag hittar inget under denna meny där man kan krympa bilder bara spara bilder i annat format.

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter detta på Engelska? Batch conversion?

Stämmer det

 

[bild bifogad 2009-06-20 21:27:40 av Mikael63]

1146166_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har provat detta men bilderna blir inget bra...

Jag får nog låtsas att skicka bilderna till någon med outlook express och spara bilagan. Jag har försökt att skicka bilderna till en annan emailadress som jag har men det funkar inte med alla emailedrsser och program... Så nu vet ni det.

 

Jag har fått en del bilder förstörda på detta vis.

Kolla skivor med digitalkort och andra bilder som ni tittar på ofta en gång i månaden. Förvara skivorna i kylskåpet.

Det är ett råd från US National Media library.

Läs mera här

http://www.expressen.se/prylar/1.

 

1472290/du-kan-forlora-alla-dina-

 

minnen

 

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-23 17:58:50 av Maria E]

[inlägget ändrat 2009-06-23 18:05:52 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

bilderna blir inget bra...

Om man ändrar högupplösta bilder till att bli mindre högupplösta så blir de naturligtvis sämre...

 

Det OE gör är väl att krympa formatet, alltså storleken, men inte förändra upplösningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är så det är... Jag har faktiskt inte kollat om upplösningen minskar om man förminskar med genom att låtsas skicka dem någon och sparar bilagan...

 

Det är bara det att det är krångligt att göra men man måste väl göra så...

 

Det andra blev ju inget bra att krympa många bilder på samma gång. Alla kort som man har på blommor och hundar behöver ju inte vara med den största upplösningen för de ska jag inte göra riktiga kort av.

 

 

/Maria

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra blev ju inget bra att krympa många bilder på samma gång.

 

Menar du att på samma gång inte var någon bra idé då man vill ha olika kvalitét, eller menade du att bilderna blev förstörda?

 

Jag tänkte göra ett test. Har laddat upp en bild: http://data.fuskbugg.se/skalman01/P9210425.JPG

 

Den filen är ju på drygt 2 MB och jag tycker den har tillräklig upplösning, man kan zooma in och se att antennerna är lindade med tejp :)

 

Ca 2000 st av dessa skulle rymmas på en DVD

 

Ursprungsfrågan gällde väl att krympa filstorleken för att få plats med flera bilder på en skiva?

Vad skulle största tillåtna filstorlek få vara?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna behöver bara vara 640x480 i storlek då jag inte ska göra riktiga kort av dem. Jag har faktiskt inte tänkt på hur upplösningen blir då men de jag har skickat krympta bilder till har inte klagat på att bilderna är dåliga. När jag använder outlook express och skickar bilder till olika personer så kan man ju välja storlek och då blir de inte dåliga. Men nu gällde det många bilder som jag vill kunna krympa samtidigt och att de inte bli dåliga.

 

Bilderna blev dåliga när jag försökte krympa många med Ifan View. De blev inte förstörda men de blev dålig kvalite och det blir det inte när jag förminskar bilder när jag skickar med outlook express till olika personer.

 

Däremot så kan bilder i bilagor förstöras om man skickar till vissa andra program och kopierar email med bilagor till olika cd...

Men råd om hur man bevarar datafiler ska visst inte ges i detta forum har jag fått veta... :-(

Ok lämna in media med förstörda filer till dataräddningsföretag då och betala vad det kostar...

 

 

/Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-24 13:56:11 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde att det skulle vara en bild på skalman också?

Om man ser såna bilder på DVD-videobrännare så syns det nog inte att det är sämre upplösning. TVn har inte så hög upplösning som dataskärmen.

 

Men bilderna som jag kympte med Ifan View blev korniga.

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...